Konkurransen om norsk jernbane

SJ inntar Tog-Norge med bonusordning

Vy må si fra seg strekningene i Nord- og Midt-Norge til svenske SJ fra mandag. Blant endringene som skal lokke flere reisende til å ta toget, er muligheten for å samle bonuspoeng.

FÅ TURISTER: SJ vant anbudet mot Vy i fjor, men starter opp med færre reisende enn planlagt.

Terje Pedersen / NTB scanpix
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

SJ tar over syv strekninger etter at Vy tapte anbudet om å drive tog på banene i fjor sommer.

Men svenskenes inntog ble ikke helt slik de hadde forespeilet seg. De starter opp i en periode med færre reisende enn vanlig.

– Vi har god kontroll, men det er litt spesielt å starte opp midt i en pandemi, sier Sverre Høven, administrerende direktør i SJ Norge til E24. 

Høven sier de vil følge forslag om minimumstilbud fra Jernbanedirektoratet. De foreslo i mars å prioritere lokale pendlertilbud og ikke prioritere helgetilbudet, skriver direktoratet på sine hjemmesider.

SJ skal også starte opp igjen nattogtilbudet på Dovrebanen allerede neste helg. Vy kjører i dag ikke nattog på strekningen.

Færre turister

For SJ er nattogtilbudet en del av målet om å få flere reisende. I tillegg vil SJ fra neste år sette inn tog med dobbelt så stor kapasitet på noen strekninger neste vår.

Da SJ vant anbudet i 2019 var de klare på at de ville jobbe for å få flere reisende. 

– Vi kalkulerer med en klar trafikkvekst, og det blir flere togavganger, sa Thomas Silberskby, sjef for den internasjonale virksomheten til SJ den gang.

Høven peker på at de venter betydelig færre reisende den neste tiden, men at det har begynt å komme litt flere reisende på strekningene i det siste.

– Men det kommer ingen turister fra utlandet fremover, bortsett fra kanskje fra Danmark og Sverige, og det kommer hele reiselivsnæringen til å lide under.

For å bøte på tapte billettinntekter håper SJ å få dekket noe gjennom regjeringens krisepakker. 

Les på E24+ (for abonnenter)

Storeier i Sats, XXL og Ving: Tror mange vil komme styrket ut av krisen

Administrerende direktør i SJ Norge Sverre Høven.

SJ

Bonuskort for tog 

Når SJ nå tar over strekningene blir de det første togselskapet som tilbyr et lojalitetsprogram for sine kunder i Norge. Da kan de reisende spare opp poeng, slik som mange er vant med fra fly. 

For det høyeste nivået i lojalitetsprogrammet kan det etter hvert bety tilgang til lounge i Oslo og Trondheim før avreise. Kundene kan også velge å gi pengene de tjener opp til veldedige formål, en løsning som allerede eksisterer for SJ-kunder i Sverige. 

Kortet er det samme som det som allerede eksisterer hos SJ i Sverige, og kan brukes i begge land. 

Les også

Flytoget permitterte alle togansatte og ingen i ledelsen: – Skaper ikke dugnadsånd

– Vi har valgt å gi det til norske kunder fordi det allerede finnes i Sverige, så vi tar en kopi av det, og fyller det med innhold etter hvert, sier Høven. 

SJ har fordelen med at kortet allerede er etablert i Sverige, der lojalitetsprogrammet har 1,5 millioner medlemmer, ifølge Høven. 

– Jeg tror andre norske togaktører ikke har hatt lojalitetskort fordi det kanskje er dyrt å etablere og det er ikke sikkert at det hadde blitt en suksess, sier Høven. 

Vy opplyser til E24 at de har vurdert bonusordninger tidligere, men aldri iverksatt det. 

– Vi har ikke funnet den gode løsningen for det, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy.

Les også

Kronekollaps gir milliardsmell for Follobanen

Vy kjører frem til oppstart

Etter planen skulle SJ tatt over strekningene i Nord- og Midt-Norge søndag.

I januar ble det klart at Vy likevel skulle drifte strekningene også søndag. 

Men på grunn av arbeid på Dovrebanen kjører Vy alle strekningene ut helgen. På noen strekninger kjøres det i dag buss for tog, mens det kjøres tog på de andre strekningene. 

– Det var for at ikke vi skulle bestille busser til én dag og SJ til neste dag, sier Lundeby.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fløibanen har aldri opplevd en slik krise før. Nå må de tenke nytt om hvordan de skal tjene penger.

Lundeby peker på at det har vært kjent lenge at Vy mister disse strekningene, men at målet har vært at de skal stå løpet ut slik at kundene hadde et tilbud også søndag. 

– Det er ikke noen hemmelighet at vi ønsket å kjøre disse strekningene. Vi likte ikke å tape, men vi har et mål om å avslutte med stil, sier Lundeby.

Jernbanedirektoratet sa da det ble klart at SJ vant anbudet for strekningene i fjor sommer at det var prisen som spilte en viktig rolle for valget. SJ leverte et pristilbud som var 350 millioner kroner lavere enn Vys for perioden 2020 til 2030.

Kommunikasjonssjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby.

NSB

Fra start vil kundene ikke merke den store endringen fra Vy-togene som kjører i dag. Det blir nye uniformer og nye logoer klistret over de gamle. Og alle de ansatte som i dag jobber på disse strekningene blir med over til SJ.

– Det blir ikke helt nye tog fra i morgen, men det blir noe nytt i togene, sier Høven. 

Og etter hvert skal de reisende få tilbud om sushi-servering og Røros-is på toget.

Her kan du lese mer om

  1. Konkurransen om norsk jernbane
  2. Jernbane
  3. Tog
  4. SJ

Flere artikler

  1. Krisemøte med Ruter i dag - tror de vil tape 2,6 milliarder

  2. Facebook lanserer ny netthandelsplattform

  3. Åpner for feriereiser til Danmark

  4. Annonsørinnhold

  5. Milano satser på sykler

  6. Betalt innhold

    Fløibanen har aldri opplevd en slik krise før. Nå må de tenke nytt.