Trond Giske: - Bra for SAS, Widerøe og Norge

Næringsministeren gleder seg over at Widerøe nå er helt og holdent i norske hender.

- EN GOD LØSNING: Næringsminister Trond Giske (Ap) er veldig fornøyd med at Widerøe nå får norske eiere. Arkivbilde.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

- Dette synes vi er en god løsning og det frigjør kapital for SAS og hjelper dem gjennom den tøffe tiden de er inne i, sa Trond Giske da han møtte pressen fredag ettermiddag.

- Widerøe blir nå et selvstendig selskap med gode, norske eiere, la næringsministeren til.

Fredag ettermiddag meldte SAS at Widerøe er solgt til en investorgruppe bestående av Torghatten, Fjord1 og Nordland Fylkeskommune.

Totalt mottar SAS rundt 1,8 milliarder norske kroner for salget av 80 prosent av aksjene, samt syv fly. Velger SAS å selge den resterende eierandelen, mottar flyselskapet tilsammen rundt 2 milliarder fra investorgruppen.

Næringsministeren mener løsningen er bra for Widerøe, SAS og Norge.

Staten inn på nytt

De tre partnerne oppretter selskapet WF Holding, som hvor Torghatten sitter med en eierandel på 51 prosent, Fjord1 med 34 prosent og Nordland Fylkeskommune med 15 prosent.

Om det er en god idé at staten nå går inn på eiersiden med skattekroner via fylkeskommunen, vil ikke Giske si så mye om.

- Det må fylkeskommunene selv vurderer. De skal ikke sitte i førersete når det gjelder driften. Det viktigste er at vi har fått en god norsk eiergruppe.

Les også: - Vil gjøre Widerøe enda mer konkurransedyktig

Giske poengterer at Widerøe er et selskap som går med overskudd og har vært godt drevet.

- Avtalen er bra for begge parter. SAS trenger penger, Widerøe trenger en trygg og forutsigbar fremtid.

- Skulle bare mangle

Det har tidligere blitt kjent at det var Trond Giske og norske myndigheter som presset danskene og svenskene til å godta at Widerøe måtte bli solgt, før de gikk med på en ny redningspakke til SAS i fjor.

- Når det finnes slike verdier i SAS og de kommer til eierne for å be om mer penger, så skulle det bare mangle at de frigjør den kapitalen som var tilgjengelig i eget selskap, sa Giske om Widerøe-salget.

På spørsmål om SAS nå er reddet eller ikke, svarte Giske at det viktigste er grepene SAS selv tar internt.

- SAS driver i et marked hvor det har vært høye drivstoffutgifter og tøff konkurranse. Dette er jo ikke det eneste SAS gjør. Det viktigste er jo å kutte kostnader og sørge for mer effektiv drift, og bedre dekningsgrad i flyene.

Ifølge investor og pilot Ola Giæver, som er med i investorgruppen, skal de ansatte i Widerøe nå få tilbud om å bli med i oppkjøpet av Widerøe.

-At Widerøe har mange gode og engasjerte ansatte lover bra for videre drift, sier Giske om lovnaden fra investoren til E24.

Ferger, busser og fly

Widerøe er i dag svært avhengig av det forretningsmessige samarbeidet med SAS.

Samarbeidet gjør at Widerøe får levert svært mange passasjerer fra SAS' rutenett, i tillegg til at både SAS og Widerøes passasjerer kan booke flyturer tvers gjennom de to selskapenes nett. Man kan altså bestille en billett fra Hammerfest til Beijing.

Giske sier han er trygg på fremtiden for norske flypassasjerer, men at det blir opp til selskapene å finne ut hvordan de skal samarbeide fremover.

Les også: Fagforening fryktet «pengefolk fra Langtvekkistan» skulle overta Widerøe

- Det er opp til selskapene selv hvordan de vil samarbeide fremover. Jeg har forstått det slik at de vil fortsette et slikt samarbeid i en tid fremover, sier Giske til E24.

Transportselskapene Fjord1 og Torghatten driver stort innenfor både buss- og fergetrafikk over hele landet.

- Hvilke posisitve synergieffekter tror du man kan få ut av at det er ferge- og busselskaper som kjøper Widerøe?

- Jeg vet ikke hva slags synergier som finnes (...) Mitt inntrykk av Torghatten er at det er et godt og solid drevet selskap, sier Giske til E24.

Les også

Braathen om Widerøe-salg: - Betalte en høyere pris enn vi var villig til å betale

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. - Vi ville sikre 650arbeidsplasser

  2. Alle Widerøe-fly settes på bakken

  3. SAS har solgtWiderøe

  4. Nordnorsk stridom Widerøe-kjøpet

  5. - Var redd for pengefolk fra Langtvekkistan