Gi vei for klimabilene

Om noen år blir det ikke plass til flere elbiler kollektivfeltet. Hva gjør vi da? Jeg foreslår at vi tar et av feltene til fossilbilene og lager eget nullutslippsfelt inn til Oslo.

Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Det skjer ting på elbilmarkedet. Norges klart mest solgte småbil så langt i år er den elektriske japaneren Mitsubishi i-MiEV. Og det er grunn til å tro at dette bare er begynnelsen. Elbilnyhetene står i kø – neste ut er Nissan Leaf som kommer i norske butikker over sommeren.

Kjell Inge Røkke er blant dem som har kjøpt seg i-MiEV, og har til og med egen hurtigladestasjon i garasjen. Jeg kjenner ikke Røkke, så jeg vet ikke hvorfor han har kjøpt elbil, men i likhet med mange andre som bor i Asker, så er han nettopp blitt nabo til et flott nytt kollektivfelt som går hele veien inn til Oslo sentrum. Og det har elbiler lov å kjøre i.

Det er et godt tilbud. Det er så bra, at det godt kan tenkes at en god del av de rundt 500 personene som har kjøpt ny elbil så langt i år har vært like opptatt av å snike i køen som å redde miljøet. Og det syns jeg i grunn er kjempebra. For selv om elbilsalget tar av, så er det et lite stykke igjen før fossilbilene blir utkonkurrert. Det finnes i underkant av 4000 elbiler i Norge – mot i overkant av 2 millioner som går på bensin eller diesel. Folk kjøper ikke bensinbil fordi de ønsker å forurense, og skal vi komme i mål så kan vi ikke basere oss bare på at folk skal kjøpe elbil for ikke å forurense, heller.

Sett på en annen måte – fossilbilene har hatt litt mer tid på seg til å gjøre seg attraktive for bilbrukerne. I løpet av hundre års tid har de for eksempel fått bygd ut en landsdekkende infrastruktur av nesten 1800 bensinstasjoner. Til sammenligning er hurtigladeren i garasjen til Røkke fremdeles en av ytterst få her i landet. Sånt tar tid – og i klimapolitikken er ikke tid noe vi har altfor mye av. Så da trenger vi virkemidler som funker.

Og i Norge har vi altså virkemidler som funker – for godt mener noen. For hva om kollektivfeltet skulle fylle seg opp av kø-snikere som Røkke? Risikerer vi at bussen blir stående i kø bak Teslaer og i-MiEV’er og Thinker?

Vel, ikke med det aller første. Det er som sagt fremdeles veldig mange flere fossilbiler enn klimabiler – til og med i Asker. Men når det skjer, hva da, må elbilene tilbake i de samme feltene som bensin- og dieselbilene? Nei, det mener jeg er en helt feil måte å tenke på. For oljealderen i transportsektoren må ta slutt, og nå finnes alternativene. Da er det på tide å lage mer vei for klimabilene!

Så i stedet for å ta kollektivfeltet fra elbilene – ta et felt fra fossilbilene og gjør det til et nullutslippsfelt. Null utslipp? Null kø. Da blir det et kollektivfelt, et fossilfelt og et nullutslippsfelt på motorveien inn til Oslo.

Les også

- Think har ikke betalt siden februarFormidabel elbiløkning- Elbiler er lønnsomme over tidBeste nybilsalg på 25 årGravlegger EVO - satser på EVSpår elbileksplosjon i 2011Norge et foregangsland for elbilerDette er «din neste bil»

Publisert:
Gå til e24.no