Dagligvarekrigen

Northzone-grunnlegger: – Oda blir en helt annen aktør med slike investorer

Softbank og Prosus betaler to milliarder kroner for eierandeler i Oda, tidligere Kolonial.no. Én av Norges fremste teknologi-investorer er dypt imponert og mener de nye investorene vil være avgjørende i ekspansjonen til Tyskland og Finland.

Karl-Christian Agerup var med å starte Northzone, en av Nordens suksessinvestorer med blinkskudd i selskaper som Spotify og Kahoot.

Vidar Ruud / NTB
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det er veldig få selskaper som klarer å tiltrekke seg slike typer investorer, det er veldig unikt, sier Karl-Christian Agerup, tidligere Northzone-partner og nå partner i oppstartsfondet Antler.

Northzone som Agreup var med å starte, har investert i selskaper som Spotify, Kahoot, Klarna og Trustbuddy, og er en av Nordens store suksesshistorier når det kommer til teknologi-investeringer.

– Norge har nærmest blitt ignorert på den internasjonale venturescenen, så det er utrolig spennende å se at noen virkelig store spillere som Softbank og Prosus vil inn i norske selskaper, sier Agerup på telefon fra Singapore, der han arbeider for Antler.

Les på E24+

Satser på Oda, Autostore og Kahoot: Dette er Softbank (+)

– Større sjanse for å lykkes

Oda hadde allerede pengesterke aktører på eiersiden: Rema med sin industrikunnskap og Kinnevik med sin kompetanse innen netthandel.

Oda-topp Karl Alveng Munthe-Kaas sa til E24 torsdag at begge de nevnte investorene ville investere mer enn det som var mulig og måtte gi plass til de to teknologifondene.

– Hvorfor skal man ta inn Softbank og Prosus når man allerede har andre pengesterke kompetente investorer?

– Når man er i et internasjonaliseringsløp som Oda er, så er det å få med seg slike merkevareinvestorer som tenker langsiktig og har masse penger i bakkant, helt essensielt. Selv om Kinnevik har både kompetanse og penger, så er dette på et annet nivå, sier Agerup.

Han utdyper videre:

– De skal ut og selge konseptet i utlandet, og de blir en helt annen aktør når de har denne typen investorer. Man oppleves som mer seriøs og har større sjanse for og lykkes.

Oda-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas har få innsprøytet én milliard kroner i frisk kapital i netthandelselskapet som nå skal gå for det tyske og finske markedet for nettmat.

Fredrik Solstad / Fredrik Solstad

Tror mange misforstår

På spørsmål om hvordan Agerup tror Oda vil takle den internasjonale satsingen med nye konkurrenter, partnere og leverandører, påpeker han at mange nok ser på selskapet med andre øyne enn investorene.

– Det jeg tror mange misforstår med Oda er at man vurderer det som et dagligvareselskap. Men dette er en logistikkleverandør som kan levere nesten hva som helst, sier Agerup.

– Hvis man ser på logistikkmarkedet er det mye verdiskaping igjen hvis man kan forbedre hvordan man leverer varer den siste milen til forbruker.

Han tror Softbank vil være med å utvikle Oda til «noe mye mer enn hva folk tenker på dem som i Norge».

– Men hva forventer slike investorer når de spytter inn så mye penger?

– De har nok en plan om hvordan ting skal gjøres, men det store spørsmålet med slike finansielle eiere er hvordan exiten blir. Jeg håper det forblir et norsk selskap. Det er synd hvis det blir solgt til Amazon, som bare tar over.

Agerup tror for øvrig at Softbank og Prosus er mer langsiktige enn tradisjonelle teknologi-investorer, som ofte har en 5–7 års investeringshorisont.

Northzone som har investert i noen av Nordens mest suksessfulle teknologiselskaper, takket i sin tid nei til å investere i Kolonial.no. Agerup var ikke involvert og synes derfor det ikke blir riktig av ham å kommentere beslutningen som ble tatt den gangen.

Les også

Rasmussengruppen med 1,4 milliarder i ren gevinst på Oda-investering

Mener tradisjonell norsk dagligvare har dårlig tid

Samtidig som ekspansjonen til utlandet pågår, er fremdeles Odas hjemmemarkedet i Norge svært isolert fra resten av Europa grunnet importvern og andre lokale forhold.

Dermed fortsetter den intense kampen om dagligvarer på nett som hovedsakelig foregår mellom Meny og Oda.

Dagligvarekonsulent og parter i Plot, Sigmund Festøy, har tidligere uttalt at han tror dagligvarer på nett vil bli lønnsomt når omsetningen bikker to milliarder. Tidligere denne uken sa Oda-topp Karl Alveng Munthe-Kaas at selskapet er lønnsomt per 2021.

– At Oda klarer å få inn slike typer investorer gir jo selskapet et nytt og interessant potensiale, spesielt med corona som bakteppe og digitaliseringen har skutt fart, sier Festøy.

– Har de tradisjonelle norske dagligvarekjedene fått dårlig tid om de skal ta igjen Oda på nett?

– Ja, nå bygger selskapet sin andre «dark store» og har flere års forsprang på nærmeste konkurrent, sier dagligvarekonsulenten.

En såkalt «dark store» er lageret hvor Oda oppbevarer og frakter varene sine fra, i motsetning til Meny som plukker ordrene i butikkene sine.

Én av dem som har vært bitende kritisk til Kolonial.no’s forretningsmodell er tidligere BI-foreleser Odd Gisholt som har fulgt dagligvarebransjen i en årrekke. Han mener ekspansjonen til utlandet ikke er smart.

Odd Gisholt har fulgt norsk dagligvare i en årrekke, og har hele veien vært skeptisk til mat levert på døren. At Softbank og Prosus satser på Oda har ikke fått ham til å tro på at konseptet vil fungerer til tross for at Oda opplyser at de er lønnsomme i Norge så langt i år.

John Thomas Aarø, E24

– Det er en halsbrekkende gjerning. De har jo aldri tjent penger i Norge, og nå skal de gå inn i Tyskland og Finland, to vanskelige markeder, sier Gisholt.

Han mener Oda aldri vil bli lønnsom her til lands fordi det koster for mye å kjøre varene hjem til folk uten å ta mer betalt for det.

– Nå sier Oda at de tjener penger i 2021, betyr det at du har tatt feil om modellen?

– Hvor langt er 2021 kommet? Noen få måneder. Dette vil nok fungere i store byer som New York, London og Tokyo, men ikke i Norge.

Gisholt sier han selv har prøvd tjenesten.

– Man blir jo fornøyd, det er jo en ren gavepakke når man kan få gratis hjemlevering, selv om man mister servicen man får i butikk. Skal man levere hjem til folk, så må man ta ordentlig betalt.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Northzone
  3. Odd Gisholt
  4. Antler
  5. Kinnevik
  6. Kolonial.no
  7. Henriette Trondsen

Flere artikler

  1. Oda henter én milliard fra Softbank - verdsettes til 7,5 milliarder

  2. Eier Oda-aksjer verdt 500 millioner

  3. Rasmussengruppen med 1,4 milliarder i ren gevinst på Oda-investering

  4. Betalt innhold

    – Han er en som tror alt er mulig

  5. – Tror det er den eneste gangen jeg har grått i en profesjonell sammenheng