Norsk skipsreder saksøker Volkswagen-datterselskap: Mener drivstoffjuks har foregått også til sjøs

Reder Morits Skaugen mener den Volkswagen-eide skipsmotorprodusenten MAN har  jukset med drivstofforbruket, på en måte som er svært lik dieseljukset på biler.

INDUSTRIGIGANT: MAN Diesel & Turbo er en av verdens ledende leverandører av marine dieselmotorer, og en del av MAN-konsernet. Bildet er fra fabrikken i Augsburg, i mars 2013.

Michael Dalder/
  • Ingvild Sagmoen
  • Victoria Armstrong
Publisert: Publisert:

– Da denne saken sprakk forrige, ble jeg ikke overrasket, sier reder Morits Skaugen, administrerende direktør i familierederiet I.M. Skaugen.

Saken han referer til er det omfattende jukset med utslippstester hos 11 millioner dieselbiler fra Volkswagen, som sistnevnte har erkjent.

– Jeg ser utrolig mange likhetstrekk med vår sak, sier han til E24.

Skaugen har saksøkt industrigiganten MAN, Volkswagens datterselskap, for 400 millioner kroner, som de anslår er tap som følge av utslippsjuks.

Bakgrunnen er kjøp av skipsmotorer fra MAN, som produsenten – ifølge Skaugen – har innrømmet var manipulert, slik at tester viste et lavere drivstofforbruk enn det som faktisk var.

Nå har Skaugen sendt et brev til styreleder Berthold Huber i Volkswagen AG hvor han oppfordrer styrelederen til å gripe inn og gjennomgå alle selskapene som er tilknyttet Volkswagen-gruppen.

Saker i flere jurisdiksjoner

SAKSØKER FOR MILLIONER: Skipsreder og direktør i rederiet I. M. Skaugen, Morits Skaugen.

Ingvild Sagmoen

Det norske rederiet har nå flere saker gående mot MAN – for rettsinstanser i flere ulike land.

Sommeren 2012 ble Skaugen informert om at MAN hadde jukset med skipsmotorer, som nordmennene hadde kjøpt inn til sine skip.

Av de seks motorene som I.M. Skaugen allerede hadde fått levert, bekreftet MAN at tre var jukset med, forteller Morits Skaugen.

Frem til høsten 2013 forhandlet rederiet med MAN om et forlik.

Så snudde plutselig MAN i forhandlingene, uten at rederiet fikk noen forklaring på hvorfor, ifølge Skaugen.

Rederiet rettet da et søksmål mot MAN for å stadfeste forliket, men den tyske voldgiftsdomstolen avslo dette på grunn av manglende formalia etter krav i tysk rett.

– Da måtte vi beslutte å gå den lange veien i flere jurisdiksjoner for å rette vårt krav mot MAN, sier Skaugen.

De har saker gående for rettsinstanser i Norge, Singapore, Danmark og Sverige.

Les også

– Volkswagen-skandalen større risiko for tysk økonomi enn Hellas-krisen

MAN Diesel & Turbo har på sin side fremmet motkrav, og de mener det er rederiet som har avsluttet forhandlingene.

– Selskapet har forsøkt å komme til enighet med kunden på en vennskapelig måte, utenfor rettssalen, og har forhandlet med kunden i flere måneder, skriver kommunikasjonsansvarlig Jan Dietrich Müller ved MAN Diesel & Turbo SE i en e-post til E24.

– Kunden har ensidig avsluttet forhandlingene, slår han videre fast.

Müller vil ikke si hvor mye de samlede kravene fra MAN utgjør.

– Gjennomgående i denne saken, og fortsatt, har MAN Diesel & Turbo opptrådt ansvarlig – fra det begynte med umiddelbar igangsettelse av det som var nødvendig for å etterforske saken, og det at selskapet proaktivt informerte offentligheten og kundene den 25. mai 2011, fortsetter han.

Les også

– Volkswagen navngir ansvarlige for utslippsjuks

Før jukset med drivstofftestene ble kjent for dem, forhandlet rederiet med MAN om leveranse av nye skipsmotorer i forbindelse med bygging av nye skip.

– Vi har forhåndsbetalt for motorer som vi ikke kan bruke på grunn av MANs bedrageri, og de krever vi tilbakebetalt for, sier Skaugen.

– Vi fant det ikke riktig å behandle saken i Norge

HENLA SAKEN: Politiadvokat Christian Stenberg ved Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt.

Trond Solberg

Rederiet politianmeldte forholdet da de ikke kom noen vei med forhandlingene, men norsk politi henla saken.

Politiadvokat Christian Stenberg ved Finans- og miljøkrimseksjonen sier til E24 at saken først ble registrert hos politiet i 2014. Deretter ble den henlagt fordi norsk politi ikke så det riktig å behandle den.

– Da vi etterforsket saken oppdaget vi at problemstillingen med skipsmotorer allerede verserte i Tyskland, der det allerede var opprettet en sak. Derfor fant vi det ikke riktig å behandle den her.

Stenberg forteller at saken først ble henlagt på grunn av manglende kapasitet, men så gjenåpnet for ytterlige undersøkelser. Den endelige henleggelsen skjedde i mars 2015.

