Forbrukerombudet ber helsekostfirma ligge unna rosabloggere
Forbrukerombudet vil skåne unge lesere fra omtale av «slankemiddelet» Chili forte.
– Vi mener det er ulovlig å markedsføre et slikt produkt på blogger som fortrinnsvis leses av barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Produktet hun viser til er Chili forte, som den siste tiden har blitt omtalt av flere av landets mest populære bloggere. Ifølge produktets hjemmeside skal pillene «øke forbrenningen» og «være perfekt for den som ønsker å gå ned i vekt».
Samtidig står det riktignok at produktet ikke er et slankemiddel. På hjemmesiden ligger det likevel en animasjonsfilm som viser en tykk kvinne som blir slått ned av et «chili-lyn» - og med ett blir svært slank.
Reklamefilmen gir «et klart inntrykk av at man går ned i vekt ved å ta Chili Forte.» skriver Forbrukerombudet i et brev til Lab pharma AS, som står bak produktet
I brevet bes selskapet om å stanse markedsføringen på blogger som leses av eller er rettet mot barn og unge under 18 år.
LES OGSÅ: Forbrukerombudet refser superbloggere
- Bloggerne er forbilder
I henvendelsen til selskapet fremhever Forbrukerombudet også at det ofte er unge personer med unge lesere som ofte står bak bloggene hvor Chili forte omtales.
Bloggere som Kristina Andersen (23) og Therese Charlotte Margrethe Nielsen (18) er bare to av flere bloggere som har omtalt produktet. Førstnevnte skriver også at hun fikk «tilbud om å teste» pillene.
Etter markedsføringsloven skal man ta hensyn til barn. Dette gjelder både i tilfeller hvor markedsføringen rettes direkte mot barn, og når markedsføringen kan sees eller høres av mindreårige.
- Når man velger markedsføringskanal, må man ta hensyn til hvem markedsføringen vil treffe og hvilken påvirkning den har, sier forbrukerombud Nergård.
- Enkelte produktreklamer er ikke egnet i kanaler hvor barn lett kan bli eksponert for reklamen. Dette er et eksempel på et slikt produkt, sier Nergård.
På E24 Bedrift kan du sjekke nøkkeltallene til Lab pharma.
Må innrette seg
Forbrukerombudet skriver også at unge bloggere har stor påvirkningskraft på yngre lesere, noe som ifølge dem forsterker effekten av markedsføringen.
- Markedsføring på blogg får ofte et personlig preg, og for mange yngre lesere er bloggerne forbilder. Markedsføring av et slankemiddel i en slik kontekst blir derfor en svært uheldig kombinasjon, sier Nergård.
Lab pharma har fått beskjed om å innen første juli bekrefte at de vil innrette seg etter Forbrukerombudets krav.
(Nederst i artikkelen kan du lese Lab pharma-sjefens kommentar til saken.)
LES OGSÅ:Blogger må slette innlegg om Tone Damli Aaberge
- Assosierer seg med bloggeren
Førstelektor og markedsføringsekspert Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen støtter Forbrukerombudets valg om å be Lab pharma kutte ut markedsføring på blogger med unge lesere.
- I den grad Forbrukerombudet vil beskytte barn, er det helt riktig å tenke at den jussen som omhandler reklame mot barn også skal gjelde på blogger, sier han til E24.
Han understreker riktignok at reklame for et slankemiddel ikke nødvendigvis vil ha påvirkning på leserne bare fordi de er unge.
- Ungdom er absolutt ingen homogen gruppe, og rosabloggestetikken er ikke allmenn. Noen leser disse bloggene som sosialpornografi, og kan like gjerne frastøtes av produkter som mange oppfatter som overflatisk og dumt. Andre ser på bloggerne som forbilder, som de er en del av fellesskapet til, sier han.
- Mange av dem som leser disse bloggerne assosierer seg med den som står bak bloggen, legger han til.
Nettopp på grunn av dette, mener han selskapet får noe ut av å markedsføre seg hos bloggere med unge lesere.
- Hvis det er samsvar mellom det bloggen står for og det du skal selge, kan slik markedsføring være veldig effektiv, sier han.
E24 har i forbindelse med denne sendt en epost med spørsmål til Kristina Andersen, Therese Charlotte Margrethe Nielsen og andre bloggere som har omtalt Chili forte. Fredag ettermiddag hadde ingen av bloggerne svart på henvendelsen.
LES OGSÅ: