Hennes & Mauritz er i hardt vær - men ingen bruker mer penger på billigkjeden enn nordmenn

Miljøbevegelse og motebloggere står sammen i kritikken av billigkjeden, men klesgiganten H&M er mer populær i Norge enn noe annet sted.

KØ PÅ H&M: Ingen handler mer hos klesgiganten H&M enn nordmenn. Nå er kjeden i hardt vær på grunn av en svensk dokumentar om arbeidsforholdene i landene der klærne sys - og norske motekjendiser oppfordrer til boikott.

Berit Roald
  • Kristin Norli
Publisert:,

H&M er i hardt vær for tiden, etter at det svenske dokumentarprogrammet «Kalle Fakta» avslørte uverdige og muligens lovstridige arbeids- og lønnsforhold hos Hennes & Mauritz' leverandører Kambodsja.

Saken har fått oppmerksomhet også i norsk presse, og på Facebook får blant andre organisasjoner som Framtiden i våre hender nå stor støtte til sin kampanje for en mer etisk tekstilindustri, mens motebloggere oppfordrer til boikott.

Tall E24 har hentet ut fra det svenske klesimperiets årsrapport fra i fjor, viser imidlertid at norske kunder er spesielt trofaste mot H&M.

Faktisk er det ingen andre land i verden der kleskjeden har høyere omsetning per innbygger enn i Norge.

Rekordsalg i Norge

Totalt solgte H&M klær for 3,6 milliarder kroner i Norge i 2011.

Det betyr at hver nordmann i snitt la igjen 720 kroner i kassen hos billigkjeden i løpet av fjoråret.

Sjekk H&M Norge med E24 Bedrift

KAMPANJER: Ulike krefter vil boikotte eller på andre måter forsøke å få H&M og andre kleskjeder til å bedre arbeidsforholdene hos sine leverandører. Her er et knippe skjermdumper fra ulike Facebook-grupper som nylig er opprettet.


Nedenfor er en oversikt over omsetningen i H&M-konsernet fordelt på salgstall for de ulike landene i gruppen.

(OBS! Tallene er hentet fra H&Ms årsrapport 2011, og er derfor oppgitt i svenske kroner. På grunn av endringer i valutakurs siden utgangen av 2011, er det et avvik i omregningen til norske kroner fra beløpet i rapporten sammenlignet med regnskapstallene for H&M Norge).

SALGSTALL: H&M tjener mer per innbygger i Norge enn i noe annet land.

Som det fremkommer av oversikten, ligger Norge skyhøyt over de andre landene når man måler omsetning sett i forhold til antallet innbyggere.

Vi slår selv svenskene med god margin - selv om Sverige er H&Ms hjemland.

De månedlige salgstallene til selskapet reflekterer ikke utviklingen i enkeltland, så man må vente til årsrapporten for 2012 for å se om kritikerne av H&M har klart å påvirke de ellers så trofaste norske kundene.

I mellomtiden har også barne- og likestillingsminister Inga Marte Thorkildsen kommet på banen i saken, til Dagbladet uttalte hun at hun er «uroet» over situasjone, og vil at tekstilbransjen generelt skal skjerpe seg.

Boikott-oppfordring

Etter at den svenske dokumentaren gikk på luften, har blant andre VGs «Min Mote» fulgt opp saken i Norge, og redaksjonen skrev i forrige uke om norske moteredaktører som takker ja til sponsede H&M-turer til New York, men er tyste når det kommer til avsløringene i den svenske dokumentaren.

I kjølvannet av dette er det opprettet flere boikott-gupper på Facebook, og flere motebloggere som «Min Mote» har intervjuet, oppfordrer folk til å melde seg inn der.

LES OGSÅ: H&M mindre verdt

Her kan du lese mer om

  1. H&M

Flere artikler

  1. H&M tjener mindre - varsler storutvidelser

  2. Fagforbund forbannet på Ulltveit-Moe: Boikotter Peppes Pizza og Burger King

  3. Bergans stanser annonser på Facebook og Instagram

  4. Annonsørinnhold

  5. Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst

  6. Fagforbundet:Vil ikke boikotte, bare la være å bruke Norwegian