Shippinggigantens siste skip skrapes

Det konkurserklærte Hanjin Shippings siste gjenværende skip har blitt solgt for en slikk og ingenting av en domstol i Singapore. 

STRANDET: Her ligger «Hanjin Rome» strandet i Singapore i september.

Foto: Edgar Su Reuters
Publisert:,

«Hanjin Rome» har kastet loss og seilt til havs for aller siste gang.

Skipet er det siste som er igjen etter at det som en gang var et av verdens største containerrederier ble erklært konkurs av en koreansk domstol i februar.

Domstolen beordret likvidasjon av selskapet, og en bobestyrer fikk i oppgave å selge de gjenværende skipene i Hanjin-flåten.

Nå er den jobben unnagjort.

Alle Hanjin-opererte fartøy har blitt auksjonert bort, beslaglagt av kreditorer eller overtatt av redere, skriver The Maritime Executive.

Skipene har blitt solgt unna for en pris så vidt over skrapverdi, selv om noen av dem ikke var mer enn syv år gamle.

Nå har Hanjin Rome tatt fatt på sin siste seilas til et verft i Bangladesh for å bli hugget i småbiter. VesselsValue satt verdien av destrueringen hennes til rundt åtte millioner dollar - tilsvarende i overkant av 68,7 millioner kroner.

Les også

Odd Reitan: – Vi gjorde en feil

Historisk konkurs

Bakgrunnen for konkursen var knyttet til utfordringer med overkapasitet i containerfraktmarkedet. Da Hanjins problemer ble kjent for offentligheten i august i fjor, lå gjelden deres på 5,4 milliarder dollar. De ba om konkursbeskyttelse, men myndighetene nektet å redde selskapet.

Kreditorene hadde fått nok, og kuttet linjene. Dette førte til at flere av Hanjins skip ble strandet på havet. Uten mulighet for å kjøpe å kjøpe drivstoff eller betale for lossing kunne de ikke gå i havn, og det ble etter hvert desperate tilstander for mannskapet, som begynte å gå tom for mat og vann.

Et av «spøkelseskipene» var Hanjin Rome. Hun skapte overskrifter da hun ble arrestert i Singapore 30.august, bare en dag før selskapet søkte om beskyttelse. De 24 besetningsmedlemmene ombord ble sittende fast i månedsvis.

– Hanjins plutselig avgang har etterlatt et vakuum i markedet, og de fleste av skipene deres klarte ikke å finne noe lønnsomt arbeid i månedene som fulgte etter opphøret av den vanlige virksomheten deres, sier analytikerselskapet Aplhaliner.

De estimerer at 48 av Hanjins totalt 97 skip vil forbli ute av drift.

Artikkelen fortsetter under bildet..

SLUTT: Alle de gjenværende skipene til containerrederiet Hanjin Shipping er nå solgt unna eller destruert, etter at selskapet ble konkursbegjært i februar.

Foto: å© Lucy Nicholson / Reuters Reuters

Kan selge containere

I forrige uke avgjorde dessuten en amerikansk domstol at Hanjins kreditorer kan overta og selge den tidligere shippinggigantens containere, skriver Wall Street Journal.

Domstolen ga grønt lys til Maher Terminals LLC som driver en av terminalene til havnevesenet i New York og New Jersey, til å selge unna Hanjin-containere for å dekke selskapets gjeld.

256 av Hanjins containere er lagret på Mahers område. Shippingselskapet skylder Maher over 3 millioner dollar i gebyrer og avgifter, viser rettsdokumentene.

Les også

11 norske skip sendt til omstridt strandopphugging

Les også

Færre konkurser mot slutten av fjoråret

Les også

Slik vil gründerne hjelpe shipping-bransjen med å spare millioner

Her kan du lese mer om