Fikk et brev

– Vi kjøpte dieseldrevne skipsmotorer fra MAN i år 2000, for leveranse i 2002 og 2003. Vi var ute etter fremdriftsvennlige motorer, med lavt drivstofforbruk og lavt utslipp, og det var kriteriene for å velge. Vi valgte MAN-maskinene fremfor to andre alternativer som var å vurdere den gangen, forteller Skaugen.

Motorene viste seg å ha et høyere drivstofforbruk enn lovet, forteller rederen videre.

– Vi brukte en ufattelig mengde tid og penger på å finne ut hvorfor de forbrukte mer enn forutsatt og gjorde utrolig mye for å prøve og få forbruket ned på det nivået hvor det burde vært, sier han.

Hør og abonner på E24s podkast: – Ikke utenkelig at VW går konkurs

Problemet var et mysterium for Skaugen frem til juni 2012. Da tikket det plutselig inn et brev på faksmaskinen på kontoret. Fra MAN.

Ifølge rederen inneholdt brevet opplysninger som dreide seg om at skipsmotorene fra MAN kunne ha et annet drivstofforbruk enn det som var kontraktfestet og lovt. Hvorfor brevet kom akkurat da, ett år etter at MAN ifølge Müller opplyste offentligheten om forholdet, er ukjent for Skaugen.

Senere har Skaugen, gjennom blant annet en dom avsagt i retten i Augsburg, hvor hovedkontoret til MAN Diesel & Turbo ligger, fått greie på at MAN gjennom flere år har drevet manipulasjon av fabrikktestene, såkalte Factory Acceptance Tests (FAT), som utføres i regi av MAN, slik at testresultatene skulle oppfylle de vilkårene satt i kontrakten. Det inkluderte også drivstofftester.

E24 har fått lese dommen, som ble avsagt i mars 2013, og som Skaugen har fått tilgang på gjennom en av MANs advokater i Norge. Parter i saken er MAN og påtalemyndigheten. Retten i Augsburg idømte MAN å betale en bot for manglende tilsyn med ansatte.

Les også

Gruppesøksmål mot Volkswagen

I dommen står det beskrevet fremgangsmåten som MAN har brukt for å manipulere fabrikktestene: Testbenkene ble utstyrt med et software utviklet av MAN, et software som hadde en tilleggsfunksjon som gjorde det mulig å manipulere nivåene for drivstofforbruk. Det står også at tilleggsfunksjonen ble brukt i de tilfellene hvor det kontraktfestede nivået for drivstofforbruk ikke kunne bli nådd.

– Så det MAN har gjort, er at de har lovet at disse dieselmaskinene har et forbruk som de ikke klarer å overholde. For å fordekte det lagde de et egenutviklet software som de satte på maskinene slik at de under fabrikktestene skulle vise lavere forbruk enn realiteten. Akkurat det samme som i Volkswagen, sier Skaugen.

(saken fortsetter under bildet.)

EID AV VOLKSWAGEN-GRUPPEN: MAN lager blant annet dieselmotorer for skip.

Alexandra Beier/



Har tatt grep

Jan Dietrich Müller ved MAN Diesel & Turbo viser til at saken går flere år tilbake i tid.

– Allerede i 2011 opplyste MAN SE offentligheten om en interne undersøkelser av brennstoff-forbruk for noen motorer, skriver Müller i en e-post.

– MAN informerte samtidig myndighetene og samarbeidet med dem til alle tider. Kunder, inkludert Skaugen, ble informert om dette forholdet.

Ifølge ham har MAN i etterkant av dette restrukturert og revidert FAT-prosessene for måling av drivstofforbruk hos motorene ved fabrikken i Augsburg. I tillegg har MAN, frivillig og av sikkerhetshensyn, tatt initiativ til at testene skal overværes av en tredje person, opplyser Müller.

Les også

Færre hestekrefter kan bli løsningen for VWs skandalebiler

– Både det at vi oppdaget forholdet og måten vi håndterte det på, viser hvor gode rutiner for overholdelse MAN har, skriver han.

På spørsmål fra E24 om likheten med manipulasjonen av testene for utslipp i dieselbiler fra Volkswagen, svarer Müller at MAN ikke var en del av Volkswagen tilbake i 2011 da jukset ble avdekket ved Augsburg-fabrikken.

– Etterforskningen i forbindelse med nivåer for drivstofforbruk hos MAN begynte og ble konkludert før Volkswagen tok over majoritetsandelen i MAN, skriver han.

Kjøpet av majoritetsandelen ble godkjent i november 2011.

Müller ønsker ikke å kommentere dommen fra Augsburg overfor E24.

Les også

VW skal fikse opptil 11 millioner biler

Les også

Flere land stopper salg av juksemotor

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Mener drivstoffjuks har foregått også til sjøs

  2. Betalt innhold

    Avdekket drivstoffjuks på Wärtsilä-motorer

  3. Reuters: Volkswagen har inngått avtale om kompensasjon med amerikanske bilforhandlere

  4. Annonsørinnhold

  5. VW saksøkes for milliarder i Australia

  6. Razzia mot Volkswagen i Sør-Korea