Dropper Komplett Apotek-navnet og henter tidligere Zalando-sjef

Komplett Apotek spådde rakettvekst, men det tok lengre tid enn planlagt å ta markedsandeler fra apotekbransjen. Nå bytter de navn, henter tidligere Zalando-sjef og spår milliardomsetning på tre år.

Komplett Apotek bytter navn til Farmasiet.no, og kutter dermed bånd med Komplett-merkevaren. Selskapet skal fremdeles ha kontorene sine i Sandefjord og enn så lenge samarbeide med Komplett om lager. Avbildet er den nye toppsjefen Hans Kristian Furuseth.

Morten Rakke Photography
Publisert:

Tidligere i år ble det klart at Stein Erik Hagen selger seg ned i en rekke netthandelselskaper han eier gjennom investeringsselskapet Canica.

Blant dem var Komplett Apotek som i mai fikk oppkjøpsfondet Verdane som eier.

Nå bytter nettapoteket til navn til Farmasiet.no, og henter ny toppsjef som sier at det digitale apoteket skal bli mer synlig fremover

– Vi skal mangedoble pengebruken på markedsføring, for den viktigste årsaken til at veksten ikke har vært like stor i Norge som andre steder, er at halvparten av befolkningen ikke vet at man kan handle reseptvarer på nett, sier daglig leder i Farmasiet.no, Hans Kristian Furuseth, som tidligere var sjef for Zalando i Norden og Storbritannia.

Han har også erfaring fra konsulentselskapet Bain & Company, men har de siste to årene studert ved Harvard.

– Er det ikke en risiko knyttet til å bytte navn etter nesten tre år?

– Ettersom vi ikke lenger er en del av Komplett ga det ikke mening å beholde navnet. Det er alltid en risiko knyttet til navnebytter, men det er en risiko vi er villige til å ta, sier Furuseth.

Hans Kristian Furuseth tar over roret i Farmasiet, tidligere Komplett Apotek. Han ledet frem til sommeren 2017 Zalando i Norden og Storbritannia, og har de siste to årene studert ved Harvard i USA.

Farmasiet
Les på E24+ (for abonnenter)

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Spytter inn 100 millioner

Furuseth tror eierne, før Verdane kom på banen, ikke hadde forstått hvor kostbart det er å bygge en stor netthandelbedrift.

– Man har ikke trykket hardt nok på gassen frem til nå. Markedet er modent nok, men man har nok undervurdert hvor mye det koster å bli store. Nå har vi langsiktige eiere som har gjort mattestykket.

Den nye apoteksjefen sier dette blir et klart «taktskifte» for selskapet som tilbake i 2016 trodde på milliardomsetning innen 2020. Den planen er imidlertid lagt i skuffen

– Når omsetter dere for milliarden?

– Målet er å nå milliarden innen 2023, sier Furuseth.

Det betyr at Farmasiet.no må øke omsetningen med mange hundre millioner de neste årene. I fjor endte omsetningen på 130 millioner kroner.

Verdane og andre investorer vil spytte inn over 100 millioner kroner over de neste par årene, hvor mye vil gå til markedsføring. I dag eier Verdane og Canica en halvdel av selskapet hver. Planen er å hente inn flere eksterne investorer med tiden.

Tidligere toppsjef i nettapoteket, Stig Henning Pedersen, vil gå over i en mer operasjonell rolle i selskapet. Til tross for navnebyttet vil selskapet fremdeles ha kontorer i Sandefjord og samarbeide med Komplett om lager.

Større enn Zalando

Furuseth som har netthandel i blodet, og som før tiden i Zalando startet Vaniday, en nettside for bestilling av skjønnhets- og velvære-tjenester, ser ingen grunn til at apotektjenester på nett ikke blir større en kleshandel.

– Jeg tror dette kan bli like stort som Zalando i Norge, om ikke større, sier han.

Argumentet er at medisiner er langt lettere å handle på nett enn klær som man ofte ønsker å prøve på, samt at apotek på nett gir diskresjonen han tror mange kunder ønsker ved bestilling av medisiner.

I dag står netthandelen for rundt ett prosent av den totale omsetningen for norsk apoteker.

I Sverige, hvor den største nettaktøren Apotea har slått seg opp de siste årene og omsetter for over to milliarder kroner, er markedsandelen på nett kommet opp i 10 prosent.

Om veksten i år sier Furuseth følgende:

– Vi har fremdeles god vekst i 2019, men den gikk litt ned fra året før på grunn av transaksjonen, men neste år er det full gass igjen.

Han ønsker ikke å utdype hvordan regnskapet for 2019 blir enda.

Les også

Apotekene hadde rakettvekst – nå har bransjen stoppet opp

Omringet av giganter

Farmasiet.no er den klart minste aktøren i markedet, og konkurrerer mot giganter som Apotek1, Vitus og Boots.

Tall fra Apotekforeningen viser at den sammenlignbare omsetningen har økt med 1,5 prosent så langt i år.

Dermed ligger det an til å bli det svakeste apotek-året på lenge. Omsetningen økte fra 23,9 til 24,2 milliarder kroner for bransjen totalt for årets åtte første måneder. Foreningen inkluderer alle de store norske apotekene.

– Apotekene er bekymret for den lavere veksten, både når det gjelder økt konkurranse og når det kommer til å ha gode nok rammevilkår, som kanskje er det viktigste, sa leder i Apotekforeningen, Obbjørn Tysnes, tidligere i høst.

Leder for Virke Handel, Harald Andersen, har fulgt apotekbransjen med interesse, og sier det apotekene nå opplever ikke er uventet.

– De har i mange år stjålet varekategorier fra blant annet dagligvaren, men de siste årene har kjeder som Normal og tøffe konkurrenter på nett gjort at apotekene har fått smake sin egen medisin, sier Andersen.