Matkasse-gründer: – Ville ikke overlevd om vi kjøpte fra grossistene

Norges største matkasse er for første gang blitt lønnsom. Både gründer og konkurrenter mener de har svaret på hvorfor.

MAT I BOKS: Matkassene har blitt et tilskudd i mange norske hjem de siste årene. Nå mener gründeren bak Godtlevert Kjetil Graver at de har funnet formelen til en lønnsom fremtid.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Dagligvarekrigen på nett raser som aldri før, og debatten om når aktørene blir lønnsomme er sentral.

Matkassegründer Kjetil Graver som i sin tid startet Godtlevert som nå har fusjonert med Adams Matkasse sier det er begrenset hvor lenge aktører kan rulle med røde tall.

MATKASSESJEF: Kjetil Graver er administrerende direktør i Brandhub som morselskapet til Godtlevert, Adams Matkasse og det nye konseptet Lunsjlevert.

Foto: Vidar Langeland

– Vi måtte godta å gå i minus noen år, men ikke i nærheten av samme skala som det vi ser andre nettmataktører gjør nå, sier han til E24.

Matvareeksperter uttalte nylig at de tror flere av dagens aktører vil forsvinne, rett og slett fordi regnestykket ikke går opp.

Både Kolonial, Marked og Meny som er Norges tre største mathandelaktører på nett i Norge gikk alle i minus i fjor.

Nøkkelen er grossistene

Brandhub som er morselskapet som omfavner Adams Matkasse, Godtlevert, samt den nye merkevaren Lunsjlevert er for første gang lønnsomme.

I 2017 går ifølge selskapet mot et driftsresultat på over 20 millioner kroner.

Det mener Graver skyldes en hovedårsak.

– Vi ville aldri klart oss om vi kjøpte rett fra grossistene. Det er en av våre største styrker, at vi får varer rett fra bøndene og produsentene, sier han.

Graver understreker at han tror det blir vanskelig å overleve som nettmataktør hvis man kjøper rett fra grossist-leddet til Norgesgruppen og Rema.

– Da vi startet Godtlevert og skjønte at grossistleddet til Norgesgruppen og Rema tok opp mot 20 prosent på varene, gikk det fort opp for oss at vi måtte rundt dette leddet for å skape en bærekraftig forretningsmodell som egentlig ikke kan sammenlignes med de aktørene som har fullsortiment, sier Graver.

Norges største rene matbutikk på nett Kolonial, kjøper varene sine gjennom Rema 1000-systemet, noe gründer og daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas mener er det eneste riktige å gjøre.

– Vi forhandler sammen med Rema, og det er åpenbart at vi får bedre betingelser på denne måten, enn hva Graver får alene, sier han.

Munthe-Kaas legger til at de transporterer direkte fra produsentene når det er billigst, som ifølge ham gjelder halvparten av volumet, og gjennom Rema når det lønner seg.

Samtidig er selve vareprisen fra leverandøren forhandlet sammen med Rema. På denne måten mener han derfor Kolonial.no har den mest lønnsomme avtalen blant nettaktørene.

Han legger til at de kjøper all frukt og grønt direkte fra bonden som han er enig med Graver om er det billigste.

Saken fortsetter under bildet.

KOLONIAL-KARL: Sjefen i Kolonial Karl Munthe Kaas mener det er verre å ikke vokse, enn å tape penger i vekstfase, med henvisning til Brandhubs omsetning som har stått på stedet hvil i to år.

Foto: Mattis Sandblad VG

Meny på nett er for øvrig den aktøren som kommer best ut av det da de får gode avtaler gjennom Norgesgruppen, og er også hvorfor enkelte eksperter mener de vil trekke lengste strået i kampen om kundene.

Konstituert leder i Marked.no Atle Sjursen som også kjøper varer rett ifra produsentene sier det ikke bare er fordeler.

– Det negative med et slikt system er at det er få som har egne distribusjonsløsninger, og vi må dermed ordne logistikken selv.

– Lønnsomt fordi det er dyrt

Kolonial gratulerer gjerne Graver og matkassene hans med nyvunnet lønnsomhet, og mener årsaken er enkel.

– Det er ingen tvil om at Adams Matkasse og Godtlevert har bedre bruttomarginer, men det er jo fordi de er langt dyrere.

Handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark mener også spørsmålet om lønnsomhet er nyansert.

– Det har vært mye debatt om mathandel på nett den siste tiden, og jeg kan bekrefte at Adams Matkasse har fornuftige bruttomarginer ifølge innrapporterte regnskap. Samtidig er problemstillingen også om volumveksten er tilstrekkelig for å oppnå kritisk størrelse, hvor enkelte konkurrenter som Kolonial har vokst svært raskt og langt kraftigere de siste årene, sier han.

Grunnet fusjonen sier Graver at fjorårets matkasse-omsetning vil stå ende på det samme som i fjor, godt i overkant av 700 millioner kroner.

Når det gjelder innkjøpsbetingelser, mener Mueller ruten utenom grossistene er veien å gå.

– Nettaktørene som får kjøpe rett fra produsentene har et konkurransefortrinn fremfor de som må kjøpe via grossistene, sier han.

Les også

Vinmonopolet danker ut Komplett og Kolonial i ny netthandel-kåring

Vil ikke konkurrere

Til tross for at Kolonial og Marked.no har kunder som er vant med å handle mat på nett, ønsker Graver ikke å ta markedsandeler fra konkurrentene.

– Jeg håper at Marked.no og Kolonial får det til å fungere til slutt. Vi ser primært på de store dagligvarekjedene som våre hovedkonkurrenter, og ikke så mye de andre nettaktørene. Det er de store dagligvaregigantene vi må ta innersvingen på hvis vi skal klare å slå gjennom glasstaket, sier han.

Bråbrems i markedet for matkasser

Det mener handelsekspert Mueller kan bli vanskelig ettersom de tradisjonelle kjedene ser med haukeblikk på nettmarkedet, og peker spesielt på Meny.

– Jeg tror det har vært smart av Meny å sitte på gjerdet å observere de første aktørene, som har banet veien for de store. Nå som de vet at kundene ønsker mathandel på nett, kan de komme inn med sin kompetanse, kunderelasjoner og infrastruktur, sier han.

Her kan du lese mer om