SAS åpner innenrikslounge ett år etter bonusfrislippet

OSLO LUFTHAVN (E24): Ett år etter at myndighetene fjernet bonusforbudet i Norge, får nå innenrikspassasjerene til SAS sin egen lounge på Gardermoen. Selskapet vurderer å tilby det samme på andre norske flyplasser.

  • Marius Lorentzen
Publisert:,

- Vi skal gjøre livet enklere for de reisende i Skandinavia.

Slik åpnet produktsjef Snorre Andresen presentasjonen av SAS sin splitter nye, 300 kvadratmeter store innenriks-lounge på Oslo Lufthavn.

Selv om loungen først åpner dørene på mandag, hadde flere ivrige SAS-kunder allerede banket på døren for å se om den var åpen.

Andresen sammenlignet åpningen med både bursdag og julaften for SAS, og sa at man må helt tilbake til SAS' gjenåpning av Oslo-New York-ruten for å finne en større nyhet for norske SAS-passasjerer.

Åpningen skjer ett år etter at den norske regjeringen valgte å oppheve bonusforbudet her i landet, som ble innført for 12 år siden.

Kritikere pekte på at en fjerning av bonusforbudet ville være negativt for konkurransen.

Det siste året har imidlertid kapasiteten i flymarkedet økt betraktelig og marginene til både SAS og Norwegian har vært under press.

Les også

SAS kutter i prognosene

Siden opphevelsen av bonusforbudet har SAS fått 190.000 nye medlemmer i Eurobonus-programmet her i landet, og 550.000 totalt. Dermed er medlemsmassen oppe i 3,4 millioner totalt, hvorav én million medlemmer er norske.

Snorre Andresen vil likevel ikke si at lounge-åpningen er noen ettårsmarkering:

- Nei, det er det ikke. Dette har vi jobbet med i flere år, lenge før forbudet ble opphevet. På denne tiden i fjor satt vi med de endelige utkastene til designet, sier han til E24.

Vil ha det enkelt og greit

Ifølge produktsjefen viser dataene og tilbakemeldingene fra kundene at de stort sett er opptatt av de samme tingene: Tid, enkelhet og komfort.

- Da jeg begynte i SAS i 1986 var det luksus det handlet om, og det fantes nesten ikke grenser. Slik er det ikke lenger, fortalte Andresen.

SELVBETJENT: På sin nye innenrikslounge på Oslo Lufthavn møter du ingen resepsjon på vei inn. SAS har heller satset på en selvbetjeningsløsning, slik at de ansatte kan bruke mer tid på de besøkende inne.

Marius Lorentzen

Nå er fokuset heller rettet mot funksjonelle tjenester, tilgang på internett og strøm, minimalistisk design og komfort, uten den overdådige luksusen som kan ofte ser i Asia og Midtøsten.

- Passasjerene vil ha det enkelt. Det trenger ikke å være luksus, men ting må fungere, sa Andresen.

Den nye innenriks-loungen er bare ett av flere grep som SAS har tatt siden selskapet var nær konkurs senhøsten for snart to år siden. SAS satser på å kapre de mest lukrative kundene og å friste flere til å velge SAS ved å tilby det de kaller «det lille ekstra, forskjellige kundefordeler og god service».

Konsernsjef Rickard Gustafson har tidligere uttalt at SAS ønsker å nå de rundt 10 prosentene av befolkningen i Skandinavia som står for 70 prosent av billettbestillingene.

I tillegg til å rendyrke servicekonseptet sitt til å bestå av SAS Go og SAS Plus, har selskapet blant annet pusset opp Eurobonus-programmet denne våren, bestilt nye langdistansefly fra Airbus og forbedret nettsidene og app-tilbudet.

Les også

SAS pusser opp Eurobonus: Vil skaffe 1,8 mill. nye medlemmer

Det er også introdusert Fast Track-sluser i sikkerhetskontrollen i Oslo, Stavanger og Trondheim, for de med SAS Plus-billetter, eller gullkort og høyere.

I sommer- og juleferien kan også sølvkundene gå i ekspresskøen og besøke loungen. Bergen skal få Fast Track til høsten.

Vurderer andre norske byer

Snorre Andresen i SAS innrømmer at det å bygge lounge både er kostbart og dyrt å drifte. Han vil likevel ikke gå ut med prisen på investeringen.

- Er det omtrent samme investering som utenriks-loungen?

- Nei, for dette er et litt enklere konsept, sier Andresen.

- Er det marked for en sånn innenriks-lounge andre steder i Norge?

- Jeg tror de kundene som vil være her primært er folk som ikke bor i Oslo, som enten skal hjem eller er i transit. Men ja, jeg tror dette i et mindre og litt enklere konsept kan være aktuelt på andre flyplasser.

- Jeg kan si at dette er noe vi vurderer, legger han til.

SAS har en liten innenriks-lounge i Stockholm, og Andresen sier at det tar tid å finne plass og få bygget opp de nødvendige arealene på flyplassene.

Havregrøt og WIFI

SAS har i samarbeid med Avinor fått bygget en helt ny mezzanine, som flyter over terminalgulvet, for å få plass til loungen.

- Vi skulle gjerne hatt enda mer plass, innrømmet produktsjefen i SAS.

De 300 kvadratmeterne er omtrent halvparten av arealet utenriks-loungen på den andre siden av flyplassen disponerer. SAS tror at pågangen vil bli stor, særlig på ettermiddagene, men legger til at de vil se an situasjonen med tiden.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

SAS har i samarbeid med Avinor fått bygget sin nye innenrikslounge i Oslo på en mezzanine som flyter over terminalgulvet.

Marius Lorentzen
Les også

SAS dropper Bangkok - satser mer mot USA

Blant tilbudene som vil stå på menyen er havregrøt til frokost.

- Det er veldig populært, sier Snorre Andresen og legger til at frokosten i seg selv er svært viktig for skandinaviske passasjerer.

Les også:

SAS ryker ut av HovedindeksenSAS verdens mest punktlige flyselskapSAS får ikke betale tilbake gjelden

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Trafikken har vært av en annen verden

  2. SAS satser på lounge i nord

  3. SAS avviser loungedumping

  4. Annonsørinnhold

  5. Nye Oslo Lufthavn dobbelt så stor

  6. SAS overrasket med champagne og gratisreiser: Stig ble EuroBonus-medlem nummer fire millioner