Green Mountain-salget: – Viser hvilke verdier man kan skape

Direktører i både Abelia og IKT-Norge mener salget av det norske datasenterselskapet er den største transaksjonen av sitt slag i Norge.

Fredrik Syversen tror ikke Norges posisjon i datasenterverden endres over natten.
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

Mandag kom meldingen om at Smedvig-selskapet Green Mountain selges til The Azrieli Group for 7,6 milliarder kroner.

– Det er nok den største transaksjonen av datasenterselskap i Norge, sier Fredrik Syversen, direktør for strategi- og forretningsutvikling i IKT-Norge.

Han legger til at det ikke er så mange selskap som er solgt i Norge ennå, så han «kan ikke skjønne noe annet» enn at milliardsummen setter rekord.

Slik Syversen leser pressemeldingen fra Azrieli-gruppen er ikke kjøpet en ren finansiell investering for dem, men mer en strategisk.

Les også

Smedvig-familien selger datasenterselskapet Green Mountain for 7,6 milliarder kroner

Salget ser han på som en anerkjennelse av verdiskapingen i Norge på feltet.

– Det er et selskap som er ledende på sitt område, og viser hvilke verdier man kan skape, forteller han og mener det kan inspirere andre til å ønske å investere i samme bransje.

Berømmer Smedvig for investeringen

Selv om han tror mange gjerne skulle sett at norske eiere ble med videre, tror ikke Syversen at det er avgjørende for bransjen.

– Det er en bransje som er veldig avhengig av strøm og landfaste ressurser som krever at du er i Norge, utdyper han.

Les også

Vil varme oppdrettshummer med energi fra datasenter

Oppstarten av datasentre er også kapitalkrevende, ifølge Syversen, som skryter av at Smedvigs investering i selskapet.

– Man må berømme de for å ha investert over tid og virkelig vært med på å sette Norge på datasenterkartet, sier han.

Likevel tror ikke Syversen at Norges posisjon i datasenterverden vil endres «over natten».

– Jeg tror ikke det blir bonanza på grunn av dette, bare et eksempel på at det lønner seg å investere, sier han.

– Viser hvilke enorme verdier datasentre skaper

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i Abelia, sier at oppkjøpet så vidt han bekjent er det største salget av datasenter i Norge.

– Det viser hvilke enorme verdier datasentre skaper, og hvor utrolig riktig det har vært for både næringslivet og politikere å satse på datasentre i de årene som ligger bak oss, sier han om hva salget betyr for datasenterbransjen i Norge.

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i Abelia, mener salget av Green Mountain viser hvilke enorme verdier datasentre skaper.

Norge har flere fortrinn for datasentervirksomhet, ifølge Widme. Han peker på at det er god tilgang på rimelig strøm, kaldt klima og stabilt politisk styre, blant annet.

– Når en så stor aktør som Azrieli group investerer så store beløp i Norge tenker jeg det viser det norske samfunnet at Norge har en viktig posisjon, forteller Widme.

Les på E24+

Aarbakke og Lyse vil bore etter kjølevann til datasenter

Nå oppfordrer han politikere og byråkrater i Norge til å få mest mulig ut av den posisjonen i årene fremover. Han gir honnør til de som startet Green Mountain, og mener at salget befester Norges posisjon som datasenternasjon.

– Da må vi som nasjon sørge for at den strategien som har blitt lagt blir videreført og videreutviklet sånn at Norge nettopp greier å hente størst mulig verdi ut, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Green Mountain
  2. IKT Norge
  3. Datasenter

Flere artikler

  1. Datasentergründer etter Green Mountain-salget: – Norge er i ferd med å ta en skikkelig posisjon

  2. Politisk splid om Green Mountain-salget: – Fellesskapet har blitt snytt

  3. Flere datasentre satser i Ringerike: – Gir store ringvirkninger

  4. Smedvig-familien selger datasenterselskapet Green Mountain for 7,6 milliarder kroner

  5. Vil varme oppdrettshummer med energi fra datasenter