Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

Turen til København ble kansellert, men pengene uteble. Da sendte Geir Grindland konkursvarsel til reiseselskapet – og fikk pengene tilbake.

Geir Grindland og familien skulle reise til København i påsken. Reisen ble imidlertid kansellert.

Privat og Sara Berge Holmberg/VG
  • Karoline Johannessen Litland
Publisert:,

– Jeg hadde prøvd veldig mange ganger å få tak i reisebyrået, men de svarte hverken på telefon eller e-post, sier Geir Grindland.

Det var Fædrelandsvennen som først skrev om saken.

I februar bestilte Grindland flybilletter tur/retur Kristiansand–København med Widerøe via det svenske reisebyrået Gotogate/Marco Polo Travel AS. Men turen som skulle gjennomføres i påsken, ble kansellert.

– Det var en prinsippsak

Billettene kostet 7.000 kroner. Å få pengene tilbake igjen skulle vise seg å bli en langdryg affære. På Facebook er det også opprettet en gruppe for kunder som er misfornøyde med reisebyrået. I skrivende stund har gruppen rundt 1.400 medlemmer.

– Først sendte jeg faktura til selskapet. Den ble ikke betalt, og jeg gikk til inkasso. Til slutt sendte jeg konkursvarsel, og da fikk jeg svar, forteller han.

Det svenske reisebyrået mente det var Widerøe som hadde ansvaret, og som skulle tilbakebetale ham pengene.

– Jeg tok det opp med Widerøe, og de forklarte at det ikke er deres ansvar.

Deretter vendte han tilbake til reisebyrået og forklarte at det ikke var Widerøes ansvar å tilbakebetale ham pengene. Etter mye frem og tilbake gjorde selskapet en ny vurdering, forklarer han, og 23. juni fikk Grindland pengene på konto. Da hadde han jobbet siden begynnelsen av mars for å få pengene refundert.

– Jeg fikk høre at jeg var den særegne personen de gjorde unntak for. Det er mange som ikke har fått pengene tilbake etter kansellerte reiser, sier Grindland.

Det hører med til historien at Grindland er daglig leder i Inkassopartner i Kristiansand. Etter at saken først ble kjent gjennom Fædrelandsvennen, har flere kontaktet ham for å få hjelp til å få tilbake penger fra ulike reiseselskaper.

– Men var ikke konkursvarsel litt voldsomt for å få tilbake 7.000 kroner?

– Det var en prinsippsak. Fra jeg sendte første faktura og til reisebyrået fikk konkursvarsel, hadde byrået lang tid til å svare meg. At reisebyråene ikke ønsker å gjøre opp, gjør det kronglete og vanskelig for kundene, svarer han.

Les på E24+

Investtechs sommerskole del 3: Tre råd for vellykket langsiktig investering

Måtte vente på penger fra flyselskapet

Kommunikasjonssjef Claes Tellman i Etraveli, som står bak reiseselskapet Gotogate/Marco Polo Travel AS, forstår frustrasjonen til Grindland og sier at reiseselskapet jobber hardt for å hjelpe kundene.

Han forklarer at når kundene kjøper flybilletter gjennom reiseselskapet, går pengene direkte til flyselskapet. Når flyreisene kanselleres, kontakter reiseselskapet flyselskapet og ber om å få pengene tilbake slik at de kan tilbakebetale kundene.

Det er imidlertid en prosess som kan ta lang tid.

– Det tar fra åtte uker og opptil mange måneder før flyselskapene utbetaler oss pengene. To tredjedeler av flyselskapene har fremdeles ikke tilbakebetalt oss pengene for kansellerte flyreiser, sier Tellman.

– Men da Grindland sendte konkursvarsel, fikk han pengene igjen. Hvorfor det?

– Da måtte han ha stilt sitt krav mot flyselskapet og ikke oss. Vi er kun en mellommann mellom kunden og flyselskapet. At han sendte konkursvarsel, har ingenting å si for at han fikk tilbake pengene. Vi måtte vente til vi fikk tilbake pengene fra flyselskapet hans, svarer han.

– Så dere mottok pengene da han sendte konkursvarsel?

– Vi sjekket i systemene våre og så at tilbakebetalingen fra flyselskapet hadde kommet, og da utbetalte vi ham pengene, svarer han.

