Norsk merke selger caps til minst 100.000

Varsity-capsen er utsmykket med detaljer i ekte gull og rem i lakseskinn. En potensiell kjøper må ut med over 100.000 kroner.

Varsity Headwear
  • Julia Kirsebom Thommessen
Publisert: Publisert:

Det norske merket Varsity la i desember ut en helt spesiell caps på nettsiden sin.

En eventuell kjøper må ut med over 100.000 kroner for det eksklusive hodeplagget.

Capsen er laget av eksklusiv Vicuna-ull, som kommer fra Vicuna-lamaene som lever i Andesfjellene. Lamaene røyter kun annethvert år, hvilket er tidspunktet ullen samles.

– For oss har det vært et researchprosjekt. Vi har både lurt på hvor langt man kan gå med en caps, og hvor vill den kan bli, i tillegg til at vi har ønsket å lage noe så dyrt og så fint for å sette søkelyset på bærekraft og varighet, sier Sebastian Adams til E24.

Han er en av to brødre som bak Varsity, som ble lansert i 2013.

Les også

Luksusvarer fortsatt blant de mest etterspurte bruktvarene

Alle logoer og metalldetaljer på capsen i 14 karat gull, og remmen bak i lakseskinn. Den er håndlaget i Oslo.

– Ved å bruke lakseskinn spiller vi på de tingene vi er gode på i Norge, det var viktig for oss å ha med i capsen, sier Adams.

Skal selges på auksjon

Adams forteller E24 at en endelig pris på capsen ikke er satt, men at selskapet brukte om lag 100.000 kroner på å lage den, og ønsker å tjene dette tilbake når capsen selges.

– Nå vil vi egentlig bruke capsen som et markedsføringsverktøy fremover, og så planlegger vi å auksjonere den bort ved slutten av året. Men dersom noen gir oss et bud vi kan akseptere, kan vi vurdere å selge den før, sier Adams.

Han sier at selskapet fremover vil tilby dyrere capser i finere materialer enn det de selger nå – selv om det kanskje ikke blir på samme skala som capsen Varsity-brødrene har laget selv.

Resultatnedgang

– Jo mer internasjonal kundegruppen vår blir, jo flere typer kunder møter vi. Også de som ønsker å legge mer penger i en caps med enda mer eksklusive materialer, sier Adams.

Foruten 100.000-kronerscapsen koster capsene fra Varsity vanligvis 99 prosent mindre.

Selskapet til Adams-brødrene, Fiftytwo, omsatte i 2018 for 11,2 millioner kroner, noe som var en nedgang på om lag 1,7 millioner kroner fra året før. Selskapet hadde i 2018 et årsresultat på 29.892 kroner.

Året før kom resultatet på 2,88 millioner kroner.

– Resultatnedgangen skyldes at vi de siste to årene har jobbet med å prøve å bygge en bedrift og et team som kan vokse ut av Norge, noe som har ført til økende kostnader, sier Adams, og legger til:

– For et lite selskap som oss er det vanskelig å fokusere både på å øke omsetning og på å bygge en organisasjon som kan klare en internasjonal ekspansjon. Dermed har vi hatt lite salgsvekst, men økende kostnader.

Les også

Verdens dyreste klokke solgt for 283 millioner kroner

Les på E24+

Slik skal Michael Kors gjøre Versace til en milliardmerkevare

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Luksusmerker
  2. Luksus
  3. Oslo
  4. Gull

Flere artikler