Danker ut papiravisen

Nettjenesten finn.no er blitt gullgruven i Aftenposten, og tjener nå for første gang mer penger enn papiravisen. Nå vil alle ha en del av pengemaskinen.

Publisert:

- Hvis vi er heldige, kan vi om en stund se en finn.no-tjeneste i Kina, som blir til i samarbeid med partnere i Singapore. Det ville jo vært. . . artig, sier adm. direktør Terje Seljeseth (46). Han sitter i finn.no-kontorene i Grensen i Oslo som sjef for over 150 ansatte, men startet som bud i Aftenposten i skoledagene for drøye 30 år siden.
Pilene peker fortsatt oppover for finn.no, både hva angår salg og lønnsomhet. Men nå kommer også det kritiske søkelyset. Politikere vil ha et ord med i laget når finn.no blir en så dominerende tungvekter - og en av Norges viktigste markedsplasser.
- Selve modellen er lønnsom. Vi har ingen utgifter til papir og trykkeriproduksjon, noe papiravisene sliter med. Men vi pløyer stadig større ressurser inn i nyskapningen, og etablerer en egen forsknings- og utviklingsavdeling i disse dager, sier Seljeseth. Den tidligere IT-direktøren i Aftenposten dro i gang nettstedet for drøye seks år siden.

Finn.no er blitt en pengemaskin av rang for Aftenposten, som fortsatt er hovedaksjonær med 62 prosent av aksjene. Etter årets ni første måneder har finn.no et driftsresultat på 120 millioner, mot 116 millioner for papiravisen Aftenposten.
Det er en milepæl, kanskje også for den norske avisbransjen som helhet. Hegemoniet forrykkes. Det vekker blandede følelser hos dem som jobber med papir. Og alt tyder på at lønnsomheten i finn.no i økende grad vil sette resten av Aftenposten-konsernet i skyggen. Finn.no er uten tvil gullkalven som i sterk grad har bidratt til å utløse interessen i regionavisene for en avisfusjon i Media Norge.

Elisabeth Lannem Nærby er 27 år og ekspert på jobbannonser i pengemaskinen finn.no. - Om kvelden konkurrerer vi på sett og vis med "Frustrerte fruer", for det er mange som ser på jobbannonsene på nettet om kvelden. Og konkurransen med TV-skjermen går egentlig ganske bra, sier hun. På veggen bak henne henger grafikk over de enkelte medarbeidernes innsats i jakten på annonsene i jobbsektoren.

- Det er et kjempetrøkk i markedet akkurat nå. Mange annonsesjefer ringer. Vi blir rådgivere, eller sparringpartnere. Vi prøver også å få dem til å se hvordan annonser på papir og nett kan virke i et smart samspill som øker sjansene for at de kommer i kontakt med de riktige jobbsøkerne, sier hun.
- Er finn.no nå blitt en slik suksess at det blir litt Microsoft-preg over det hele, med interesse fra politikere etc.?
- Finn.no har et veldig forsprang til konkurrentene innen sine hovedområder i Norge. Men vi føler det ikke slik internasjonalt - da er vi veldig små. Vi tror at Google og eBay kanskje er våre fremste konkurrenter. Det er kjempestore amerikanske selskaper med så mye penger at vi aldri kan drømme om noe lignende. Vi merker at internasjonale selskaper snuser litt på det vi driver med, svarer Seljeseth.

Publisert:
Gå til e24.no