Refusjon av kansellerte flybilletter skal være utført innen syv dager, ifølge en forordning av EU.

Men da coronapandemien brøt ut og mange flybilletter ble kansellert, sier Tellman det ble umulig for flyselskapene å behandle alle henvendelsene.

– Ingen i hele verden kan følge opp dette med syv dager når så mange kommer og spør etter pengene sine.

Mange venter på pengene sine fra reiseselskapet Gotogate.

Skjermdump

På Facebook er det opprettet en gruppe med kunder som klager på reisebyrået. I skrivende stund har gruppen omkring 1.400 medlemmer.

– Hvordan har dere tenkt å løse det?

– Med jevne mellom legger vi ut informasjon om at kundene kan henvende seg til oss, og vi forsøker å hjelpe dem. Rundt tusen av disse kundene har vi fått kontakt med, svarer han.

Les på E24+

Investtechs sommerskole del 1: Slik vurderer du risikoen i en aksje

– Der reisen er kjøpt, skal den refunderes

Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, er derimot av en annen oppfatning. Hun kjenner seg ikke igjen i at reiseselskapet måtte vente på pengene fra Widerøe før de kunne utbetale Grindland.

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.

Widerøe

– Her er det reisebyrået som ikke har gjort jobben sin. Der reisen er kjøpt, skal reisen refunderes. Men det er en del nettbaserte reisebyråer som ikke utbetaler pengene til kundene sine, og det syns vi selvsagt er veldig leit, sier hun.

Solli forklarer at når billettene er bestilt gjennom et reiseselskap som er medlem av Iata (International Air Transport Association), skal reiseselskapet refundere pengene.

Ifølge hjemmesiden er Gotogate medlem av Iata.

– Det var derfor ikke flyselskapet som skulle refundere pengene, men det er dessverre mange der ute som ikke følger regelverket, opplyser hun.

– Hvorfor videreformidler dere flybilletter gjennom disse reiseselskapene da?

– Iata stiller krav til sine medlemmer, men noen av dem er uredelige og overholder ikke regelverket. Da risikerer kundene å bli sittende igjen uten å få tilbake pengene sine. Vår sterkeste oppfordring er å bestille flybilletter direkte hos flyselskapet eller gjennom store, kjente reisebyrå, svarer hun.

Les også

SAS med refusjon til 700.000 kunder – mange venter fortsatt

Flyselskap kan ikke avvise

– Det er synd når forbrukerne blir stående mellom reisebyrå og flyselskap mens de peker på hverandre, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Hun forteller at dersom man har bestilt flybilletter gjennom et reisebyrå, kan man klage til reisebyrådet eller direkte til flyselskapet. Et flyselskap kan som utgangspunkt ikke avvise et refusjonskrav med henvisning til at billettene er kjøpt gjennom formidler, opplyser hun.

Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

John Trygve Tollefsen

– Enkelte reisebyråer tar forbehold om ansvar, blant annet plikten til å betale refusjon ved kansellering. Hvis slike forbehold skal være gyldige, må de klart og tydelig være opplyst om før avtalen ble inngått.

Forbrukere som sliter med å få refusjon fra flyselskap eller formidler, bør sikre seg dokumentasjon på at de har forsøkt å oppnå kontakt med begge, for eksempel med skjermbilder.

– Deretter kan de ta kontakt med banken sin hvis reisen ble betalt med kredittkort, Visa eller Mastercard, sier hun.

Les også

Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

Kjenner seg ikke igjen i påstandene

Gotogate/Marco Polo Travel AS er gjort kjent med påstandene til Widerøe. Reiseselskapet kjenner seg imidlertid ikke igjen i påstandene og svarer i en SMS:

– Det stemmer at i henhold til Iatas regler skal reisebyrået betale tilbake pengene til kunden, men før det må jo reisebyrået få tilbake kundenes penger av flyselskapet. Ellers finnes det jo ikke penger å betale tilbake igjen, skriver Tellman.

Her kan du lese mer om

  1. Reiseliv
  2. Widerøe
  3. Fly
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Geir jobber gratis for frustrerte flykunder: Varsler konkurser med millionkrav

  2. Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

  3. Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

  4. Annonsørinnhold

  5. Raskere refusjon fra Norwegian

  6. SAS-kunder venter fortsatt på penger: – Uhørt