Trumf og Æ under Datatilsynets lupe

Datatilsynet skal undersøke dagligvarekjedenes bonusprogrammer. Millioner av nordmenn gir fra seg opplysninger om seg selv og om innkjøpsvanene sine.

KONTROLL: Æ dekkes også av Datatilsynets kontroll, som har pågått i noen måneder allerede.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Informasjonen samles inn gjennom kundekort og apper vi bruker hver dag, og i november startet Datatilsynet kontroll med Norgesgruppens Trumf. Da Rema lanserte Æ, ble denne tjenesten også inkludert, skriver Aftenposten. Coop ble kontrollert for noen år siden og er derfor ikke med i denne runden.

– Hva jeg handler, hvor og når jeg handler, mine vaner eller uvaner. Slike ting tilhører privatlivet. Det man ber om, er å bli bedre kjent med meg som person og kikke inn i mine private forhold. Allerede der oppstår det problemstillinger, sier juridisk seniorrådgiver Anders Hobæk i Datatilsynet.

Les også

Ekspert: – Reitan-familien tåler å tape penger en stund. Men det gjør jo ikke kjøpmennene

Av hensyn til den pågående kontrollen, vil han ikke uttale seg konkret om Trumf eller Æ, men tilsynet vil at folk skal bli mer bevisste. Hobæk påpeker at registrering for å beregne eller tilby rabatt ikke er det samme som tillatelse til å analysere og finne hva slags person du er.

Trumf-sjef Truls Fjeldstad er innstilt på å lytte dersom Datatilsynet påpeker noe som bør korrigeres. Han understreker at Trumf er avhengig av kundenes tillit.

Les også

Enorm overproduksjon av lammekjøtt:
Likevel får du ikke billigere lam i butikk

Les også

Svensk godterikiosk på nett satser stort

Les også

Bråbrems i markedet for matkasser

Her kan du lese mer om

  1. Datatilsynet
  2. Norgesgruppen
  3. Rema 1000
  4. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Telenor måtte stoppe ulovlig overvåking av ansattes PC-er

  2. Norske bedrifter er dårlig forberedt på personvernlov

  3. Nå trer GDPR i kraft i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Telenor stanser elektronisk overvåking av ansatte

  6. Hotell kartla gjester, fikk kritikk av Datatilsynet