Norske selskaper ser muligheter i Pokémon Go

Spillet Pokémon Go har blitt enormt populært verden over, og nå vil norske selskaper se om applikasjonen kan øke antall kunder. 

ALLEREDE TATT GREP: McDonalds i Japan har inngått en avtale med Nintendo om at de betaler for at alle deres restauranter i landet skal gjøres til Pokémon Go Gym, noe som gjør at brukere må sitte på restaurantene for å spille mot hverandre. McDonalds Norge vil ikke si noe om avtalen også inkluderer norske restauranter.

Foto: Toru Yamanaka AFP
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:,

Mennesker med nesen plantet i smarttelefonen har lenge vært mulig å se i Norge.

Men de siste ukene har synet blitt overveldende etter at Nintendo lanserte mobilspillet Pokémon Go.

I skrivende stund er mobilspillet den mest nedlastede applikasjonen i Norge, både i Apple Store og Google Play, foran Facebook Messenger og Snapchat.

Dette gir muligheter for norske selskaper som ønsker å tiltrekke seg flere kunder ved å sikre stor tilgang til pokémon på sine områder.

– Tanken om å bruke Pokémon Go i markedsføringen av våre sentre er veldig interessant. Når alle kommer tilbake fra ferie i starten av august må vi se nærmere på dette, sier direktør for kjøpesentre Thomas Rønning i Thon Eiendom.

– Dette er en spennende og veldig morsom trend. Vi ser at enkelte aktører allerede har benyttet seg av Pokémon Go.

Tester i Danmark

Kjøpesenterkjeden Steen og Strøm er allerede godt i gang med å teste ut om spillet kan øke antall besøkende ved det nye Field's-senteret i København.

På torsdag satte senteret opp såkalte «lures» mellom klokken 12 og 15 på senterets pokestop. «Lures» trekker pokémon til det «pokestoppet» de er festet til, slik at det blir lettere for spillere å finne dem.

Til E24 skriver Steen og Strøm at Field's har mottatt svært mange henvendelser fra spillere som lurer på hvilke sjeldne pokémon en kan finne i området.

Les også

Investeringsbanker: Pokémon-feber for norske småsparere

– Field's er innovative og tidlig ute med alt. Vi tester mye ny teknologi på nettopp Field's, som er vårt største senter, skriver kommunikasjonsansvarlig Tove Lise Nordahl i Steen og Strøm i en e-post.

Hun legger til at det foreløpig ikke er planer om å gjøre det samme på norske sentre, men at det selvsagt vil bli aktuelt om tiltaket i København er vellykket.

Nordahl vet ikke hvor mye penger senteret har brukt på tiltaket, men én «lure» koster 11 kroner i spillets butikk, og varer i en halvtime av gangen. Tre timer vil dermed koste 66 kroner.

TESTER: Steen og Strøm har startet Pokémon Go-testingen på Field's-senteret i København.

Foto: Field's Steen og Strøm København

I McDonald's fotspor

Allerede før det populære spillet ble lansert i Nintendos hjemland, Japan hadde hurtigmatkjeden McDonald's inngått en sponsoravtale med selskapet om at aller kjedens restauranter i landet blir «Pokémon Gym», altså steder hvor spillere kan slåss mot hverandre.

Slåsskamper er ofte en tidkrevende affære og spillere blir sittende der i lengre perioder. McDonalds venter at dette vil øke salget i Japan kraftig.

Til E24 sier pressesjef for McDonald's Norge at de ikke kan gi noen kommentar på om de norske restaurantene også er med i denne avtalen.

Les også

Tom (24) sa opp jobben: – Har fått tilbud om å bli profesjonell Pokémon-trener

Daglig leder i både Peppes og Starbuck Joannis Vendrig sier at ingen av kjedene per i dag har planer om å gjøre det samme som McDonalds.

– Vi har ikke fått info fra Starbucks International på at vi har planer om samarbeid med Pokémon. Peppes har heller ingen planer, men vi skal se på det, sier han til E24.

Konkurrenten Kaffebrenneriet avkrefter imidlertid at de vil slenge seg på Pokémon-trenden.

I FROGNERPARKEN: Særlig Frognerparken er blitt hotspot for Pokémon Go-spillere.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix

– Vi har lagt merke til hiten med Pokémon Go, og den yrende interesse med å gå med mobiltelefonen foran seg på tur. Det er midt i juli, og få av oss er samlet her, men det er vel i tråd med Kaffebrenneriets «reklame»-tanke, at kaffen må snakke for seg selv. Det blir nok ikke aktuelt å sponse. Vi driver for øvrig ikke med annonsering eller annen betalt markedsføring, sier Kaffebrenneriet-gründer Steinar Paulsrud.

Følger nøye med

Flere steder i Oslo er blitt svært populære etter at Pokémon Go ble lansert, og det ser ikke ut til at hypen rundt spillet kommer til å stoppe med det første.

Matbutikker og kjøpesentre er ikke de eneste som vurderer å benytte seg av trenden. Petter Stordalens hotellkjede Choice sier til E24 at de er svært interesserte i Pokémon Go.

– Vi i Nordic Choice Hotels er alltid åpen for nye ideer og måter å kommunisere med gjestene våre, for å skape bedre og enda mer minnerike hotellopplevelser, sier kommunikasjonsdirektør Christine Viland i Nordic Choice Hotels..

– Vi følger derfor det som skjer innen spill generelt og Pokémon Go spesielt med stor interesse, sier hun.

Hverken Nintendo, Niantic eller Pokémon Company som står bak spillet har foreløpig meldt om andre samarbeid enn McDonalds. Selskapene har ikke svart på E24s henvendelser.

Les også

Tom (24) sa opp jobben: – Har fått tilbud om å bli profesjonell Pokémon-trener

Les også

Investeringsbanker: Pokémon-feber for norske småsparere

Les også

Vil rulle ut Pokémon Go i 200 markeder

Her kan du lese mer om

  1. Pokémon Go
  2. Teknologi
  3. Nintendo
  4. Norge
  5. Apple
  6. McDonald’s
  7. Markedsføring

Flere artikler

  1. Stupte på børsen etter Japan-rykter

  2. Analytiker: Apple kan tjene milliarder på Pokémon Go

  3. Fersk analyse: Pokémon Go-utvikler verdt 31 milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Nintendo-stup etter Pokémon-varsel

  6. Guinness bekrefter: Pokémon Go har satt fem verdensrekorder