Full jubel for norsk bysykkel-satsing: Vant Sverige-kontrakt for 400 millioner

UIP Holding, som står bak bysykkeltilbudet i Oslo, Bergen og Trondheim, ruller snart inn i Stockholms gater i samarbeid med svenske Voi Technology.

TIL SVERIGE: Men de nye bysyklene i Stockholm blir elektriske, i motsetning til dem UIP Holding i dag tilbyr i Bergen og Trondheim.

Foto: Presse
Publisert:,

Det norske selskapet har sammen med Voi vunnet en syvårig bysykkel-kontrakt i Sveriges hovedstad verdt 400 millioner svenske kroner.

– Vi er kjempeglade. Det er utrolig stort å få denne kontrakten, sier daglig leder Anette Langseth i UIP Holding til E24.

– Vi mener vi har et av verdens beste bysykkelsystemer, og dette blir nå et av Europas største. Det blir et viktig steg mot internasjonalisering, sier hun.

Kontrakten gjelder fra 2020. Da skal 7.500 elektriske bysykler, 500 lastesykler og tilhørende infrastruktur innta bybildet i Stockholm.

Elektrisk debut

Det er UIP Holding blir ansvarlig for den daglige driften. Selskapet ble etablert i Oslo i 2015 og er i dag kjent for sitt bysykkeltilbud i Oslo, Bergen og Trondheim.

Les også

Tier-sjefen nekter for forhastet lansering tross elendige vurderinger

Voi Technology er et svensk selskap som raskt har ekspandert sin leietjeneste for elektriske sparkesykler til 19 europeiske byer. Den siste tiden har også Oslo-borgere kunnet snuble over dem.

– Det er et kraftfullt partnerskap, mener Langseth:

– De har masse erfaring med el-sparkesykler, mens vi har masse erfaring med sykler. Sammen kan vi gjøre utrolig mye for mikromobilitet i byene, sier hun.

– De nye Stockholm-syklene blir elektriske. Det er ikke syklene dere tilbyr her i Norge?

– Det stemmer. For oss blir dette de første elsyklene. Men foruten batteriene er sykkeldesignet det samme som vi har i Trondheim og Bergen, sier Langseth.

Bruker ny låseteknologi

Svenskenes nye sykler får dessuten den nyeste låseteknologien fra det norske selskapet:

Les også

Konkurrenter misliker NSB-satsingen: – Spesielt at skattefinansierte NSB konkurrerer med gründerne

Syklene kan enten hentes og leveres fra stativer på den tradisjonelle måten, eller låses uten bruk av stativ, med såkalt geofence-teknologi. Sistnevnte rulles snart ut i Trondheim og Bergen også.

Teknologisjef Carl Vernersson i svenske Voi sier i en kommentar at de har en visjon om å få raskere og mer miljøvennlig transport inn i byene. Den nye storkontrakten viser at de sammen med nordmennene er best egnet til det, mener han.

De nye elsyklene i Stockholm skal leies ut gjennom årsabonnement på 419 svenske kroner, opplyser selskapene. Det tilbys også dagsleie på 28 kroner.