Dette mener Ryanair-sjefen om søksmålet

RYGGE (E24) Vi fulgte Michael O'Learys pressekonferanse minutt for minutt.

I NORGE: Konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair svarer på kritikken.

GERARD JULIEN
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

Det blåser så friskt rundt flyselskapet Ryanair at selskapets toppsjef Michael O`Leary på kort varsel avla et norgesbesøk torsdag ettermiddag for å svare på kritikken.

Det bekrefter kommunikasjons-rådgiver Elina Hakkarainene i Ryanair.

MANGE: Stort presseoppbud på Rygge. Tydelig at saken engasjerer.

17:00: Seansen avsluttes

16:59: Ryanair har hatt to tidligere lignende saker i rettssystemet. Den ene ble ifølge O'Leary avvist, mens den andre er anket.

Det er uenighet om det finnes en tredje sak.

16:58: - Slutt å skylde på Ryanair fordi et norsk byrå kommer med dumme kommentarer, sier O'Leary, med henvisning til norske skattemyndigheter.

16:56: Ryanair-sjefen mener at samtalen begynner å gå i sirkler, og lener seg godt tilbake i stolen. Jakka er allerede kastet.

16:54: O'Leary avviser at det kan bli aktuelt å flagge ut.

- Dersom vi stenger basen på Rygge ville mange miste jobben. Og hvorfor skulle vi gjøre det? Den er suksessfull og vokser, sier han.

16:53: O'Leary avviser at konflikten egentlig handler om penger.

16:52: Norwegian har baser i utlandet. NRK mener at Norwegian etter O'Learys logikk måtte betalt lokalt ansatte norsk lønn.

O'Leary vil heller snakke om Ryanair.

16.51: O'Leary understreker at ingen tvinges til å jobbe for dem, og at ansatte kan søke om å bytte base.

- Vi samler ikke slaver. Ingen er tvunget til å jobbe for oss, sier han.

16:49: Dersom alle som bor i Norge skal betale skatt til Norge, vil nordmenn som bor i utlandet kunne nekte å betale skatt til Norge, mener O'Leary.

16:48: - Vi kommer snart tilbake til Norge for å annonsere ruter. Om noen ikke vil fly med oss er det greit.

16:46: Ryanair-sjefen inviterer norske myndigheter til å komme ned og se på forholdene.

- Vi har ingenting å skjule.

16:45: O'Leary avviser at ansatte i Frankrike og Italia betaler skatt til de respektive landene.

16.44: O'Leary bekrefter at kontraktsansatte ikke får betalt dersom de ikke jobber.

16:43: Vi tar med litt fra spørsmålsrunden også.

16:40: O'Leary avslutter seansen og åpner for spørsmål.

16:39: Ryanair-sjefen refser også Knut Morten Johansen i SAS sitt skryt av det norske luftfartssystemet, og lurer på om han har nytt ulovlige rusmidler.

16:38: O'Leary stiller spørsmål ved om statsministeren virkelig ønsker fri konkurranse.

16:37: - Støtter statsministeren EU-lovene, og avtalene om fri flyt av arbeidskraft?

16:36: O'Leary har skrevet til norske myndigheter og invitert dem til et møte.

Om Stoltenberg:

- Om du ikke har flydd med Ryanair, hvem flyr du med? SAS? Som har annonsert store jobbkutt og lønnskutt?

16.35: O'Leary anklager luftfartsmyndighetene for å snakke usant. Han mener at de ikke har ansvar for alle fly i Norge, bare de norskregistrerte.

16:33: O'Leary mener at norske luftfartsmyndigheter ikke kan gjennomføre tilsyn med Ryanair. Det må irske myndigheter gjøre.

16:32: - Vi har aldri på 29 år forsøkt å stoppe noen fra å melde seg inn i fagforeninger.

16:31: Ryanair-sjefen tar for seg at ansatte kun får betalt for utført arbeid, og sammenligner det med kontraktsarbeid i andre bransjer, blant annet mediebransjen.

16:30: O'Leary viser fram Coccas skattepapirer.

16:29: De samme reglene gjelder for norske flyselskap, mener O'Leary.

16:28: - Det var ikke Ryanair som fant opp disse reglene, det var EU.

16:28: - Folk kan bo hvor de vil, men om de jobber i Ryanair er de irske arbeidstagere.

16:27: - Parats anklager er absurde og usanne, sier O'Leary, og angriper Parats skatteanslag.

16:26: De to kunne ha søkt om overføring til en annen base i et land med lavere prisnivå, men det gjorde de ikke, hevder O'Leary.

