Tjener millioner på værmelding
StormGeo er blitt en stødig pengemaskin.
Meteorolog Siri Kalvig og henns kolleger i StormGeo har skapt en pengemaskin ut av værmeldingstjenester, skriver Finansavisen.
I 2009 hadde selskapet en omsetningsvekst på 19 prosent i 2009, og samlede inntekter var 69 millioner kroner, Resultatet før skatt endte på 10,5 millioner kroner - opp fra 8 millioner kroner året før.
I fjor startet Nordens første private værselskap ekspansjonen utenfor Norge.
- Som et ledd i stategien for å vokse internasjonalt har vi endret navnet til StormGeo, sier konsernsjef Kent Zehetner til Finansavisen.
Kontrakt verdt 15 millioner
Selskapet etablerte også et eget kontor i Aberdeen i fjor, etter å ha vunnet en kontrakt verdt 15 millioner kroner med Shell Europe.
I 2008 kjøpte Idekaptial opp halvparten av TV 2s aksjeposter i daværende Storm Weather Center. Sammen eier de nå 42,5 prosent hver, resterende aksjer eies av ansatte.
Siri Kalvig, som er en av grunnleggerne, eier 9 prosent av disse, skriver Finansavisen.
Gratisreklame
Kalvig har tidligere uttalt at all oppmerksomheten hun og hennes kvinnelige kolleger fikk da siden de var værmeldere på TV 2 tidlig på 1990-tallet var verdt millioner.
Kalvig startet opp Storm i 1997, men hadde allerede vært flere år på skjermen som værdame på TV-kanalen.
– Etableringen av Storm ble lagt merke til. Meteorologisk institutt syntes nemlig ikke noe om tiltaket, og avisene fikk plutselig en god sak som inneholdt ingrediensene kjendiser, penger, intriger og kjønnskamp, sa Kalvig på et seminar til NHH i september i fjor.
Storm Weather Center brukte aldri en krone på markedsføring - den sørget pressen selv for.
Les også: