Norwegian med krav til Avinor: Slik skal Gardermoen knytte USA og Asia sammen

Ved enkelte tilfeller har så mange som 200 av 290 passasjerer på Norwegians flighter fra USA byttet fly i Oslo, og fløyet videre til Asia. Norwegian tror Gardermoen kan bli et internasjonalt knutepunkt for amerikanere som vil til Asia, og vise-versa.

POPULÆRE: Dreamliner-avgangene til Norwegian til og fra Asia og USA er populære, ikke bare hos nordmenn og turister som skal til Norge - men også blant amerikanere som ønsker seg til Asia, eller vise-versa.

Jan Ovind
  • Marius Lorentzen
Publisert:



GARDERMOEN (E24): Hvis du trodde det bare var nordmenn som fløy inn og ut av Gardermoen, eller turister som skal besøke Norge, tar du feil.

For mens det stadig blir flere langdistanseruter mellom Oslo og Asia, Midtøsten og USA, er det også flere som benytter Oslo som mellomlanding.

- Vi har hatt flygninger fra USA og Asia der rundt 200 av de 290 passasjerene ombord skulle videre med oss den andre veien, forteller Thomas Ramdahl, kommersiell direktør i Norwegian til E24.

Thomas Ramdahl, kommersiell direktør i Norwegian.

Marius Lorentzen

- Det har skjedd uten at vi har markedsført muligheten for å fly fra USA til Asia med oss, forteller han videre.

På grunn av beliggenheten til de nordiske landene er den korteste ruten til Asia fra USA ofte over Norden. Både Icelandair og Finnair har satset på dette i årevis gjennom sine «hub'er» - knutepunkt - i Reykjavik og Helsinki.

Ramdahl forklarer fenomenet med at flypassasjerer er såpass aktive at de jakter billettpriser på nett, og kombinerer reisene slik det passer dem og deres lommebok, fremfor hva slags opplegg de store selskapene i utgangspunktet legger opp til.

Ramdahl var én av flere deltagere på Avinor-konferansen som arrangeres på Gardermoen denne uken.

Norwegians «kravliste»

Under sin presentasjon onsdag pekte direktøren i Norwegian på en rekke endringer som flyselskapet mener Avinor må innføre for at Oslo Lufthavn skal tiltrekke seg flere passasjerer som flyr mellom USA og Asia:

  • Avgiftene må ned
  • Det må settes opp en amerikansk visumkontroll på Gardermoen (slik man blant annet har i Canada og Dublin)
  • Avgangshallen kalt «Non-Schengen» må utvides (det er her avgangene til England, USA og Asia går fra på OSL)

- Avgiftene til Avinor er egentlig på nivå med andre, men det holder ikke. De må ha ekstra incentiver for å få opp trafikken, sier Ramdahl i Norwegian, og fortsetter nedover listen.

Han peker på at antall avganger har økt så mye på ikke-Schengen-området at det må utvides.

- Vi har allerede sett effekten av å ha en amerikansk visumkontroll i Dublin. Irland er også et land med relativt få innbyggere, som Norge, men de har sett økte volumer. Folk vil jo ikke så i kø, sier han.

Forhåndskontrollen fungerer på den måten at amerikanske toll- og immigrasjonsmyndigheter sjekker pass og visum på flyplassen utenfor USA før avgang. Da regnes flyet som et vanlig innenriksfly. Flyet kan i teorien fly til hvilken som helst flyplass i USA, og ikke bare de store med visumkontroll.

I tillegg slipper man køene som kan oppstå ved landing i USA.

- Hvor stort kan dette bli for Norwegian, hvis Avinor bidrar til å legge forholdene til rette?

- Det blir ikke en enorm del av virksomheten, men det finnes likevel betydelige muligheter, sier Ramdahl i Norwegian.

Avinor: Vi jobber med saken

Avinor-sjef Dag Falk Petersen er ikke negativ til noen av forslagene fra Norwegian og flyselskapene.

Han trekker imidlertid frem de store utbyggingene på Gardermoen og Flesland som én av faktorene som hindrer dem fra å sette i gang med tiltakene med en gang.

- Når blir det flere kvadratmetere til ikke-Schengen-flyene?

- Dette er på et prosjektstadium, men akkurat nå har vi et voldsomt investeringstempo i Avinor. Bare neste år skal det investeres syv milliarder, og det er formidabelt, sier Falk-Petersen til E24.

- Vi må få gjort ting ferdig før vi begynner med noe annet. Non-Schengen er et prioritert område og det skal vi finne en god løsning på, inkludert et betydelig økt antall kvadratmeter, sier han videre.

Han sier også at de vurderer en mellomløsning før T2-terminalen står ferdig i april 2017, men at ingenting er bestemt ennå. Han bekrefter forøvrig at det er flere passasjerer som bruker OSL som mellomlanding mellom USA og Asia:

- Vi ser at SAS og Norwegian har mer og mer trafikk fra Non-Schengen til Non-Schengen.¨

Før Avinor-sjefen forsvinner til neste møte ville han gjerne understreke én ting til leserne, nemlig at de holder tidsplanene for utbyggingen av Terminal T2 på Gardermoen:

- Vi kommer til å stå ferdig 27. april 2017. Det kan jeg love, sier Falk-Petersen og smiler.

Les også:

Over 4,5 millioner flypassasjerer i oktoberAvinor roser svenskene: Klare med verdens første fjernstyrte flytårnSAS overrasket over pågangen: Vil åpne ny lounge på Værnes

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian alene om grensekontroll til USA på Oslo Lufthavn

  2. Avinor-sjefen: Glad for at Norwegian ikke kutter i Norge

  3. Avinor vil ha bioavgift på flyreiser

  4. Annonsørinnhold

  5. - De burde ikke drevet med så enorme overskudd

  6. Nye Oslo Lufthavn dobbelt så stor