Derfor seiler oljeskipene omveier når de skal til Europa

På grunn av lave priser på fyringsolje og diesel blir fraktskipene sendt på ekstra lange runder på havet i håp om å tjene mer penger, og for å ha et sted å oppbevare oljen.

OLJELAGER: Her gjør oljetankeren Seaqueen det mange oljetankere helst ikke gjør om dagen - legger til kai i Rotterdam.

Jeroen Jumelet AFP
  • Victoria Armstrong
  • Johan Nordstrøm
Publisert: Publisert:

Det har lenge vært tøffe kår i oljebransjen.

Nedbemanninger og lønnskutt har blitt hverdagskost hos mange av de største oljeselskapene i verden, fordi det rett og slett finnes mer olje på markedet enn nødvendig.

Og oljebremsen merkes i alle ledd. Nå seiler oljeskipene omveier på havet for å kunne selge oljen til en bedre pris, i tillegg til at skipene brukes som lagringsplass for olje.

Mange land sitter på store mengder olje og har ikke plass til å oppbevare de mange tusen fatene som er overflødige.

Les også

Disse tjener godt på oljekrisen

Prøver å forlenge overfarten

Et av nøkkelområdene for oljehandel i Europa, ARA, som består av de nederlandske byene Amsterdam og Rotterdam og belgiske Antwerpen, har overfylte lagre. Ifølge U.S. Energy Information Administration (EIA) velger nå flere at skipene som frakter olje fra steder som Midtøsten og India på vei til ARA-området å drøye turen ekstra lenge før de legger til kai.

OLJEEKSPERT: Jarand Rystad i Rystad Energy er en av landets ledende eksperter på oljeindustrien.

Jan Petter Lynau VG

På den måten oppbevares de overflødige fatene på skip og frigir plass på land.

Det er imidlertid flere grunner til at det kan friste å ta en omvei rundt havet. Det er nemlig slik at leveringsprisene for oljen lenger frem i tid er høyere enn prisene for olje som blir levert nå. Det betyr at jo lenger det er mulig å oppbevare oljen, jo mer penger er den verdt.

FØLG OLJEPRISEN I E24s AKSJELIVE!

Oljeekspert Jarand Rystad i Rystad Energy peker på at det også kan være en skattemessig gevinst ved å kjøre en omvei med oljen, og også å kjøre langsomt med oljen.

– Når du tilsynelatende frakter oljen, får du sjømannsskatt. Mens at når du lagrer oljen, må du betale spesielle skatter knyttet til lagring, og disse er høyere enn sjømannsskatten, sier Rystad til E24.

Bakgrunnen er at oljemarkedet har vært overforsynt med olje i 10 måneder, og lagre er fulle over hele verden.

– Dette er i tråd med den krig vi har hatt om markedsandeler i halvannet år nå, sier Rystad.

Les også

Sjeføkonom varsler full krise i oljebransjen i 2020

Kan tjene penger på flytende lagring

Han mener at det nå kan være lønnsomt å kjøpe råolje, og lagre den på skip, for så å selge den ett år frem i tid.

– Hvis du for eksempel kjøper olje nå, og betaler 7 dollar for å lagre den på skip og kan selge den for 10 dollar mer per fat om ett år, da kan du tjene penger på dette, sier Rystad.

Gitt at en kjøper betaler 35 dollar per fat, og har kostnader for lagring på 7 dollar og selger oljen til 45 dollar fatet, vil avkastningen ved å lagre 1 million fat olje på et skip da bli syv prosent eller 3 millioner dollar, tilsvarende over 26 millioner kroner.

Rystad advarer i likhet med sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen mot at de lave investeringene i oljebransjen vil føre til problemer om noen år.

– Vi investerer for lite nå. De lave investeringene vil gjøre at vi går fra et overskudd på olje til et underskudd på olje om noen få år, sier Rystad.

Les også

Billigkjeden Europris øker mest i oljebrems-områdene

Innom Afrikas mest sørlige punkt

For skipene som reiser fra Midtøsten eller India og mot ARA-området, kan turen ta opptil 40 dager dersom man velger den lengste veien. Da kjører man blant annet rundt Afrikas mest sørlige punkt, Kapp Agulhas.

Vanligvis trenger man ikke mer enn 15 til 20 dager på denne ruten, og da går ferden over Rødehavet.

Les også

Derfor har flere oljefelt «plutselig» blitt lønnsomme

Les også

Slik havnet Iran utenfor oljemarkedet

Les også

Disse tjener godt på oljekrisen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Oljebransjen

Flere artikler