Snusgigant reagerer kraftig på regler om dobbel alderskontroll

Tobakksselskapet Snuslageret.no mener nye regler fra norske myndigheter beskytter snussalget i norske butikker, og vurderer å klage til EFTA på ny alderskontroll.

SNUS PÅ GRENSEN: På Strømstad i Sverige kjøper tusenvis av nordmenn snus hvert år. Det siste året strømmer det også snusbokser fra Sverige til Norge via internett i stort volum, men det kan det bli slutt på om nye regler for aldersverifikasjon blir innført som planlagt.

Foto: Geir Olsen NTB scanpix
Publisert:,

Det blir stadig flere snusere i Norge, men butikkene selger mindre og mindre snus.

Snusbutikkene på nett derimot har hatt en eventyrlig utvikling det siste året.

Snuslageret.no er et av selskapene som har sett pengene renne inn på snussalg, og ser for seg en omsetning på over én milliard kroner i 2019.

Snusen er billigere på nett, og blir ofte levert gratis på døren, men endringer fra Helsedirektoratet kan gjøre at nettbutikkenes to største fordeler forsvinner.

I forbindelse med at alle selskaper som driver med fjernsalg av tobakk skal registreres hos Helsedirektoratet, blir det også presisert i regelverket at alder skal kontrolleres både når man kjøper snusen på nett, og når det blir levert på døren.

Dermed kan det bli dobbel-verifisering av alder, i stedet for én verifisering i kjøpsøyeblikket, slik det er i dag.

Kommunikasjonssjef i Snuslageret.no, Markus Lindblad, reagerer kraftig på regelverket som ventes innført i løpet av 2020.

– Vi får en stor ekstrakostnad med disse reglene, og blir tvunget til å sette opp prisen, og tjenesten blir mindre smidig, sier han og legger til.

– Vi leverer snus på samme måte som medisiner, det er ingen som klager på at leveringen av legemidler er utrygt.

Les også

Mildere straff for snussalg til mindreårige på nett enn i butikk

Vurderer EFTA-klage

Snuslageret.no slo seg i fjor sammen med min svenske konkurrent Snusbolaget.

– Vi omsatte for 500 millioner svenske kroner i fjor, og vil vokse 6 til 7 prosent hver måned i år, sier Lindblad.

Hovedorganisasjonen Virke estimerer at hver fjerde snusboks kjøpes i utlandet, og at nettaktørene tar hele veksten som finnes i snusmarkedet.

Men om de nye reglene for aldersverifisering trer i kraft, kan det by på mer enn bare dyrere priser for de rene nettbutikkene. I et brev til det Europeiske Frihandelsforbundet (EFTA) skriver Snusbolaget at det mest sannsynlig ikke vil bli mulig å selge snus på nett, på grunn av den økte prisen på levering og verifisering.

Snuskonsernet vurderer å klage til EFTA med bakgrunn i en dom i EU-domstolen fra en lignende sak fra Tyskland, der handelen forsøkte å stoppe en apotekkjede fra å selge medisiner på nett, men hvor domstolen mente at verifikasjon på nett var godt nok.

– Man kan signere et lån på millioner av kroner ved bruk av BankID, men å kjøpe en boks snus, det skal man ikke få gjøre, sier Lindblad.

– Hver fjerde snusboks kjøpt i utlandet

Virke representerer handelen som har kjent hvordan det lukrative snusmarkedet har minket i størrelse de siste årene.

Organisasjonen som representerer de mektigste aktørene i varehandelen, sier de har fått tydelig beskjed om utviklingen i markedet på nett.

– Det er en stor bekymring i handelen, og de er veldig opptatt av at disse nye nettaktørene ikke stjeler markedsandeler, sier Harald Andersen, leder i Virke Handel.

Han snakker dagligvarebutikkenes, kioskenes og bensinstasjonenes sak.

– Vi ser på ingen måte noen nedgang i snuskonsumet i Norge, men all veksten skjer i andre kanaler enn de fysiske butikkene. Det skjer på nett og på grensen, sier Andersen.

– Men er det rettferdig at kjøp i butikk bare krever én alderskontroll, mens kjøp på nett krever to alderskontroller. Er ikke det strengt?

– Strengt og strengt, det er en annen tilnærming. Jeg kan kjøpe snus på nett med din BankID, det er vanskelig å kontrollere alder på nett i motsetning til den fysiske overleveringen, sier Virke-sjefen.

Andersen sier at de er glade for gründervirksomhet og økt konkurranse, men mener det må inn i ordnede forhold.

Les også

Vil lokke 100.000 godterikunder til å kjøpe snus

Flådd forbrukerne

Snuslageret.no har blitt så store at de ikke lenger kjøper snus av grossist, men kjøper rett fra produsenten i Sverige, og prisen på nett ligger så vidt E24 kan registrere godt under butikkprisen.

– Det fantes ingen konkurranse før vi kom på markedet, så det er klart dagligvareaktørene er opprørte, de har flådd norske forbrukere i årevis, men nå har vi kommet og tatt bruttomarginene deres, sier Lindblad.

I Sverige driver selskapet uten dobbel aldersverifikasjon, men med en BankID-løsning.

Lindblad mener de nye skjerpede reglene også er hemmende for fremtidsrettede leveringsløsninger.

– Hva skjer når droner eller roboter leverer varene på døren, skal dronen sjekke alder på kjøper?

Les også

Tine kutter 400 årsverk – skal spare én milliard kroner

Les også

Helsedirektoratet mener Maxgodis' snus-lokking er ulovlig

Les også

Snusgiganten Swedish Match solgte for over en milliard i Norge i fjor