Starbucks sikter mot Italia

Den amerikanske kaffegiganten Starbucks planlegger å kaste seg over ett av verdens mest krevende kaffemarkeder: Italia.

KAN BLI KREVENDE: Italia er ventet å bli en utfordring for Starbucks, med sin etablerte kaffekultur og nærmest uendelig mange kafeer som serverer italienernes daglige espresso og cappuccino. Her fra en Starbucks-kafé i Oslo.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Når den første Starbucks-kafeen etter planen åpner i Milano til neste år, er det et stort symbolsk skritt for det 45 år gamle kaffeselskapet fra Seattle og for sjefen Howard Schultz. På 1980-tallet besøkte Schultz Milano og Verona på en forretningsreise, og det var etter den reisen han bestemte seg for å satse på espressobaserte kaffevarianter i USA. Konseptet ble en suksess og la grunnlaget for den posisjonen Starbucks nå befinner seg i.

Selv om giganten er etablert i Europa, har ikke Starbucks hatt like stor suksess her som andre steder. Selskapet har 2.400 kafeer i Europa, Midtøsten og Afrika, noe som tilsvarer omtrent 10 prosent av alle utsalgsstedene på verdensbasis.

Les også

Derfor går Siem Shipping-resultatet «bananas»

Italia er ventet å bli en utfordring, med sin etablerte kaffekultur og nærmest uendelig mange kafeer som serverer italienernes daglige espresso og cappuccino. I tillegg har italienerne tradisjon for å ta en kjapp kaffe, gjerne stående ved disken, før de går videre, noe som står i sterk kontrast til Starbucks-kafeene, der ideen er at man skal sette seg ned med kaffen og gjerne slå av en prat med venner eller jobbe på kafeen.

– Vi vet at vi står overfor en unik utfordring når vi åpner Italias første Starbucks sier Antonio Percassi. Han leder selskapet som bærer hans etternavn og som er Starbucks partner i støvellandet.

Les også

Starbucks serverte rekordtall

Les også

Skattesmell for Starbucks og Fiat i EU

Les også

Her skatter én arbeidstaker mer enn Facebook

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Starbucks

Flere artikler

  1. Starbucks åpner kaffebar i Italia

  2. Betalt innhold

    Selger kaffe for millioner av kroner

  3. – Det kan endre hele bransjen

  4. Betalt innhold

    Enda en kaffekjede etablerer seg i Oslo. Vil bli en av landets største.

  5. Florida-kvinne saksøkte kaffekjede: Fikk 100.000 dollar i erstatning