Milliardresultat for Norgesgruppen – økte inntektene med 5,5 milliarder til 85,6 milliarder

Norges største dagligvarekjede leverte klart bedre enn konkurrentene i 2017, men resultatet før skatt er svakere enn i 2016.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Norgesgruppen økte omsetningen med 5,5 milliarder kroner til 85,6 milliarder i fjor, noe som tilsvarer 6,8 prosent.
Norgesgruppen viser til tall fra analysebyrået Nielsen, som hevder at Norgesgruppen økte omsetningen i 2017 med 3,1 prosent, tre ganger mer enn markedsveksten på 1,1 prosent.
Resultat før skatt falt med 386 millioner kroner til 2,78 milliarder.
Ifølge årsrapporten har dette å gjøre med restruktureringen i det danske dagligvareselskapet Dagrofa, hvor Norgesgruppen har en eierandel på 48,9 prosent.
Endringene innebærer at Dagrofa styrker MENY, SPAR og FoodService Danmark og at den danske KIWI kjeden er avviklet.
Brutto driftsresultat økte med 392 millioner kroner til 5,24 milliarder.

Les også

Eksperter skeptiske til Høyres pristvang: – Redd vi får dyrere varer

Historisk lav vekst

Norgesgruppen melder om historisk lav omsetningsvekst innen dagligvarebutikker, der prisene er under press grunnet sterk konkurranse.

Årsaken er økt konkurranse, blant annet grunnet grensehandel, at folk spiser mer ute, faghandel og netthandel.

Konsernet peker på at det nå selges mat for 100 milliarder kroner utenfor tradisjonelle dagligvarekjeder.

Gruppen skriver videre at de forventer er lav vekst i dagligvaremarkedet i årene fremover.

«Når konkurransen forsterkes presses igjen prisene, som også er med på å forklare den lave markedsveksten. Marginene i bransjen svekkes særlig på grunn av sterk priskonkurranse», skriver Norgesgruppen

Butikkmassen holdt seg rimelig stabil gjennom fjoråret, og det kom til 28 nye butikker i 2017, skriver dagligvarekjempen.

Økt netthandel

Norgesgruppen som kun nylig har satset på dagligvarer på nett, er i forsvarsposisjon mot økende netthandel:

«Andelen som har kjøpt dagligvarer på nett, har mer enn doblet seg siste år (...) Differensiering gjennom kategoriutvikling er derfor avgjørende for økt konkurransekraft for kjedene i dagligvarebransjen».

Kjeden tilbyr netthandel i Meny, Spar og Joker, og forklarer at det er god omsetningsvekst i Meny og Spar.

Under Food-konferansen i mars sa konsernsjef Runar Hollevik at det kommer nye nettgrep i 2018, og at det nå finnes egne nettansatte i alle kjeder, det vil si også i Kiwi, som ikke har netthandel enda.

Konsernet forklarer at butikkene som startet med netthandel tidlig, har ti prosent av omsetningen sin fra nettet.

Vinnerne og taperen

Les også

Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

I februar presenterte Nielsen nye dagligvaretall, og tallene alle ventet på var markedsandelen i lavpriskategorien som i dag teller erkefiendene Kiwi, Coop Extra og Rema 1000.

Tallene viste at Norgesgruppens Kiwi og Coop Extra ble vinnerne i lavprismarkedet.

– I 2017 hadde vi en økning på mer enn 3700 kunder per dag i våre sammenlignbare butikker, og hver kunde kjøpte flere varer, sa Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til E24.

Hun kan vise til at de har økt markedsandel fra 12,5 i 2008 til før første gang å passere 20 prosent i fjor: 20,8 prosent.

Fortsetter den utviklingen og Rema fortsetter å tape, vil de kunne ta igjen Rema, som i fjor hadde 23,4 prosent av lavprismarkedet.

Les også

Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

Les også

Seks av ti harryhandler

Les også

Høyre vurderer tvangstiltak for dagligvarebransjen

Her kan du lese mer om