Venter knallsommer for norske hoteller: – Enorm pågang
Mye tyder på at nordmenn vil legge sommerferien sin til hjemlandet i år. Flere hoteller opplever allerede stor pågang før årets sesong.
80 prosent av bestillingene for sommerferien er til steder i Norge, viser tall fra Finn.no.
Etterspørselen etter feriehus og hytter har eksplodert i år, skriver markedsplassen i en pressemelding.
Coronapandemien gjorde at man i fjor i stor grad måtte feriere i Norge, og det ser også ut til å prege den kommende sommeren.
Feriefavorittene finner man stort sett på Sør- og Østlandet, med Kristiansand, Kragerø, Arendal, Risør og Hvaler som topper listen.
Grimstad, Lindesnes og Stavern er også høyt oppe, i tillegg til at Nord-Norge er populært.
Det er også noen nykommere blant nordmenns favoritter, blant annet Nesodden, Sogndal og Flekkefjord.
Wizz Air skroter innenrikssatsingen i Norge
Bestiller teltplasser
Marius Amundsen er daglig leder ved Canvas Hove som tilbyr både glamping og camping, eller naturbasert glamping som han kaller det, i Telemark og i Arendal. Han oppgir at de i fjor hadde rundt 6000 besøkende i Arendal.
– Akkurat nå før sommeren ser vi en eksplosjon i Arendal. Det er godt trykk sammenlignet med i fjor. Folk bestiller også teltplasser bare for å sikre seg plass hos oss, selv om vi har 75 teltplasser. 90 prosent av luksusyurtene er booket, sier han.
I tillegg til å være et overnattingssted tilbyr de ulike aktiviteter som sykling.
Ifølge den daglige lederen har det også vært stor interesse på bookinger i Telemark i høst.
Amundsen sier de jobber for fullt med å rekruttere ansatte som kan jobbe på de to destinasjonene i år:
– Vi har vært tidlig ute, men det er stor kamp om personal akkurat nå. Vi er godt bemannet, men innreiseforbudet har gjort det vanskelig – spesielt i Telemark der har sesongarbeidere som driver med guiding på sykkel, sier Amundsen.
– Et bra trykk
I Henningsvær ligger kulturhuset og hotellet Trevarefabrikken som drives av to brødrepar fra Bergen. De ser også lyst på sommersesongen. De tar kun imot rombestillinger på egen hjemmeside, men ser også der en økning.
– Vi er ganske fullbooket, i alle fall i juli. Vi er et lite hotell, og har ikke fryktelig mange rom, men vi ser på antall besøkende på nettsiden at det er et bra trykk. Det har tatt seg opp de tre siste ukene, med bookinger hver dag, sier Andreas Hjelle, en av fire som eier hotellet.
Han sier de ligger bedre an enn i fjor, og at det virker som om folk har vært tidlig ute med å planlegge sommeren.
– Vi ser hos oss nesten en dobling av nettsidevisninger mot fjoråret.
Ser optimistisk på sommeren
For større historiske hotell, slik som de Classic Hotels Norway driver, har sommer-rushet også begynt.
– Vi merker jo en enorm pågang. Det er veldig mange som vil feriere i eget land i år, og det merker vi igjen på forespørslene vi mottar på hotellene våre, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache.
I følge hjemmesidene deres var hotellene fullbooket forrige sommer, og at de har store ambisjoner for årets sommer.
Meinich-Bacheat sier at sommermånedene juni, juli og august allerede ser lovende ut.
E24 er en del av Schibsted-konsernet som også eier Finn.no. Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.