Analytiker: Kinnevik velger Kolonial.no fordi den norske nettmat-konkurransen er liten

Kolonial-investeringen på 300 millioner kroner markerer Kinneviks inngang i dagligvaremarkedet. Analytiker mener dagligvaremyggen nærmer seg børsnotering.

MATGRÜNDER: Daglig leder og medgrunnlegger av Kolonial.no Karl Munthe-Kaas kontaktet Kinnevik i mars i år, forklarer det svenske selskapet. Da begynte prosessen som endte i en investering på 300 millioner kroner.

Foto: Javad Parsa
Publisert:

– Kinnevik har nok sett på det norske markedet, og vurdert det som positivt at det bare er to store aktører innen mathandel på nett, sier analytiker i Pareto, Stefan Wård, som har fulgt Kinnevik i en årrekke.

I Sverige er det langt større konkurranse om dagligvaremarkedet på nett, også i Danmark er det flere aktører enn i Norge, hvor det i realiteten kun er Kolonial og Norgesgruppens Meny som kjemper om kundene.

Wård mener investeringen på 300 millioner kroner i Kolonial.no, som ble kjent onsdag, er en del av Kinneviks uttalte mål om å investere i flere selskaper i Norden.

Vil ikke alltid være dominerende

– Ingen som driver med dagligvare kan neglisjere at netthandelen vokser raskt, og at brukeratferden forandrer seg, sier Pareto-analytikeren.

Rema 1000 er også storeier i Kolonial.no, men driver ikke selv med mathandel på nett. Coop har tidligere uttalt at de ikke tror kundene er interessert i å betale prisen det koster å levere mat på døren.

Investeringsdirektør i Kinnevik, Andreas Bernström, sier det er positivt at Kolonial.no har en dominerende posisjon i markedet, men at det kun er snakk om tid før de andre følger etter.

– Vi synes det er utrolig spennende at Kolonial har den posisjonen de har. Vi innser at selskapet ikke nødvendigvis alltid vil være den dominerende aktøren i markedet, men at de svært godt posisjonert når andre etablerte aktører satser på nett, sier Bernström som har ansvar for selskapets investeringer i Norden.

Les også

Aksjene hans i Kolonial.no er nå verdt rundt 200 millioner kroner

– Nærmer seg børs

Bernström sier Kolonial.no tok kontakt med Kinnevik i mars, og at de ble imponert over ledelsen og hva de hadde fått til på det de beskriver som kort tid.

Kinnevik forklarer at de går inn i Kolonial.no som en langsiktig eier, og utelukker ikke flere emisjoner.

– Vi er forberedt på at dette kan ta ti år, slik det gjorde med mote på nett, og om Kolonial på et tidspunkt trenger mer penger, så kommer vi til evaluere der og da, sier investeringsdirektøren med henvisning til Zalando hvor Kinnevik har en eierandel på rundt 32 prosent.

Han vil ikke snakke om når han tror Kolonial vil bli lønnsomme eller hvor stor aksjonær de ser for seg å bli i Kolonial.no, men analytiker Wård har en teori.

– Jeg tror nok Kinnevik etter hvert vil ligge på mellom 20–40 prosent eierskap i Kolonial, og øker selskapets fart mot børsnotering, forklarer Pareto-analytikeren.

Det svenske investeringsselskapet annonserte samtidig som de investerte i Kolonial, at de også går inn på eiersiden i svenske Karma, et selskap som lar butikker og restauranter selge mat de ikke får solgt.

Analytiker Wård mener onsdagens investeringer markerer Kinneviks inngang i dagligvaremarkedet.

– Over tid har Kinnevik vist at de er svært flinke på å utvikle konsumentprodukter. De er en eier og aksjonær som er svært aktive når det trengs.

Kinnevik selv sier de ikke har noen konkret plan for dagligvaremarkedet som helhet.

Les også

Kinnevik investerer 300 mill. kroner i Kolonial.no

FRA HYLLEN TIL DØREN: Kolonial har på få år blitt Norges desidert største dagligvareaktør på nett, men Kinnevik tror konkurransen om det norske nettmarkedet vil bli hett de neste årene. Bildet er fra et av Kolonials lagre tilbake i 2015, da selskapet hadde operert i rundt ett år.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Tålmodig investor

Etter emisjonen eier Kinnevik 15 prosent av aksjene i Kolonial.no, og det svenske selskapet blir den nest største eieren i dagligvareselskapet som omsatte for 801,4 millioner i 2017.

Samtidig vokste også det negative driftsresultatet til 253,5 millioner kroner i fjor.

Kinnevik eier rundt 32 prosent av Zalando, og Bernström drar flere paralleller til Zalando.

– For ti år siden handlet nesten ingen klær på nett, men det markedet har blitt snudd på hodet. Vi forventer at det samme vil skje med dagligvarer, men det vil ta tid.

Han tror i likhet med markedet for mote på nett, at det også innen mathandel på nett handler om å oppnå et kritisk volum.

Zalando som startet opp i 2008, brukte gode seks år på å bli lønnsomme, og er nå notert på Frankfurt-børsen. Kolonial.no er til sammenligning fire år gamle.

Daglig leder og gründer i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, har uttalt at de ikke vil være lønnsomme i 2018, og at det er en del av planen.

Les også

Avviser blankt at matkassene går mot døden

Les også

Netthandel-gründer kraftig ut mot Kolonial.no: – Matvarer på nett vil aldri lønne seg

Her kan du lese mer om