Kolonial.no-sjef beklager til kundene etter kraftig vekst

Kolonial.no-sjef beklager «mindre stolte øyeblikk». Det er krevende å ha noen kunder der ute som ikke er fornøyde, sier ekspert på dagligvarehandel.

ØKER KRAFTIG: Netthandel med mat vokser raskt, og spiser en alt større andel av det totale dagligvaremarkedet. Men rask vekst gir voksesmerter for netthandelselskap bekrefter daglig leder Karl Munthe-Kaas.

Foto: Mattis Sandblad VG
  • Johan Nordstrøm
Publisert:,

Daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, sendte nylig ut en e-post til alle selskapets kunder.

Munthe-Kaas skriver der at selskapet opplever den raskeste veksten noe netthandelsselskap på mat noen gang har hatt i Norden. Samtidig skriver han veksten har ført til «utfordringer» og at han beklager dette og at de jobber hver dag for å bli bedre.

– Hva mener du konkret med «utfordringer»?

– Hovedproblemet er at tidligere i våres ble noen av våre hentepunkter fulle med varer. Det skjedde også et par ganger at vi ikke kunne ta imot flere ordre fra kundene fordi lageret ble fullt. Det er irriterende for våre kunder som går inn for netthandel for eksempel på en søndag kveld, sier Munthe-Kaas til E24.

Han viser til at den raske veksten har lagt stort press på apparatet av både lagermedarbeidere og sjåfører.

Forsinkelser

I e-posten står det også at Kolonial.no har hatt «mindre stolte øyeblikk» og at selskapet har hatt noen episoder med forsinkelser, utsolgte varer og plukkfeil vi gjerne skulle vært foruten.

– Hva mener du med «mindre stolte øyeblikk»?

– Mellom vinterferie og påskeferie var det utrolig dårlig føre og mye omsetning. Da var det noen dager da vi kom for sent, sier Munthe-Kaas.

Samtidig understreker han at de fleste kundene ikke har opplevd slike forsinkelser.

– Hvordan fungerer det nå?

– Nå er det forsinkelser en svært sjelden gang, sier Munthe-Kaas.

– Hvilke tiltak iverksetter dere for å bedre situasjonen?

– Vi har nå flyttet inn i et nytt lager på 13.000 kvadratmeter og øker dermed kapasiteten. Vi bygger flere hentepunkter, ansetter flere folk og kjøper inn flere biler, sier Munthe-Kaas.

FLYTTET TIL STØRRE LAGER: Arkivbilde fra det gamle lageret til Kolonial.no. Nå har selskapet flyttet inn i et nytt stort lager.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Forventer videre vekst

I fjor omsatte Kolonial.no for 75 millioner kroner. I år forventer Munthe-Kaas at omsetningen vokser til en halv milliard kroner.

BEKLAGER: Daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas.

Foto: Mattis Sandblad VG

– I august i fjor omsatte vi for 1 million kroner i uken. I mai i år hadde omsetningen vokst til 9 millioner kroner i uken. Vi forventer videre vekst i høst, sier Munthe-Kaas.

For ett år siden utgjorde netthandel med dagligvarer 0,3 prosent av det totale dagligvaremarkedet i Norge.

Ifølge PA Consulting, som jobber med dagligvarebransjen i 15 land, har andelen nå økt til 0,7 prosent. Det tilsvarer en omsetning på nett rundt 1,2 milliarder kroner av det totale dagligvaremarkedet i Norge på 170 milliarder kroner.

Les også

Norgesgruppen inn i netthandel for mat

Konsulentselskapet forventer at netthandelen med dagligvarer vil vokse videre til 1 prosent av totalmarkedet i løpet av ett år.

Partner i PA Consulting, Erik Fagerlid, er ikke overrasket over den kraftige veksten.

– Jeg er ikke imponert over veksten. Vi har sett i andre land at når man først har bygget opp kjennskapen, følger det en kraftig vekst, sier Fagerlid til E24.

Han viser til at det er mange som vil prøve noe som er nytt i et land som Norge.

Det interessante er hvor godt fornøyde kundene er med netthandelen. Og hvor mange som blir lojale kunder.

Stort frafall

Fagerlid trekker frem at erfaringen fra andre land er at det er mulig å rekruttere nye kunder, men at det samtidig er et stort frafall.

– Alt står og faller med at de nye kundene gjør gjenkjøp, og det gjenstår å se i hvilken grad de vil gjøre det, sier Fagerlid.

Han mener at i den situasjonen er det krevende med de «utfordringer» som Kolonial.no har hatt.

Les også

Ledertalentene 2015: Mat hjem på døren gjør ham til «Årets innovatør»

Han peker på at når en familie har bestilt varer på døren og ikke får det til avtalt tid, blir det problemer.

– Det er krevende å ha noen kunder der ute som ikke er fornøyde. Da vil noen av dem først prøve andre tilbydere av dagligvarer på nett som marked.no. Hvis det ikke fungerer, vil kunden gå tilbake til fysiske butikker, sier Fagerlid.

Munthe-Kaas avviser at voksesmertene har ført til noe nevneverdig frafall.

– Vi ser en svært høy grad av lojalitet blant våre kunder, og voksesmertene i våres ser ikke ut til å ha gitt noe nevneverdig frafall, sier Munthe-Kaas.

– Er det god kundebehandling å sende ut en slik e-post til alle kundene som Munthe-Kaas har gjort?

– Ja, i Norge aksepterer vi beklagelser. Men vi vet at det snør i Oslo, og at det sikkert vil gjøre det igjen. Så å bruke disse forklaringene over tid, vil ikke fungere, sier Fagerlid.

Les også

Nordmenn handler mat på nett for vel milliarden i året

Les også

Møter konkurransen fra Rimi-Hagen med åpne armer

Les også

Mener netthandel av dagligvarer er opphauset

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Digitalisering
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kolonial.no prises til 1,1 milliard

  2. Avblåser butikkdøden

  3. – Vi får heller tåle mer konkurranse

  4. Annonsørinnhold

  5. Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

  6. – Vi har aldri sagt at det ville bli lett eller billig