Svensk reklamasjonsnemnd: Passasjer får ikke erstatning etter SAS-streiken

SAS-streiken var en ekstraordinær hendelse, som ikke gjør flyselskapet erstatningspliktig etter EU-reglene. Det har den svenske reklamasjonsnemnda bestemt. 

STREIK: Dette ble et vanlig syn foran SAS' serviceskranke på Oslo Lufthavn Gardermoen under pilotstreiken tidligere i år.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Den svenske reklamasjonsnemnda, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), har mottatt rundt 350 klager fra reisende som ikke fikk reist med fly i forbindelse med pilotstreiken i SAS. Nå er den første saken avgjort.

Saken omhandler en reise fra Stockholm til Alicante. Flyselskapet klarte ikke å booke om de reisende, noe som gjorde at de selv bestilte nye billetter. Pengene for disse har SAS senere betalt tilbake, men flyselskapet har nektet å betale tilbake erstatning. Det mener ARN er en riktig beslutning.

Les også

Airhelp saksøker SAS etter pilotstreik

– SAS er ikke nødt til å betale kompensasjon. Selskapet har bevist at streiken var en ekstraordinær endelse som lå utenfor selskapets kontroll. SAS har også bevist at det har gjort det de kan for å unngå streiken og for å begrense konsekvensene av den, når den var brutt ut, sier ARN-sjef Marcus Isgren i en uttalelse.

– SAS har dermed gjort det som er rimelig å forvente av selskapet for å unngå at flygingen ble innstilt og i en slik situasjon er ikke selskapet erstatningspliktig, fortsetter han.

Reklamasjonsnemnda opplyser at de resterende sakene vil bli avgjort i løpet av høsten. Videre heter at denne avgjørelsen vil være veiledende når de resterende sakene skal avgjøres.

Her kan du lese mer om