Sparkesykkel-aktører raser etter nye innstramminger: – Dette straffer alle

Byrådets beslutning om å stenge tilgangen til elsparkesykler på nattestid i hovedstaden får Voi-sjefen til å steile: – En tap-tap-situasjon, sier hun.

ULOVLIG: Byrådet i Oslo har vedtatt å stenge utleie av elektriske sparkesykler fra klokken 23 til klokken 05 hver natt, hele uken.
Elsparkesykkel-racet
  • Ine Schwebs
  • David Bach
Publisert:

Tirsdag ble det klart at byrådet i Oslo har vedtatt å stenge for utleie av elektriske sparkesykler fra klokken 23 til klokken 05 hver natt, hele uken.

Vedtaket trår først i kraft i begynnelsen av september. Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), sier likevel i en pressemelding at hun forventer at utleieaktørene «tar situasjonen vi står i på alvor, og iverksetter de kravene vi stiller med det samme».

Til VG/E24 sier hun at byrådet har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift.

EKSPRESSFART: Byrådet har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift for regulering av elsparkesykler. Nå håper byråd Sirin Stav (MDG) at utleiere av sparkesykler på eget initiativ innfører de nye kravene før forskriften trer i kraft i begynnelsen av september.

Voi vil ikke innføre byrådets krav

Men den oppfordringen tar ikke Vois norgessjef Christina Moe Gjerde.

Hun sier til E24 at selskapet ikke har noen planer om å stenge tilgang til bruken av elsparkesyklene deres på nattestid, slik byråden oppfordrer til.

– Vi har allerede innført en reaksjonstest som alle brukere må gjennom på nattestid. Består du ikke den, så får du heller ikke tilgang til våre sparkesykler. Vi har også redusert farten på nattestid og har ikke hatt innrapporterte ulykker de to seneste ukene, sier hun.

Les også

Ny elsparkesykkel-instruks: Oslo-politiet varsler kontroller og bøter

Gjerde sier det er for tidlig å si noe om hvor stort tap Voi ser mot når de mister kundene som ferdes på elsparkesykler i nattetimene.

– Dette handler ikke om inntjening, men at vi vil stå for et bærekraftig transporttilbud. Det er ikke å forvente at alle tar taxi, sier hun.

«Fra Texas til jungel»

Av byrådets forskrift kommer det frem at det settes et tak på 8.000 elsparkesykler i hovedstaden. Det er 68 prosent færre enn i dag. Antallet sparkesykler skal fordeles likt på antallet tilstedeværende aktører.

«STRAFFER ALLE»: Voi-sjef Christina Moe Gjerde mener byrådets nye tiltak straffer alle brukere og at det finnes andre tiltak enn stengt nattestilbud for å redusere antallet ulykker i forbindelse med bruk av elsparkesykler.

Ifølge Bymiljøetaten har antallet sparkesykler økt med nesten 25 prosent bare de tre siste månedene. Det finnes nå 25.734 elsparkesykler i Oslo.

Gjerde mener byrådets beslutning om maks antall sparkesykler vil gjøre at markedet kommer til å gå «fra Texas til jungel».

– Dette er en tap-tap-situasjon. Det stilles ingen krav til kvalitet. Vi har forbedret teknologien betraktelig, men det er ikke alle operatørene som har tilgang på samme teknologi. Det eneste som kommer til å skje nå er at vi får 20 operatører som drifter i Oslo for å dekke det nåværende behovet, sier hun.

Av tiltak Voi har innført den siste tiden er blant annet skjerpet krav til parkering av kjøretøy, opplyser Gjerde. Selskapet følger også opp kunder som feilparkerer, legger hun til.

Les også

Oslo nattestenger sparkesykler fra klokken 23

– Straffer alle

Ulykkesstatistikken har skutt til værs ved bruk av elsparkesykler, som er bakgrunnen for at byrådet ønsker å stramme inn regelverket.

Siden januar 2019 har skadelegevakten i Oslo registrert over 2.500 ulykker relatert til bruk av elsparkesykler, der drøyt 200 betegnes som alvorlige. VG skrev nylig om kraniebrudd, koma og ødelagte tenner som følge av bruk av elsparkesykkel.

I Oslo var 48 prosent av pasientene journalført som alkoholpåvirket – et tall skadelegevakten anser det som sannsynlig at i realiteten er høyere.

