DN: KLP svartelister Herbjørn Hanssons rederi etter nytt beaching-tilfelle

På en strand i Bangladesh ligger to skip fra Nordic American Tankers i påvente av å bli hugget opp.

Illustrasjonsfoto
  • E24
Publisert:

De to tidligere Nordic American Tankers-skipene «Nordic Sprite» og «Nordic Aurora» venter nå på opphugging på en strand i Bangladesh, ifølge Dagens Næringsliv.

Nå ekskluderer forsikringsselskapet KLP Herbjørn Hanssons rederi på grunn av «uakseptabel risiko for at selskapet medvirker til alvorlig miljøskade og grove krenkelser av menneskerettighetene», ifølge avisen.

Herbjørn Hansson har måttet tåle kritikk etter at åtte andre skip har dukket opp på asiatiske strender brukt til opphugging siden i fjor sommer.

Avviser lovbrudd

Da meldingen om salget av de siste to skipene, til ukjent kjøper, ble meldt i november, skrev selskapet at avtalen inneholdt bestemmelser relatert til Hongkong-konvensjonen.

Les også

Tidligere Greenpeace-skip hugget opp på strand

Det er en internasjonal avtale som stiller krav til miljø- og arbeidsforhold på verft og strender der skip hugges opp.

Ifølge DN avviser Nordic American Tankers at selskapet har brutt det de har lovet, og fastholder at transaksjonene følger Hongkong-konvensjonen.

Hongkong-konvensjonen ble vedtatt i 2009, men er fortsatt ikke ratifisert, noe som har fått blant andre rådgiver Sigurd Enge i Bellona til å kalle den en «wannabe-konvensjon».

Omstridt

«Beaching» innebærer at skipene selges for å kjøres med full fart opp på strender når det er høyvann, og hugges så opp uten faste installasjoner eller oppsamling av farlig og forurensende avfall.

Praksisen er svært omstridt på grunn av risikoen for død og skader blant de lavtlønnede arbeiderne, og på grunn av miljøskadene som oppstår når miljøfarlig avfall blir med tidevannet ut til havs igjen.

Les også

Nå får Oslo sin første helelektriske cruiseferge

Les også

Bergingseksperter kritiserer bruk av vaiere på KNM Helge Ingstad

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Skipsfart

Flere artikler

  1. Vurderer juridiske skritt etter mulig «beaching»

  2. – Bevist for alle at de prioriterer pengene og ikke bærekraft

  3. Rederier trosser omfattende kritikk: Ni «norske» skip på fersk verstingliste

  4. Hansson om Nordic American Tankers: – Kommer til å bli gjeldfri igjen

  5. Herbjørn Hansson-rederi tapte 400 mill. i tredje kvartal: – Bunnpunktet