Vedum vil ha en egen kontantstøtteordning for luftfarten

Senterpartiet ber regjeringen få på plass en egen kompensasjonsordning for flybransjen så fort som mulig – og helst i løpet av et par uker.

BEKYMRET FOR BEREDSKAP: Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum, her avbildet på et Widerøe-fly, sier han er særlig opptatt av å sikre luftfarten innenriks i Norge.

Terje Bringedal
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert:

– Vi trenger en egen kontantstøtteordning for norsk luftfart hvis vi skal klare å redde den grunnleggende samfunns-infrastrukturen i Norge, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til E24.

Stortinget har vedtatt flere krisetiltak for luftfarten. Avgifter er redusert, staten har kjøpt flyruter, og det er opprettet en statlig lånegarantiordning.

Men ifølge Senterpartiet er ikke tiltakene nok.

– Luftfarten er unntatt kontantstøtteordningen, og får null kroner derfra. Bransjen trenger dette, sier Vedum.

Les på E24+

Din guide til Norwegians redningsplan

– Hvor raskt er det realistisk å få på plass en slik ordning?

– Regjeringen har lagt opp til den første ordentlige diskusjonen om dette i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, så i løpet av et par uker.

Næringsminister Iselin Nybø (V) uttaler til E24 at coronakrisen har skapet «en alvorlig situasjon for luftfarten, som krever store og alvorlige tiltak fra selskapene».

– Om det blir aktuelt med flere tiltak for luftfarten, eller andre deler av økonomien, må vi komme tilbake til dersom det blir aktuelt, sier Nybø i en e-post via Næringsdepartementet.

KOMMER TILBAKE: Næringsminister Iselin Nybø vil ennå ikke svare på om regjeringen kommer med nye krisetiltak for luftfarten.

Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

NHO Luftfart: – Må på plass i mai

Bransjeforeningen NHO Luftfart har drevet aktiv lobbyvirksomhet inn mot regjeringen og politikerne på Stortinget for å få på plass en form for kontantstøtte.

Foreningen anslår at Norwegian, SAS og Widerøe vil få et omsetningsfall på til sammen 15 milliarder kroner frem til september.

NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe sier at Senterpartiets støtte er «veldig positiv».

– Vi mener det ville vært tjenesteforsømmelse fra det politiske Norge å ikke komme med nødvendige tiltak som dekker opp for luftfartens omfattende omsetningsfall. Norsk luftfart vil ikke overleve sommeren med dagens situasjon, så det er bra at politiske Norge forstår det, sier Lothe.

Les også

SAS vil kvitte seg med 5.000 ansatte permanent: – En svart dag for skandinavisk luftfart

– Hvor raskt må en slik ordning på plass?

– Den må på plass i løpet av mai måned. Og da mener jeg iverksatt i løpet av mai.

Vedum i Senterpartiet sier at virkemidlene må tilpasses når situasjonen blir «enda mer langvarig og enda tyngre».

– Hvis vi står uten luftfartsselskaper til høsten, er krisen total. Vi kan ikke havne i en situasjon der hele markedet tas over av selskaper uten nasjonal basis. Vi ser allerede hvor viktig luftfarten er for beredskapen.

Les også

Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

Frp vil ikke love noe

Stortingspolitiker Bård Hoksrud i Frp kaller situasjonen for luftfarten «helt ekstrem», men vil ikke love ytterligere krisetiltak.

– Jeg kan hverken avvise noe eller love noe. Det er vanskelig å si hva vi skal gjøre fremover. Det skjer ting fra dag til dag, og ingen kan si hvor lenge det vil vare. Men vi er i tett dialog med bransjen, næringen og selskapene, og følger nøye med. I mellomtiden ligger de eksisterende krisepakkene der, sier Hoksrud til E24.

AVVISER IKKE STØTTE: Bård Hoksrud (Frp) avviser ikke at nye partiet hans vil gå inn for en kontantstøtteordning for luftfarten, men vil heller ikke love noe.

Fredrik Hagen / NTB Scanpix

Nestleder Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne mener at flybransjens problem er at markedet ikke lenger eksisterer fordi færre folk vil fly både på jobb og fritiden.

– Dette en nedjustering som vil komme, og det finnes ingen redningspakke som kan kompensere for bortfallet av passasjerer vi nå ser. Staten kan ikke skape et marked som ikke er der, sier Hermstad i en skriftlig uttalelse.

Han sier at MDG vil prioritere å bruke penger på å opprettholde infrastruktur, slik at folk fortsatt kan bruke fly som kollektivtransport, spesielt i Nord-Norge.

– Vi er nødt til å bruke redningspakkene til å stimulere de bransjene vi ønsker å beholde, og da er må vi innse at tiden for grisebillige flyreiser til Syden er forbi, og det samme er ideen om at Norge skal være en destinasjon for cruiseturister eller svære turistgrupper fra andre siden av kloden som flys inn for et par dager.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Luftfart
  3. Norwegian
  4. Widerøe
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
  6. Coronaviruset
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flyselskapene ber Sanner om corona-hjelp: – Kutt flypassasjeravgiften

  2. Krever krisepakke for luftfarten på fredag

  3. Norwegian og SAS har fått avgiftskutt og lånegarantier. Nå vil de også ha kontantstøtte.

  4. Annonsørinnhold

  5. Staten sier nei til mer Norwegian-støtte: – En knyttneve i magen

  6. Statens tøffe Norwegian-krav ble vedtatt i ekspressfart – uten forhandling