INVITERT: Elle-redaktør Signy Fardal ble invitert av Dior til Paris for å møte Charlize Theron. Om Dior betalte reisen, vil Fardal ikke svare på.

Duften av Elle

Det lukter ikke godt av journalistikken i motebransjen.

  • Per Valebrokk
    Per Valebrokk
    Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24 Dine Penger.
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Komiker Anne-Kat. Hærland harselerte forrige helg i VG over et intervju Elle-redaktør Signy Fardal gjorde med superstjernen Charlize Theron. Fardals skup sto på trykk i oktoberutgaven av motemagasinet, og ble gitt i forbindelse med at Theron hadde vært ansiktet utad for Diors parfyme J’Adore i ti år.

Intervjuet var fylt av spørsmål som «Hva betyr duft for deg?» og « Du er selveste J’adore kvinnen, hvilke minner vekker denne duften hos deg?». Det kan ha vært uskyldige plattheter, men kunne like gjerne vært reklame som journalistikk. Kanskje var det også et stykke på vei det.

I fem dager har VGs Min Mote-redaksjon forsøkt å få magasinredaktøren til å besvare følgende enkle spørsmål: Var det Dior som betalte for turen hennes til Paris? Signy Fardal nektet å svare et enkelt ja eller nei, hun var i stedet unnvikende og villedende.

DUFTEN AV KVINNE: Elle-intervjuet med Charlize Theron har fått flere til å rynke på nesen.

Hva er så problemet? Vel, hvis Fardals reise til og opphold i Paris ble betalt av Dior, noe hun selv gjør det nærliggende å tro, må man spørre seg: Er det hovedsakelig som gjenytelse overfor Dior at Elle-redaktøren bruker store deler av intervjuet på å skrive om lukter, parfyme og J’Adore? Var det journalistikk til salgs?

Signy Fardal er ingen hvem som helst i norsk presse. Hun har rundt regnet 30 års erfaring i media, både som journalist i Klassekampen, Dagbladet, Arbeiderbladet og Dagens Næringsliv og siden 1998 som sjefredaktør for motebladet Elle. Hun er i dag forlagssjef i tillegg til selve redaktørgjerningen.

Signy Fardal kjenner derfor godt til den såkalte Tekstreklameplakaten. Der heter det: «Utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Redaksjonelle medarbeidere bør bare unntaksvis delta på reiser som er betalt av utenforstående interesser. Det er god presseskikk på en nøytral måte å gjøre publikum kjent med unntak fra hovedregelen.»

Vi pressefolk skal bare ut på reportasjeturer når det er journalistisk interessant. Redaksjonelle hensyn, og kun det, skal være syretesten. Når en annen part betaler for gildet, kan andre hensyn veie tyngre. For eksempel at en tur til Paris er en hyggelig og spennende opplevelse som fortjener gjenytelse i form av omtale.

I magasinbransjen er det dessverre ikke uvanlig å bli med på sponsede turer. Turoperatører, motefirmaer og bilprodusenter er blant de mest ivrige betalerne. Blant motemagasinene virker det etiske kompasset på mer generelt grunnlag å være ute av kurs. I fjor omtalte Det Nye smykkekolleksjonen til bladets moteredaktør, Charlotte Thorstvedt. Forhenværende sjefredaktør Vanessa Rudjord i Costume trykket en åtte siders «hjemme hos»-reportasje hos seg selv samtidig som leiligheten lå ute for salg. Rudjord ga også venninnene Pia Tjelta og Jenny Skavlan rikelig spalteplass da de lanserte egne designklær. Costume ble felt på alle punkter i Pressens Faglige Utvalg ( PFU) i august.

Nå skal jeg passe meg for å sette Signy Fardal og Elle i samme bås som Rudjord og Costume. Men heller ikke Fardal ser ut til å ta alle deler av Vær Varsom-plakaten bokstavelig. Ta eksempelvis debattmøtet om tekstreklame, arrangert av Oslo Journalistlag 25. april 2012, der Signy Fardal deltok. Jeg siterer fra møtereferatet:

«Selv om Fardal mener Elle ikke har noe å skamme seg over sammenlignet med både andre ukeblader og dagsaviser, erkjenner redaktøren at også hun har noen kvaler. Blant annet synes hun det er feil å be journalistene hennes skrive tekster for annonsørene. Likevel vet hun at de gjør det utenom jobb».

Og videre fra referatet:

«’Hva de gjør på fritida er jo ikke min sak. Så kan noen si at det er dobbeltmoral. Og det er det jo’, sier Fardal med et smil».

Teknologiske endringer og økonomisk krise i bransjen gjør at alle medier, E24 inkludert, tester grensene for kommersielle samarbeid som aldri før. Noen av oss tråkker over, får fortjent kjeft og henter oss inn igjen. Slik oppdateres det presseetiske kartet for en ny tid. Men mye av det motemagasinbransjen driver med, er for lengst testet og funnet å være over grensen for det akseptable.

Reklame er en ærlig sak, men tette koblinger mellom redaksjonelt og kommersielt innhold er ikke greit. En kriserammet mediebransje vil svekkes ytterligere hvis den går på kompromiss med sin uavhengighet.

Det var generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund som brukte sin initiativrett til å klage inn Costume og Vanessa Rudjord til PFU. Hun bør fortsette jobben hun startet.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. – Det tok år før jeg lærte å være en god sjef

  2. Betalt innhold

    Bernard Arnaults luksusliv: Dette er verdens rikeste mann

  3. Helskinnet gjennom høsten

  4. Saueflokkmentaliteten i HR

  5. Finanstilsynet unnlot å rapportere mistanker om innsidehandel til Økokrim