Norske Verdane spytter inn 200 mill. i finsk terminal-suksess

Det finske selskapet Happyornot har slått seg opp på tilbakemeldinger fra forbrukere, og får nå norske Verdane som største eier etter siste emisjon.

Happyornot sin terminal gir kunder muligheten til å gi fire forskjellige tilbakemeldinger, som selskapet igjen setter sammen til en analyse som gir partnerne innsikt i kundeatferden. Til sammen har det finske selskapet hentet inn 1,3 milliarder tilbakemeldinger.

Sindre Hopland
Publisert:

– Datadrevne beslutninger blir bare viktigere og viktigere, og man har kommet ganske langt på dette digitalt, men offline har man lenge manglet et godt alternativ, sier partner og daglig leder i fondet Verdane, Bjarne Lie, til E24.

Selskapet Happyornot startet opp allerede tilbake i 2009 med sine terminaler hvor man kan velge mellom fire ansikter som måler kundetilfredshet.

Mange har nok sett terminalen på flyplassen etter sikkerhetskontrollen, men Happyornot har også partnerskap med Elkjøp, ISS, Securitas og Aleris.

Til sammen har selskapet hentet inn 1,3 milliarder tilbakemeldinger.

Investeringsrunden er på 220 millioner svenske kroner, hvor Verdane står for rundt 200 millioner. Fra før har Happyornot hentet i overkant av 300 millioner svenske kroner.

– Vi blir største investor i selskapet, sier Lie som legger til at deler av investeringen består av aksjekjøp fra eksisterende aksjonærer.

Nye terminaler med kamera

Det var Heikki Vaananen som kom opp med konseptet Happyornot nå har rullet ut i store deler av verden.

Ideen kom fra hans egen barndom i Finland, hvor Vaananen kjøpte dataspill fra en lokal butikk, men hvor eieren av butikken var avvisende og ignorerte ham.

– Det gjorde meg sint, men som ung tenkte jeg ikke noe mer på hvordan jeg kunne løse det, sa han til BBC tidligere i år.

Først senere kom ideen om terminalene som måler kundenes tilbakemelding fra et grønt smil til et rødt surt ansikt, og som nå bruke av internasjonale kunder som Amazon, Subway, DHL og eBay.

Til sammen har Happyornot 4.000 kunder i 135 land som betaler en årlig abonnement for å bruke tjenesten.

Den friske kapitalen fra Verdane og medinvestorene skal brukes til å utvikle enda bedre løsninger, og ta produktet til enda flere steder i verden.

– Snart lanseres terminaler med kamera slik at man kan få enda flere datapunkter og tilbakemeldinger, sier Lie i Verdane.

Han mener Happyornot er et perfekt «vekst-case» for fondet som har investert milliarder i nordiske selskaper, sist gjennom fondet Verdane Capital X.

Investeringene ligger på mellom 75 og 500 millioner kroner, og siden 2003 har Verdane gjort over 100 investeringer i nordeuropeiske selskaper.

Happyornot omsetter for rundt 10 millioner euro, og Lie forklarer at man ikke ser for seg noen form for lønnsomhet før flere år frem i tid, men at det viktigste er vekst og at den underliggende økonomien i selskapet går opp.

– Selskapet er markedsledende i dag, og har allerede noen av verdens største selskaper på kundelisten.

– Men hvor mye data kan man få ut av fire fjes?

– Mer enn du skulle tro, det handler blant annet om å sammenstille data fra ulike geografier og tidspunkter, slik at man kan sammenligne og se mønstre.

Verdane-topp Bjarne Lie møtte Kronprinsparet på Skaugum under Oslo Business for Peace Award.

Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Spesielt opptatt av retail

I tillegg til tilbakemeldingene fra terminaler som står ute på arbeidsplassene og i butikker, tilbyr også Happyornot nettbaserte analyse- og innsiktsløsninger.

– Vi investerer i lange strukturelle trender, og mener data om kundetilfredshet bare vil bli mer og mer viktig i fysisk handel og tjenesteleveranser av forskjellige slag fremover, sier Lie.

Ifølge en rapport fra Grand View Research vil markedet for håndtering av kundeopplevelser nå en størrelse på 32,5 milliarder dollar i 2025.

– Selskapet vokser utrolig raskt, og det tror vi er fordi kundene så hurtig ser verdien av produktet, og får en tilbakemelding fra kunder de har aldri har fått tidligere.

En av bransjene som har omfavnet produktet er butikker som kjemper en stadig tøffere kamp mot rene nettaktører. Lie tror fokuset på handelsbransjen bare vil bli større for Happyornot i årene fremover.

– Retail er definitivt et kjerneområde. Måten man har målt retail tidligere er gjennom kvalitative observasjoner eller spørreundersøkelser, men man har vel frem til nylig vært rimelig blinde i handelen utover omsetningsdata. Vi tror at når retail plutselig skal gå fra å selge varer til å selge opplevelser, er Happyornot et verktøy som er godt egnet for å gi den innsikten man trenger.

Les også

Verdane begynner nedsalget i Boozt – vil selge for 275 millioner

Les også:

Les også

Solid halvår for Andresen-familiens Ferd: Tjente 1,4 milliarder

Her kan du lese mer om