Kampen om luften

IATA: Flyselskapene kan svi av 643 milliarder kroner i andre kvartal

Administrerende direktør i Den internasjonale luftfartsforeningen mener flyselskapene ikke kan kutte kostnadene raskt nok, og IATA estimerer at fallet i passasjerinntektene vil havne på 2.649 milliarder kroner.

Gary He / X03156
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Den internasjonale luftfartsforeningen (IATA) publiserte mandag en ny analyse som viser at flyselskapene kan svi av 61 milliarder dollar av kontantreservene i andre kvartal, tilsvarende 643 milliarder kroner.

Analysen er basert på konsekvensutredningen IATA gjennomførte forrige uke, i et scenario hvor strenge reiserestriksjoner varer i tre måneder.

I dette scenarioet vil etterspørselen etter reise falle 38 prosent, og passasjerinntektene for hele året vil falle med 252 milliarder dollar sammenlignet med 2019. Det tilsvarer 2.649 milliarder norske kroner.

Fallet i etterspørselen vil, dersom scenarioet blir til virkelighet, være størst i andre kvartal med et stup på 71 prosent.

Les også

ESA godkjente krisepakker til flyselskapene på flekken

– Kan ikke kutte kostnader fort nok

– Flyselskapene kan ikke kutte kostnader raskt nok til å ligge foran virkningene av denne krisen, sier Alexandre de Juniac, IATAs administrerende direktør.

Han legger til at de ser et ødeleggende netto tap på 39 milliarder dollar i andre kvartal, og at virkningen vil forsterkes av tilbakebetalingene av billetter.

– Uten en lettelse kan bransjens kontantposisjon forverres med 61 milliarder dollar i andre kvartal.

Disse faktorene påvirker

  • Inntektene er forventet å falle med 68 prosent.

Dette er mindre enn det forventede fallet i etterspørselen på 71 prosent grunnet den fortsatte leveransen av gods.

Avinor: 93 prosent passasjerfall i forrige uke - E24 Direkte: Coronaviruset
  • Variable kostnader forventes å stupe, med omtrent 70 prosent i andre kvartal

Kostnadsfallet er drevet av den forventede kapasitetsreduksjonen på 65 prosent, og fordi drivstoffprisen har falt. IATA tror imidlertid at fordelen vil begrenses til en nedgang på 31 prosent i drivstoffprisen.

  • Faste og halvfaste kostnader utgjør nesten halvparten av flyselskapenes kostnader

Disse kostnadene inkluderer også utgifter knyttet til mannskapet. Disse vil bli redusert med en tredjedel, spår IATA.

Faktorene resulterer i et anslått netto tap på 39 milliarder dollar i andre kvartal.

I tillegg til de uunngåelige kostnadene må flyselskapene tilbakebetale solgte, men ubrukte billetter som et resultat av de internasjonale reiserestriksjonene. Disse er estimert til å være 35 milliarder dollar i andre kvartal.

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. IATA
  3. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS opplevde et passasjerfall på 59,7 prosent i mars

  2. Widerøe: – Svært fornøyd med tiltakene

  3. Viruset førte til tidenes lengste flytur

  4. Annonsørinnhold

  5. Wizz Air kansellerer alle flyginger til Norge fra 16. mars

  6. SAS kansellerer en rekke USA-flyginger etter nytt innreiseforbud