Nå seiler Norges mest lønnsomme nybygg fra verftet

Det norske oljeselskaps første egenbygde plattform ligger klar til å seile jorden rundt til Nordsjøen. Ivar Aasen-feltet trenger kun 33 dollar fatet for å gå i pluss.

KAST LOSS: Her ligger tre moduler og flammebommen til Ivar Aasen-plattformen lekkert dandert på tunglastskipet som skal frakte kolossen til Nordsjøen.

Foto: Det norske
  • Johan Hammerstrøm
Publisert:

– Det er vår første plattform, og vi er selvfølgelig utrolig stolte, sier sjef for Det norske oljeselskap Karl Johnny Hersvik på telefon til E24 fra Singapore.

Ivar Aasen selv var glad i å reise, men holdt seg innenfor Norges grenser da han la grunnlaget for nynorsk skriftspråk på midten av 1800-tallet. Nesten 200 år senere ligger altså oljeplattformen med hans navn ferdig lastet til kai ved verftet SMOE i Singapore. Ferden til Norge starter om en knapp uke og riggen vil bruke en hel måned på å komme seg rundt kloden.

Ifølge anslag fra Rystad Energy er feltet enda mer lønnsomt i drift enn Johan Sverdrup og trenger kun en oljepris på cirka 33 dollar fatet for gå i pluss.

Det gjør Ivar Aasen til Norges mest lønnsomme nybygg på norsk sokkel sammen med det planlangte Maria-feltet.

Ivar Aasen-plattformen er Det norske oljeselskaps aller første egenbygde plattform og blir også den første som selskapet er operatør for. Likevel er det fortsatt Statoil som er største eier i funnet med 41 prosent.

Skal produsere i 20 år

Ivar Aasen-funnet ligger vest for gigantfunnet Johan Sverdrup i Nordsjøen, cirka 180 kilometer fra Stavanger, og ble funnet i 2008 da Det norske boret brønnen 16/1-9 på det daværende Draupne-prospektet.

HOLDER FORTET: Verdens største jackup-rigg, «Maersk Interceptor» ligger på plass på Utsirahøyden på stedet hvor Ivar Aasen-plattformen snart skal ankre opp. Her er den sett fra Edvard Grieg-feltet i februar.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Det norske har til nå funnet ressurser tilsvarende 204 millioner fat oljeekvivalenter og feltet har en forventet levetid på opptil 20 år, avhengig av de fremtidige oljeprisene.

– Vi har sagt at vi skal være i gang i fjerde kvartal i år, og foreløpig ser vi ikke ut til å bli forsinket. Snarere tvert imot, sier Hersvik. Utbyggingsplanen inkluderer nær integrering med naboplattformen Edvard Grieg, som skal ta seg av prosessering og ilandføring av både gassen og oljen fra Ivar Aasen. Plattformen får også levert strøm fra Grieg, og er dermed elektrifisert helt fra oppstarten av.

TRE TRINNS: Ivar Aasen (i midten) sender olje og gass til Edvard Grieg-plattformen (bakerst). En del av utbyggingen inkluderer også en undervannsløsning for Hanz-feltet.

Foto: Det norske

Også funnene West Cable og Hanz inngår som en del av utbyggingsløsningen for Ivar Aasen og skal drives som undervannsløsninger kontrollert fra plattformen. Ivar Aasen skal drives med høy grad av automatisering, noe som har skapt stor debatt. Blant annet planlegger Det norske å flytte kontrollrommet til Ivar Aasen på land.

Les også

Det norske dropper utbyggingen av Vette-feltet: – Vi klarte ikke å finne lønnsomhet

Halvveis norsk plattform

Plattformen bygges altså av det singaporske verftet SMOE, men halvparten av

SAIL AWAY PARTY: Det norske-sjef Karl Johnny Hersvik og statssekretær Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) fra Olje- og energidepartementet.

Foto: OED / Martine Sørlie

leveransene til topside-modulen er levert av norske leverandørbedrifter. I tillegg blir boligmodulen til Ivar Aasen-plattformen bygget av Apply Leirvik på Stord.

– Det inngår 14–15 millioner arbeidstimer bare på denne modulen som blir bygget her i Singapore, sier statssekretær

Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp) som har vært på besøk for å promotere norske bedrifter i landet denne uken.

Hun anslår at det er omtrent 250 norske selskaper som opererer innenfor olje, gass og maritim virksomhet i Singapore. Tybring-Gjedde skryter av de norske selskapenes evne til omstilling og konkurransedyktighet i en tid med lave oljepriser.

– Det snakkes mye om at vi er best i verden på å levere offshoreteknologi, skal vi da være fornøyde med at denne plattformen bygges i Singapore og ikke i en fjord på Vestlandet?

– Det har jeg ikke lyst til å uttale meg om. Jeg har lyst til å understreke hvor vellykket denne utbyggingen er. Den er både i rute og på budsjett og det er takket et meget vellykket samarbeid, sier Tybring-Gjedde.

Les også

Statens oljeskatter er halvert

Les også

– En gledens dag for industrien

Les også

Slik har oljebremsen påvirket oljelandene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Det norske oljeselskap

Flere artikler

  1. Aker Solutions vinner Lundin-kontrakt: Skal installere gigantiske «vannkokere» på Grieg-feltet

  2. Unngår klimabråk: Anbefaler elektrokjele på Edvard Grieg

  3. Betalt innhold

    Neste stopp, Nordsjøen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Nå kan du snart ta bolig på Ivar Aasen

  6. Betalt innhold

    NKT vant kontrakt for å koble Sverdrup og Grieg