Kraftig vekst for Kjell & Company i Norge
Den svenske elektronikkjeden gjør det godt her til lands. I fjor økte omsetningen med 34 millioner kroner.
Kjell & Company solgte elektronikk for 146,5 millioner kroner i 2018, ifølge årsregnskapet.
– I fjor åpnet vi ikke en eneste ny butikk i Norge, men hadde en salgsvekst på 30 prosent, sier administrerende direktør Eric Lundberg til Finansavisen.
I dag har kjeden 16 butikker. Det ble åpnet én i Kristiansand tidligere i år, og kjeden har planer om å åpne fire til fem nye i Norge i løpet av året.
Venter fortsatt vekst
Kjell & Company kom til Norge i 2015. Her har de funnet en nisje ved salg av forbrukerelektronikk, tilbehør til mobiler og nettbrett, kontorrekvisita og noe husholdningsutstyr.
XXL møter Forbrukertilsynet: – Fornøyde med å være her
Butikkene er små, med et lager bak kassen som ofte er større enn lokalene der kundene kan gå og se. Ifølge Lundeberg har butikkene over 10.000 forskjellige varer, noe som gjør hver butikk til en liten leveransehub der kunder kan hente varer de har bestilt eller få dem tilsendt.
Til tross for at norsk detaljhandel sliter, regner kjeden med å vokse like mye i år som i fjor. Det betyr en omsetning på rundt 190 millioner kroner i 2019.
Tjeneste-fokus
For å møte endringene i bransjen, skal Kjell & Company dreies mer i retning av å bli en service- og tjenesteleverandør. I flere av de svenske butikkene utfører nå ansatte reparasjoner på mobiler og nettbrett.
Gamestop med svakeste omsetning på ti år
– Vi høster nå erfaringer, men kommer til å tilby slike tjenester i Norge også. Vi skal hjelpe kunder å bytte knuste skjermer, skifte batterier og reparere høyttalere, sier Lundberg til avisen.
Den norske virksomheten fikk et driftsresultat på 5,3 millioner kroner i fjor, opp fra 4,1 millioner året før. Overskuddet etter skatt økte til 3 millioner fra 1,4 millioner kroner.