Tjener millioner på butikkenes nettsatsinger: Lokker nye ansatte med seks uker ferie og betalt vaskehjelp

Uten investorkapital og nærmest fra gutterommet har en rekke konsulentselskaper spesialisert seg på bygging av nettbutikker og har blitt millionbutikk på få år.

I VEKST: Konsulentselskapene som bygger nettbutikker og legger til rette for digital handel vokser som aldri før. Daglig leder Ole Heintz (t.v) og markedssjef Markus Sæther (t.h) i Convert har sett omsetningen øke med 30-40 prosent flere år på rad, og ser ingen grunn til at veksten vil avta.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

Omstillingen i varehandelen er dyrt for noen, og svært innbringende for andre.

Konsulentselskapene som lager nettbutikker for handelen har hatt noen svært innbringende år, forklarer partner og Markedssjef i Convert, Markus Sæther.

– Det har vært en liten fragmentert bransje og vi har fått holde på alene en god del år, sier han og fortsetter:

– Nå som det er mange selskaper som omsetter for over 100 millioner, og da kommer de store konsulentselskapene på banen.

Convert er en av de mindre spillerne i bransjen, men har laget nettbutikker for blant annet Eplehuset, Høyer og Ferner Jacobsen.

I fjor omsatte selskapet for 27,7 millioner kroner med et resultat før skatt på 4,5 millioner kroner. De siste årene har selskapet hatt vekst på mellom 30 og 40 prosent, og har nok å gjøre også i 2019.

– Vi er booket ut tredje kvartal i år, det handler egentlig bare om hvor mange vi klarer å si ja til, sier Sæther.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Cowboy-bransje

Det er mange selskaper som tjener godt på digitaliseringen av varehandelen. Enkelte selskaper lager løsninger som gjør at butikker kan lage sine egen handelsplattformer, andre jobber mer med digitale konsepter, mens selskaper som Convert jobber kun med selve nettbutikken.

Giganten Visma har de siste årene kjøpt opp fire konsulentselskaper som driver med digitale handel, Trollweb, Mystore, Wikinggruppen og Meat Digital.

Yngve Bollie startet i Trollweb som Visma kjøpte for 85 millioner kroner i 2017, og er nå direktør for konsernets digitale handelsavdeling.

– Veldig mange aktører startet enkelt med én eller to personer, og det har inntil nylig vært en bransje med en del cowboyer, men som nå har blitt temmet litt inn, sier Bollie.

Han sier at Visma er i kontakt med flere lignende selskaper om ytterligere oppkjøp.

– Visma ønsker jo å være en stor fisk i et lite vann, og vil dominere i våre markeder, sier Bollie.

Han anslår at markedet for konsulentselskaper som lager netthandelløsninger i Norge, er på rundt én milliard kroner.

Convert sier de selv fikk flere oppkjøpstilbud i fjor, men har lyst å stå på egne bein.

Tilbyr vaskehjelp til ansatte

Å få nok oppdrag er ikke problemet, men kompetente folk er derimot noe helt annet, ifølge Convert.

– Det er ikke konkurranse om oppdrag, men om de ansatte. Man må lokke med seks uker betalt ferie, kurs- og konferansebudsjett og betalt vaskehjelp, sier Ole Heintz som er daglig leder og partner i Convert.

– Er gratis vaskehjelp viktig for de ansatte?

– Det avhenger veldig av hvor single de er, ler Heintz og legger til at slike tilbud har blitt normalt blant konkurrentene.

Convert har doblet antallet ansatte i Norge på halvannet år, men har også blitt nødt til å opprette kontorer i andre land hvor tilgangen på utviklere er bedre.

Les også

Meny.no solgte dagligvarer for 250 mill. i 2018 – Kolonial.no endte på rett under milliarden

Det handelen ikke forstår

Convert ser i større grad at norske selskaper bygger opp interne netthandelsavdelinger enn hva man gjorde tidligere, hvor ofte en butikksjef som ikke hadde erfaring med digital handel skulle lede butikkens netthandel.

– Det siste årene har netthandel gått fra å vøre en del av it-avdelingen til at det finnes egne ansatte som er dedikert til nettbutikken. Samtidig ser vi også at det diskuteres mer på styrenivå, sier Sæther.

– Hva er den vanligste feilen norske selskaper gjør når de etablerer seg på nett?

– Det mange fremdeles ikke forstår er at forbrukeratferden er forskjellig for én kunde som handler på Kolonial, Vita eller på Høyer, sier Sæther.

Rom til å vokse

Selv om de store aktørene tar stadige jafs av markedet, tror både Convert og Visma at det er gode muligheter for videre vekst, også for dem som ikke blir kjøpt opp.

– Jeg tror det finnes rom for mange av de mindre selskapene til å fortsette å vokse, men de må finne sine segmenter og nisjer. Samtidig tror jeg vi vil se et marginpress fremover ettersom prosessene blir mer effektive, sier Bollie i Visma.

– Man trenger ikke så mye grunnkunnskap for å starte opp, men for og lykkes trenger man noe helt annet, forklarer Visma-direktøren.

En årsak til vekst er blant annet at ikke bare detaljhandelen som digitaliseres, men at også leverandører og grossister vil selge direkte til forbrukeren.

Her kan du lese mer om