Kondomeriet med salgsrekord 30 år etter oppstarten

Norges største varehus for sexleketøy og andre erotiske artikler går så det suser, og passerte en viktig netthandelgrense i fjor.

KONDOMERIET: Har butikker i de fleste store norske byer, her fra butikken på Karl Johan i Oslo. Til sammen har kjeden ti butikker på landsbasis.

Foto: Sara Johannessen NTB scanpix
Publisert:

I 2019 fyller Kondomeriet 30 år, og kan i jubileumsåret vise til rekordhøye inntekter og omsetning i året som gikk.

– Vi er veldig fornøyd med resultatene i fjor. Det er kondomeriet.no som har den absolutt største vekstene, men selv om ikke de fysiske butikkene ikke har den samme veksten, så er de fremdeles viktige for oss, sier daglig leder og medeier Bente Helstad.

I 2017 passerte kjeden 100 millioner i omsetning, noe som vokste til 114 millioner kroner i fjor med et solid resultat etter skatt på 12,1 millioner kroner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik ble Sandefjord Norges netthandelsby

Ny milepæl

Netthandel har etter hvert blitt en svært viktig salgskanal for Kondomeriet, og selskapet tilbyr forpakning uten logo, slik at kunder kan bestille varer uten å bekymre seg for hva naboen måtte tenke.

I fjor nådde selskapet en ny milepæl når det kommer til netthandel.

– Nå står netthandelen for over halvparten av omsetningen, og starten på året har også vært veldig bra, sier Helstad.

I forbindelse med 30-årsjubileet har selskapet gjort en rekke markedsføringsgrep, noe som har gitt kjeden god fart inn i det nye året.

– Vi driver en faghandel med høy varekunnskap og service, og det har vi også tatt med oss over i nettbutikken.

Godt utbytte og fristelser

Det nederlandske selskapet Consipio Holding eier 80 prosent av Kondomeriet, etter et oppkjøp i 2014.

Oppkjøpet har med tiden vist seg å være god butikk, med stigende utbytter de siste fire årene.

I fjor var utbyttet på 10 millioner kroner, siden overtagelsen har det samlede utbyttet vært på over 30 millioner kroner.

Daglig leder og medeier Helstad startet som butikkmedarbeider for 30 år siden da den første butikken åpnet i Oslo. Siden har hun steget i gradene, og eier 10 prosent av selskapet sammen med styreleder Merete Rosting Sarris som også eier 10 prosent.

– Det er rart hvor fort årene har gått. Vi har benyttet de gode mulighetene som har dukket opp på veien, jobbet målrettet og alltid tenkt på hva som er best for Kondomeriet, sier Helstad.

Kjeden tar gjerne æren for å ha drevet en del seksualundervisning de siste tiårene.

– Når det kommer til sexleketøy har vi gått foran og vært modige.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fra suksess og fall i Rema – nå skal han tette pengesluket i Gresvig

Får stadig tilbud

Kondomeriet har vokst jevnt og trutt de siste årene, og sier de ofte har tenkt på å utvide utenfor Norge, men at det foreløpig har forblitt med tanken.

Men flere butikker i Norge blir det ikke med det første.

På grunn av konkursene i varehandelen, får de stadig spørsmål om å åpne nye utsalgssteder.

– Akkurat nå er det mye kontakt fra gårdeiere med gode lokasjoner. Jeg kjenner alltid det kribler litt når vi får gode tilbud, men putter vi den samme investeringen i nettbutikken som vi ville gjort i en fysisk butikk, får vi mer tilbake.

Kondomeriet anslår at de har rundt 60 prosent av det norske markedet for sexleketøy, som de antar er på i underkant av 200 millioner kroner. De største konkurrentene er utenlandske nettbutikker.

Les også

Kroken på døren for Jamie Olivers restaurantkjede

Les også

– Folk glemmer fort

Les også

«Vil være katastrofalt»