Siste Air Berlin-fly tar av: Billettene solgt for seks ganger høyere pris

Samtidig som flyselskapet forbereder sin siste tur, sitter forhandlere og jobber for å sikre jobbene til ansatte.

SISTE TUR: Den 27. oktober gjennomfører Air Berlin sin siste flyging i Tyskland.
  • Sigrid Moe
Publisert:

Fredag kveld klokken 19.35 tar et Air Berlin-fly selskapets siste tur. Den går fra München til Berlin, og har vært utsolgt i to uker.

Noen av billettene har til og med blitt solgt for en pris på over seks ganger så mye som vanlig pris, ifølge Bloomberg.

Det betyr at lavprisselskapet i sine siste uker har klart å gjøre noe de sjelden klarte i sin storhetstid, selge billetter med høy nok pris til at det gir selskapet overskudd.

Air Berlin har siden august vært holdt i live gjennom et kriselån på 150 millioner euro fra tyske myndigheter, mens detaljene rundt avviklingen av selskapet ble utarbeidet.

Les også

Analytiker: – Det blir en veldig tøff vinter for alle flyselskapene

Fem år med inntektsfall

Selskapets siste langdistanseflyging skjedde for 12 dager siden, og gikk fra Düsseldorf i Tyskland til Miami i USA.

Air Berlin har de siste årene opplevd fallende inntekter og svake resultater. Nettoinntektene har falt fem år på rad, mens bunnlinjen har vært rød de fire foregående årene. Fjoråret brakte med seg et underskudd på 807,9 millioner euro.

På konkurstidspunktet hadde selskapet, som ble stiftet i 1978, opparbeidet seg en gjeld på 1,1 milliarder euro. Det tilsvarer rundt 10,4 milliarder norske kroner.

SJEFENE: Her er administrerende direktør i Air Berlin Thomas Winkelmann (i midten) og Frank Kebekus under en pressekonferanse i Berlin i september.

– Jeg setter pris på all den jobben mine venner og tidligere kollegaer har lagt ned i Air Berlin, sier Kim Lundgren, piloten som grunnla Air Berlin i 1978. Han ble pensjonert i 2006, til Bloomberg.

– Jeg føler at det er noen muligheter vi ikke har tatt, men flybransjen er sjeldent enkel, sier Lundgren.

Oppkjøp

Det var i midten av august Tysklands nest største flyselskap begjærte seg selv konkurs, samtidig sa den tyske regjeringen at de ville finansiere videre drift, for å dempe påvirkningen konkursen hadde på konkurransen i markedet.

Les også

E24 lanserer ny nyhetstjeneste: – Det beste som har skjedd norsk mediebransje på mange år

Beslutningen om konkurs kom etter flyselskapets hovedeier Etihad Airways trakk sin støtte til selskapet.

Deler av Air Berlin skal likevel leve videre. Tidligere denne måneden ble det bekreftet at Tysklands største flyselskap, Lufthansa, kjøper opp store deler av selskapet.

– Jeg forventer at vi kan ha en avtale klart i løpet av noen dager. Det gjør forhåpentligvis at vi kan sikre jobbene til flere Air Berlin-ansatte, sa administrator Frank Kebekus på tysk TV, ifølge Reuters.

Lufthansa kjøper 81 av Air Berlins 144 fly og overtar 3.000 av i alt 8.500 ansatte. Noen pris er ikke offentliggjort.

De samtalene som fremdeles pågår, er med britiske EasyJet, og Thomas Cooks tyske selskap Condor.

Avtalen har ikke ennå blitt godkjent av EU-kommisjonen.

Les også

Svikt i omdømmet for kjente merkenavn

Les også

Manglende Eurofighter-ordre gir store kutt hos Europas største forsvarsleverandør

Les også

Lufthansa går i strupen på Norwegians langdistansesatsing

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Tyskland

Flere artikler

  1. Lufthansa kjøper opp konkurstruede Air Berlin

  2. EU godkjenner tysk milliardlån til Air Berlin

  3. Tyskland redder Lufthansa med krisepakke på 100 mrd.

  4. Overkapasitet og dyrt drivstoff: Smell for flykjempen Lufthansa

  5. Nå taper Lufthansa «bare» fem millioner kroner i timen