Nå blir kampflyet enda mer «norsk»: Kongsberg skal levere flere deler til F-35

Nye ordrer til kampflyet F-35 kan bety nye milliardinntekter for norske Kongsberg Gruppen. Selskapet ansetter nå flere for å møte etterspørselen.

DELVIS «MADE IN NORWAY»: Det er panelene som skjuler landingshjulene til kampflyet F-35 som Kongsberg Gruppen nå blir eneleverandør av, og kommer i tillegg til andre deler de lager til flyet. Panelene bygges i et komposittmateriale, slik at de er svært lette, men likevel sterke.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Mens oljeprisfallet har rammet mange norske leverandør- og oljeserviceselskaper hardt den siste tiden, ser det lysere ut i andre deler av norsk industri.

Nedturen i oljenæringen har også påvirket Kongsberg Gruppen, som har måttet kutte i den oljerelaterte virksomheten sin, men tirsdag kom det en real gladnyhet for de ansatte i en annen del av konsernet.

Denne uken sikret nemlig Kongsberg Defense Systems seg nye ordrer på totalt 135 millioner kroner til kampflyet F-35. Dermed har totalt kommet ordrer på 700 millioner kroner så langt i år.

De 135 millionene er fordelt mellom to ordrer. Den ene er en ordre fra forsvarskonsernet Northrop Grumman om å levere komponenter til skroget i produksjonsrunde 10. Denne ordren faller innenfor en større rammeavtale Kongsberg har med det amerikanske selskapet.

Den andre avtalen er med Lockheed Martin, som også er den ansvarlige leverandøren av kampflyet. Lockheed Martin har nå lagt inn en ny ordre på komposittdeler til skroget, som man inngikk en rammeavtale på i fjor.

Den viktigste nyheten er imidlertid at Lockheed nå utvider avtalen. Det skjer ved at Kongsberg nå også skal levere panelene som dekker hjulunderstellet på flyet.

Kongsberg Gruppen blir eneleverandør på disse panelene, noe som betyr at selskapet kan selge paneler for opp til en milliard kroner, hvis de skal levere delene til alle F-35 kampflyene som skal produseres.

Ordrene med Lockheed gjelder for produksjonsrundene 10 og 11, som er de to siste før flyet går inn i fullskalaproduksjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

NYE BESTILLINGER: I april i fjor signerte Susan Ouzts fra Lockheed Martin og Terje Bråthen i Kongsberg Gruppen avtalen som sikret nye ordrer for det norske selskapet. Nå har amerikanerne sendt inn nye bestillinger som kan gi milliardinntekter.

Ansetter flere

Det er på Kongsberg høyteknologiske fabrikk kalt Arsenalet utenfor Kongsberg at delene produseres. I dag produserer Kongsberg komponenter til haleroret på flyet i tillegg til flere deler på skroget. Fabrikken produserer også missilet Naval Strike Missile (NSM), Joint Strike Missile (JSM) som skal brukes i F35-flyet.

Anlegget er den største investeringen konsernet har gjort noensinne og kostet rundt 900 millioner kroner å bygge. I dag jobber det rundt 300 personer der, men nå skal det bli flere, blant annet på grunn av understellspanelene som Lockheed Martin har bestilt.

– Dette kommer i tillegg til produksjonen vi allerede har, forteller Terje Bråthen, avdelingsdirektør i Kongsberg Defence Systems til E24, om panelene.

Han forteller at man nå er svært glad for å ha landet panelkontrakten som man har jobbet med over en lengre periode.

– Vi er i gang med å ansette flere mennesker, og vi venter jo på «ramp up» (opptrappingen, journ.anm.) på hele F-35-programmet, sier han videre.

I dag produseres det rundt 40 F-35-fly i året, men innen det er gått ett til to år skal dette trappes opp til 100 eller mer per år.

– Det går tre til fire år før vi når maksimal takt i flyprogrammet.

Bråthen forteller at han føler selskapet nå er i en god posisjon til å produsere flere deler enn tidligere, og at man planlegger å ansette 100 flere folk de neste to til tre årene for å møte etterspørselen.

– Det blir nok ansatt rundt 20 til i år (...) og det er jo utrolig gøy å bidra til at det skapes flere industriarbeidsplasser i Norge, legger han til.

Jakter nye muligheter

Terje Bråthen vil ikke nevne noen navn når han blir spurt om hvem de tøffeste konkurrentene har vært for å sikre seg denne nye kontrakten til F-35. Han beskriver det som en sterk konkurranse, og at konkurrentene er amerikanske og europeiske aktører.

– Vi har bevist at vi leverer kvalitet og på tid, og det blir lagt merke til hos Lockheed Martin i Forth Worth (selskapets hovedkontor for F-35-virksomheten i Texas, journ.anm.), sier Bråthen.

– Er det muligheter for at dere kan sikre dere ordrer på enda flere typer deler til flyet?

– Vi jobber kontinuerlig for å se etter ny muligheter, men er glad for å sikre oss dette.

– Hvor lenge kan F-35 sørge for aktivitet og produksjon på fabrikken deres?

– Vi må fortsette å være konkurransedyktige og hele tiden levere resultater hvis vi skal få fortsette, men det er et potensial her på 20 til 30 år fremover i tid med tanke på levetiden til flyet, slik vi ser det.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Her er en fullskala Joint Strike Missile (JSM) utstilt på Kongsberg Gruppens fabrikk Arsenalet.

Et norsk milliardeventyr

De mange ordrene som Kongsberg nå har inne på F-35 kan sørge for at selskapet er sikret milliardinntekter i mange år fremover. I fjor sikret man ordrer for over 460 millioner, og så langt i år har det altså rent inn 700 millioner til.

Selskapet sier selv at de nye panelene til Lockheed Martin vil sikre en milliard i inntekter hvis Kongsberg får levere dem så lenge flyet produseres. Hvis alt klaffer, kan det imidlertid bli mange flere milliarder.

Totalt kan man tjene 16 milliarder på panelene, halerorsdelene og andre komponenter hvis man får solgt det til de rundt 4.000 F-35-flyene som er planlagt bygget.

I tillegg til titan- og komposittkomponentene har Kongsberg Defense-sjef Harald Ånnestad uttalt til E24 at han regner med å få ordrer på 25 milliarder kroner for våpensystemet Joint Strike Missile. De første ordrene der kan komme en gang fra 2017 og utover.

Foreløpig er det bare Norge som har sagt at de skal ha missilet til sine F-35. Nylig ble det imidlertid klart at Australia skal være med på å utvikle missilet videre, noe som kan tolkes som at de også kommer til å kjøpe det til sine fly. Naturligvis håper man også at USA sender missilordrer for de mange tusen flyene de har bestilt fra Lockheed Martin.

Les også

– Fortsatt utfordrende innen olje og gass

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kongsberg Gruppen

Flere artikler

  1. – Kongsberg er en leverandør på toppnivå

  2. Så mye har norsk industri tjent på F-35-flyene

  3. Ny milepæl for Kongsberg Gruppen: Japan vil kjøpe JSM-missiler

  4. Sikrer seg milliarder i «hemmelig» kontrakt

  5. Milliardkontrakt sikrer norsk missilgjennombrudd i USA