Ny æra for varehandel

Smykkeselskap tar 500 kroner for å kikke på varene på hemmelig adresse

Handelsbransjen går gjennom utfordrende tider og selskaper ser etter nye måter å selge produktene sine på. Smykkeselskapet Mumbaistockholm har sikret seg slik at de kun har betalende kunder.

På et hotellrom i Oslo møtes smykkegründer Cecilia Kores og kunde Solveig Engelsvoll til et privat kundemøte. Her serveres kaffe og makroner i en god sofa.

Sindre Hopland / Sindre Hopland/E24
  • Sindre Hopland
Publisert:

Bak en anonym dør på The Thief-hotell i Oslo foregår det en smykkehandel.

Solveig Engelsvoll har bestilt 45 minutter med det svenske selskapet Mumbaistockholm som er i Oslo for å selge smykker til sine norske kunder.

– Man får et helt annet forhold til de som står bak merket, sier Engelsvoll på Stavangerdialekt.

– Jeg har ikke flydd inn fra Stavanger, men det kunne jeg gjort, ler 24-åringen og sier hun holder til utenfor Oslo.

Konseptet er som følger: I stedet for å ha butikk, har selskapet pop-ups og andre midlertidige lokaler hvor de inviterer kunder til en personlig handleopplevelse på 45 minutter.

Adressen får de tilsendt før møtet.

Disse minuttene koster 500 kroner om man ikke kjøper noe.

Går man derimot ut av rommet med varer, betaler man kun for det man har kjøpt.

Les også

Norrøna satser på turisme – kjøper majoriteten av norsk reiseselskap

Droppet Steen & Strøm

Mumbaistockholm er fremdeles et lite selskap, og omsatte for 7,4 millioner svenske kroner i fjor, men er en del av et økende antall selskaper som utelukkende selger rett til kundene og hopper over butikkleddet.

I USA kalles denne trenden DTC (direct to consumer), og har for lengst inntatt Norge også.

Ettersom salget økte, fikk gründer og daglig leder i Mumbaistockholm, Cecilia Kores, forespørsel fra Norges største varemagasin, Steen & Strøm, om hun ikke ville åpne butikk.

Ifølge Kores hadde mange kunder etterspurt en fysisk butikk å gå i, og dermed prøvde de seg i Steen & Strøm, men det varte ikke lenger enn to måneder.

– Det som hendte var at våre etablerte kunder ikke synes det var en like bra opplevelse, og de som ønsker å se på smykkene hadde egentlig ikke noe ønske om å kjøpe noe, de ville bare kikke, sier Kores.

Hun forklarer at de fremdeles eksperimenterer med showrooms og pop-up-lokaler, men at det er de private kundemøtene som er hovedfokuset.

Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

Ekspert: – Ikke for massemarkedet

– Dette selskapet er på jakt etter spesielle kunder, dette er ikke for massemarkedet, sier BI-lektor og mangeårig kjøpesenterleder, Robert Ingvaldsen.

Han synes konseptet virker spennende, men sier de fleste selskaper etter hvert trenger større volum enn at man kan møte alle kundene en-til-en.

– Men jeg håper disse selskapene er en del av ny knoppskyting i retailbransjen. Mangfold er bra. Nå som leieprisene er på vei ned er det duket av for at rene nettaktører kan lansere fysiske butikker. Man har sett det samme i USA, sier Ingvaldsen.

– Alt ligger til rette at vi får et større mangfold nå som husleien er billigere. Det var slik Bogstadveien ble etablert i sin tid, sier han om en av de populære handlegatene sentralt i Oslo.

Han mener likevel handelsbransjen har mye å lære av Mumbaistockholm som våger å eksperimentere med nye løsninger, og mener det er viktig for handelsbransjen å skape opplevelser for kundene de neste årene.

Tilbakemeldinger fra kunder

For gründer Kores er et svært viktig element med måten å selge på, at man får nærkontakt med kundene hele tiden.

– Hvis Solveig spør meg om det er mulig å ha en mindre sten på ringen så går hjem og lager en mindre sten. Hvis én kunde har hatt en tanke, er sjansen stor for at ti andre har hatt samme refleksjon.

Når Kores er i Norge, møter hun som regel syv kunder om dagen, men det tar tid å bygge seg opp et navn. Selskapet var nylig for første gang i Finland var de hadde fem bestilte møter dagen de var i Helsinki.

– Men er dette skalerbart hvis det fortsetter å vokse?

– Ja, dette er vår forretningsmodell. På fire dager med kundemøter i Oslo solgte vi for mer enn vi gjorde på Steen & Strøm i løpet av seks uker.

Les også

Lars Monsen satser i tøft sportsmarked – lanserer nytt butikkonsept i hele Norge

En opplevelse

– Opplevelsen gjør at det er verdt det, sier Engelsvoll om hvorfor hun bestiller privat time med Mumbaistockholm.

Bedriftsledere og eksperter i handelsbransjen har mange år sagt at man må gjøre det å gå i butikken til en opplevelse. Nylig annonserte Norrøna at man kjøper et reiseselskap for å tilby reiser

Samtidig som mer enn hver tiende fysiske butikk har forsvunnet siden 2008 (se graf nederst).

På spørsmål om ikke Engelsvoll ser en risiko med å potensielt betale 500 kroner for å bare kikke på varene, er hun ikke i tvil.

– Når man først velger å investere i gode smykker og får god tilbakemelding, så er det veldig verdt det, jeg tenker ikke over noen risiko det i det hele tatt. Heller det enn å dra innom en butikk å kjøpe noe hvor man ikke får noe oppfølging i det hele tatt.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. butikk
  3. Netthandel
  4. Steen & Strøm Magasin
  5. Varehandel
  6. Gullsmed
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Tibber og Clas Ohlson med landsdekkende butikk-samarbeid

  2. Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

  3. Andresen-familiens sportskonsern vil åpne butikker i de store byene

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Ny norsk app tar kampen opp mot matsvinnet

  6. Betalt innhold

    Disse kan ta over Gresvig