NSB og Nettbuss får det nye navnet Vy

Under det nye navnet samles NSB og Nettbuss til én felles merkevare. Prislappen blir 280 mill. over tre-fire år.

NY LOGO, NYTT NAVN: Konsernsjef Geir Isaksen viser frem navn og logo for nye NSB, Vy.

Foto: Frode Hansen, VG
Publisert:,

Det ble klart på en pressekonferanse på Oslo S tirsdag morgen.

Det nye navnet NSB-konsernet presenterte skal gjelde selskapets tog- og bussdrift i både Norge og Sverige.

– Vi har vyer og ambisjoner for fremtiden, sa konsernsjef Geir Isaksen under pressekonferansen.

– NSB er ikke lenger et dekkende navn, fortsatte konsernsjefen om hvorfor de nå endrer navn.

Du kan se logoen og selskapets egen presentasjon her.

Les på E24+ (for abonnenter)

Designerne bak Vy-navnet: – Vi tror folk vil begynne å elske navnet

Det er det kjente norske byrået Snøhetta som har utviklet både navnet og hele den visuelle profilen, bekrefter selskapet til E24.

Styreleder Dag Mejdell sier til E24 at omproileringen kommer til å koste 280 millioner kroner i løpet av tre til fire år.

Til NRK garanterer han at billettprisene ikke kommer til å gå opp på grunn av navnebyttet. Markedsføringsekspert Trond Blindheim sier til NRK at slike navnebytter alltid koster mye penger.

– De kunne heller brukt penger på å fikse det faktiske produktet, og bli kvitt alle forsinkelser, mener Blindheim.

SLIK BLIR DET: De nye Vy-togene.

Foto: FRode Hansen/VG

Røde tog blir grønne

Konsernsjef Isaksen la frem hvorfor man nå endrer navn og profil på pressekonferansen:

– Vi er ikke lenger bare er togselskap, vi eier ikke skinnene eller togene, og har kjørt buss siden 20-tallet. På denne måten vil kundene få en enda bedre måte å velge en miljøvennlig reise, sier Isaksen

Ordet «Vy» kommer fra fransk, og betyr «å se», opplyser NSB.

Les meldingen: Her forklarer NSB hvorfor de skifter navn til Vy.

Målet er at navnet skal skape assosiasjoner til visjonen selskapet har for fremtiden.

– Transportbransjen utvikler seg utrolig raskt, og vi må følge utviklingen.

I stedet for NSBs kjente rødfarge, vil togene bli mørkegrønne og ha «Vy» i hvitt på siden (se bilder nede i saken).

På pressekonferansen ble det også presentert nye uniformer for de ansatte - samt vist frem hvordan de nye togene, bussene og bybilene vil se ut.

SLIK BLIR DE NYE TOGENE: Grønne, og med Vy-logo istedenfor røde tog med NSB-logo. Geir Isaksen la frem den nye utformingen tirsdag.

Foto: FRODE HANSEN/VG

Kjemper om anbud

Selskapet har de siste årene gått gjennom store omlegginger, og har en uttalt strategi om å ta kundene fra dør til dør.

Dette har blant annet ført til at man også har begynt å tilby bybiler i Oslo Sentrum.

I 2018 reiste 70,7 millioner personer med NSBs tog i Norge, en vekst på 6,4 prosent fra året før.

En av årsakene til at selskapet inntil nå kjent som NSB tvinges til å endre seg, er at norske togstrekninger legges ut på anbud.

Vy kan også kjempe om anbud på strekninger i for eksempel Sverige.

Mange nye navn

Britiske Go-Ahead har allerede vunnet Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fra 15. desember i år.

Videre skal «Trafikkpakke Vest» og «Trafikkpakke Nord», som dekker store deler av Vest- og Nord-Norge, deles ut til én eller flere aktører i løpet av 2019.

Navneskiftet fra NSB til Vy vil føye seg til flere endringer i norske jernbanenavn de siste årene.

Go-Ahead har allerede besluttet å betjene Sørlandsbanen under det nye navnet Sørtoget.

I 2016 fikk Jernbaneverket ny logo og nytt navn – nemlig BaneNor.

KRITISERES: På sosiale medier harselerer mange med det nye navnet, blant annet SV-leder Audun Lysbakken

Faksimile Twitter

STYRELEDER: Dag Mejdell la frem endringene i NSB-konsernet under pressekonferansen tirsdag,

Foto: Frode Hansen/VG

NAVNEBYTTE: Styreleder Dag Mejdell (til venstre) og konsernsjef Geir Isaksen under pressekonferansen på Oslo S. tirsdag formiddag.

Foto: Frode Hansen/VG

Her kan du lese mer om