– Byrådet ønsker å stramme inn regelverket for å hindre at flere skader seg ved bruk av sparkesykkel i et tidsrom hvor mange bruker disse i beruset tilstand. Er ikke det bra?

– Flertallet av dem som voier på natten er ikke beruset og dette tiltaket vil straffe alle, sier Gjerde.

Tier: Etterlyser faglig utredning

Pressesjef Julia Sandstø i Tier Norge sier de savner faglig begrunnelse for forskriften.

– Vi er bekymret for at dette er resultatet av hastverksarbeid. Byråden har jo også påpekt at de har brukt alle smutthull som finnes for å få dette gjennom, på tross av at det ikke innføres før sesongen er slutt, sier Sandstø.

– Vi har ikke mottatt noe eller blitt fortalt at det foreligger en faglig utredning. Dette er bare en politisk instruks. Det er urovekkende og kan få utilsiktede konsekvenser, sier hun.

Blant annet har Tier sendt en bekymringsmelding til Datatilsynet om dataen Oslo kommune krever å få oversendt. Kommunen vil nemlig vite hvor elsparkesyklene er til enhver tid.

FORHASTET: – Vi er bekymret for at dette er resultatet av hastverksarbeid, sier pressesjef Julia Sandstø i Tier Norge.

At sparkesyklene også blir forbudt å bruke nattestid, i et strengere tidsrom enn først foreslått, er av mindre betydning for aktørene akkurat nå, sier Sandstø. Det er antallsbegrensningen som vil få størst konsekvenser.

– 8.000 elsparkesykler totalt, fordelt likt og med milde krav til å operere dem, da må brukerne ha 12 ulike apper samtidig for å ferdes i Oslo, sier hun og viser til Madrid, hvor det nå er 25 ulike aktører som opererer.

– Du fjerner egentlig tilbudet på sparkesykler på dagen i september. Du må gå veldig langt for å finne en sparkesykkel hvis du «bare» har 5 ulike apper.

STØTTER BYRÅDET: Bolt har vært positive til strengere reguleringer hele veien, opplyser selskapets talsperson i Norge, Thomas Barbo.

Bolt støtter byrådet

Utleieaktøren Bolt valgte i forrige uke å stenge tilgang til alle sine elsparkesykler på nattestid i helgene.

Bolts talsperson i Norge, Thomas Barbo, sier til E24 at han regner med at selskapet nå vil følge byrådets oppfordring om å stramme inn ytterligere før de nye kravene trår i kraft i september.

– Vi har hele tiden stilt oss positive til samarbeidet med fylkeskommunen og er en av få aktører som hele veien har bedt om strengere reguleringer, sier Barbo.

Sjansen for å skade seg på en elsparkesykkel er ti ganger høyere enn ved bruk av vanlig sykkel, viser en rapport fra Statens vegvesen.

Barbo sier at initiativet om å stenge sparkesykkel-tilbudet i helgene på nattestid først og fremst var et tiltak basert på sikkerhet.

– Vi så at her er det et sikkerhetsaspekt som vi må ta til etterretning. Men det er også fordi vi har muligheten til å promotere våre andre tjenester.

Les også

Statssekretær om sparkesykkel-ulykker: – Rystende

I tillegg til utleie av elsparkesykler drifter nemlig Bolt et eget taxiselskap, som er direkte konkurrent til tjenesten Uber. Altså kan selskapet selv servere «løsningen» på nedstengt sparkesykkel-tilbud.

– Hva tenker du om at enkelte selskaper som tilbyr elsparkesykler går kraftig ut mot byrådets beslutning?

– Det får være deres sak, men vi støtter byrådet fullt, sier Barbo.

E24 har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med representanter for selskapene Lime og Wind i Norge, men har ikke lykkes med dette tirsdag ettermiddag. Heller ikke amerikanske Bird har så langt svart på E24s forespørsel.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykkel-racet
  2. Voi
  3. Elsparkesykkel
  4. Samferdsel
  5. Tier
  6. Bolt
  7. Lime

Flere artikler

  1. Flere aktører stenger elsparkesykkel-utleie om natten i helgene

  2. Oslo nattestenger sparkesykler fra klokken 23

  3. Raymond Johansen ber utleiere og brukere av elsparkesykler skjerpe seg

  4. Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler

  5. Utleiere blør penger for feilparkerte elsykler