16:25: O'Leary hevder at Cocca fikk betalt 15700 euro for åtte måneder, ikke for et år, som det tidligere skal ha blitt hevdet.

16:25: - Dette rimer ikke med at Ryanairs ansatte ikke tør å melde seg syke.

16:24: - Ingen av de to flyvertinnene forlot Ryanair på grunn av avtalene. En ble oppsagt på grunn av brudd på sikkerhetsbestemmelsene, mens den andre stilte ikke på jobb ved ti tilfeller.

16:23: - Det er frivillig å jobbe i Ryanair, og vi har ikke slavekontrakter, sier O'Leary, med henvisning til Parats anklager.

16:22: - De jobber i Irland, ikke i Moss, og må forholde seg til regelverket i Irland og EU.

16:21: - Kontraktene er i tråd med Irlands og EUs regler, sier O'Leary, som hevder at irsk lovverk gjelder for selskapets ansatte.

16:20: O'Leary mener at siden de to ikke var ansatt i Ryanair, og derfor ikke kan saksøke Ryanair. Han mener også at det fremgår av deres kontrakter at alle disputer skal løses i Irland.

16:19: - Det virker som om anklagene består av det følgende: To tidligere kabinmedlemmer som ikke var ansatt i Ryanair saksøker selskapet. VI har ikke fått rettsdokumentene.

16:18: - Vi ble gjort klar over falske anklager fra Parat, og to tidligere kabinansatte. Det virker som om de har skapt mye publisitet, så jeg kom så fort jeg kunne.

16:16: O'Leary er i rommet.

- It's a bit small.

16:13: Det er godt med presse som har møtt opp i det lille konferanserommet. Analogiene sitter løst.

16:12: Ryanair-sjefen har landet og er på vei gjennom flyplassbygningen.

- En slavekontrakt

Debatten rundt arbeidsforholdene og reguleringen av Ryanair skjøt fart etter at den tidligere flyvertinnen Alessandra Cocca, med støtte fra arbeidstakerorganisasjonen Parat, varslet søksmål mot det irskelavprisselskapet.

Både Cocca og Parat retter skarp skyts mot O’Learys organisasjon.

– Dette har ikke noe med sosial dumping å gjøre. Dette er en slavekontrakt, sier nestleder Vegard Einan i Parat om betingelsene for kabinpersonalet som Ryanair leier inn.

Les også: Parat raser mot arbeidsforhold i Ryanair

Cocca hevder at arbeidsforholdene går utover sikkerheten om bord i flyene, og at hun har følt seg utrygg på jobb.

Parat leverte stevningen til Moss tingrett i slutten av forrige uke. Saken gjelder påstand om ulovlig innleie av arbeidskraft og usaklig oppsigelse.

- Feilslutning

Ryanair avviser kritikken i sin helhet, venter at søksmålet vil bli avvist. Selskapet hevder at siden de er et irsk selskap og deres ansatte lønnes i Irland, er det irske lover og regler som gjelder.

Det er ikke Arbeidsdepartementet enig med dem i, melder NTB. Også Skatteetaten vurderer det slik at selskapets personell bosatt i Norge er skattepliktige hit.

Samtidig varsler Luftfartstilsynet kontroll av arbeidsmiljøet ved Ryanairs base på Rygge i løpet av kort tid. Samferdselsdepartementet har gitt Luftfartstilsynet beskjed om å følge ekstra nøye med på selskapet, opplyser statssekretær Geir Pollestad til byrået.

Professor Stein Evju ved UiO skriver i en epost til E24 at det rett og slett er en feilslutning når Ryanair hevder EØS-reglene om fri bevegelighet er avgjørende for om det er irsk eller norsk rett som skal anvendes i Moss Tingrett.

Han sier det er ulike rettsvalgregler som vil ha anvendelse hvis søksmålet anlegges for norsk domstol.

- Da er det heller ikke avgjørende om det er avtalt i irske arbeidsavtaler at det er irsk rett som skal ha anvendelse. Det er grenser for i hvilken utstrekning man kan «avtale seg bort fra» retten i det landet som arbeidsforholdet, enkelt sagt, har nærmest tilknytning til, sier han.

Les også: Parat:- Prinsippløst av Etikkrådet

Les også: 600 millioner oljekroner forblir i Ryanair

Les også: Oljefondet satser på Ryanair

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ryanair-sjef: – Frivillig å jobbe hos oss

  2. Ryanair-oppsagt i Norgehenvises til irsk rett

  3. Derfor kan Ryanair «slippe unna»

  4. Annonsørinnhold

  5. - Alle gir blaffen i de ansattes taushetsplikt

  6. Parat vant over Ryanair i lagmannsretten