Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet - men Rema har lavere omsetning per butikk

Nordmenn er fremdeles sultne på billig mat, og lavpriskjedene fortsetter å stjele markedsandeler fra nærbutikkene og supermarkedene.

Foto: Janne Møller-hansen VG
Publisert:,

Rema 1000 var dagligvarekonsernet som økte markedsandelen mest i fjor med 0,4 prosentpoeng i økt markedsandel fra 2017, ettersom Norgesgruppen (0,1 prosentpeong) og Coop (-0,4 prosentpeong) tynges av mindre populære kjedekonsepter som svekket seg i året som gikk.

LES OGSÅ: Kiwi-sjefen beskylder Rema for å «bygge seg» til vekst

For enkeltkjedene hadde Coop Extra vekst i markedsandel på 0,8 prosentpoeng, mest av alle kjedekonseptene i landet. Deretter hadde Kiwi en vekst på 0,5 prosentpoeng.

Til sammen utgjorde lavprisbutikkene nå 66,5 prosent av markedet ved utgangen av 2018, opp 0,8 prosent fra året før.

Den norske dagligvarebransjen økte med 2,8 prosent eller 4,8 milliarder kroner fra 2017 til 2018, og hadde i fjor en samlet omsetning på 176 milliarder kroner, ifølge en fersk rapport fra Nielsen.

Les også

Circle K-sjef: Butikkene truer bensinstasjonenes eksistens

Tjener mindre per butikk

Rema har større omsetning per butikk enn både Norgesgruppen og Coop, men for første gang på flere år faller den gjennomsnittlige omsetningen i Rema-butikkene.

Fallet er beskjedent fra 67,9 millioner kroner i 2017 til 67,8 millioner kroner i 2018, men både Coop og Norgesgruppen øker gjennomsnittsomsetningen med henholdsvis 1,4 og 1,0 millioner fra 2017 til 2018.

På tre år har den gjennomsnittlige omsetningen i Rema 1000-butikkene falt fra 72,7 til 67,6 millioner kroner.

Se oversikt over gjennomsnittlig omsetning i de ulike kjedene nederst i saken.

For første gang siden 2014 er det færre dagligvarebutikker i Norge, hvor det i 2018 var 3.480 butikker, syv færre enn året før.

Det er fremdeles god vekst i lavprisekspansjonen, hvor det kom til 37 nye lavprisbutikker.

Også i 2019 har lavpriskjedene lovet stor ekspansjon i antall butikker.

Innen kategoriene nærmat og supermarked var det en helt annen hverdag, hvor totalt 38 butikker forsvant.

Bredt vareutvalg utfordrer fremdeles

Nielsen anslår at mathandel på nett utgjorde rundt to milliarder kroner i 2018.

Ifølge analyseselskapet handlet rundt 10 prosent av den norske befolkningen mat på nett i forrige måned, et tall som har holdt seg stabilt med i fjor.

Grensehandelen utgjorde fremdeles 10 milliarder kroner i 2018, men så en nedgang på 0,7 prosent fra 2017.

Men butikker innen kategorien bredt vareutvalg fortsetter å utfordre dagligvaren fra alle kanter. Det inkluderer selskaper som Normal, Europris og Rusta.

Det blir tydelig når den tradisjonelle dagligvaren så nedgang i skjønnhetsartikler (-3,6 prosent) og husholdningsprodukter (-4,2 prosent), som i stor grad selges billig i butikkene med bredt vareutvalg.

Her kan du lese mer om