Kioskene fortsetter å krympe – verst er det for de uavhengige
Det siste tiåret har mer enn hver tredje kiosk forsvunnet. Ferske tall viser at trenden vedvarer.
I fjor krympet det norske kioskmarkedet med 0,7 prosent, ifølge Nielsen tall.
Den negative utviklingen er bare fortsettelsen av det som har vært nullvekst og tilbakegang for kioskmarkedet.
Totalt var omsetningen på 4,78 milliarder kroner.
Tallene fra Nielsen viser at det i servicehandelen, som inkluderer både kiosker og bensinstasjoner, ble 0,2 prosent færre utsalgssteder i fjor.
MDG vil fjerne flere parkeringsplasser etter ferske tall: – Dette er bare begynnelsen
Narvesen dominerer
Den største kioskkjeden i Norge er fremdeles Reitan-eide Narvesen som så en vekst på 0,1 prosentpoeng fra i fjor.
Det var for øvrig 7-Eleven som også drives av Reitangruppen, sammen med Norgesgruppens Mix-kjede som så størst vekst i fjor, med en økning i markedsandel på henholdsvis 0,5 og 0,2 prosentpoeng.
Deli de luca som hovedsakelig er et bykonsept hadde en flat utvikling i fjor.
Den siste gruppen er kiosker som ikke er tilknyttet disse kjedene. I 2016 sto de uavhengige kioskene for ca. 30 prosent av alle kioskene i landet, ifølge Virkes rapport om kioskbransjen.
Men ser man på Nielsens ferske tall står de uavhengige kioskene for bare 10,2 prosent av omsetningen i markedet.
Disse kioskene har også den største nedgangen i markedsandel på 0,8 prosentpoeng fra i fjor.
Tidligere i år sa sjefen for Mix-kjeden at han tror «kioskdøden» vil fortsette, i forbindelse med at E24 skrev om at nesten 40 prosent av alle kiosker har forsvunnet fra 2007 til 2016.
– Vi har hatt forferdelig mange kiosker i mange år, så nedgangen i antall kiosker er en nødvendig korreksjon i markedet. Det er ikke plass til like mange i dag og fremover, som det var før, sier Svein Erik Alstad-Evjen som er kjededirektør for Mix, eid av Norgesgruppen.
Tøff konkurranse
Melkesalget faller år etter år – men denne melkekonkurrenten selger så det spruter
Både dagligvareaktørene og bensinstasjonene har tatt opp kampen med kioskmarkedet de siste årene.
Man finner både rask mat og typiske kioskvarer langs veien eller på det lokale supermarkedet, sier Iman Winkelman, som er leder for kiosk, bensin og servicehandel i Virke.
– Dagligvare har nå lengre åpningstider, de har søndagsåpne butikker og de tar lokasjoner de ikke hadde før. De etablerer seg ofte sentrumsnært med små, søndagsåpne butikker, sa Winkelman til E24 tidligere i år.
I motsetning til kioskmarkedet så både bensinstasjonsmarkedet og dagligvaren vekst på årsbasis i fjor.
Norges bensinstasjoner, der Circle K er dominerende med 33 prosent av markedet, økte den totale omsetningen med 0,5 prosent til 9,5 milliarder kroner.
Den norske dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent eller 4,8 milliarder kroner fra 2017 til 2018.