Nedgang for kjøpesentrene i årets siste måned

Omsetningen på kjøpesentrene falt med 2,5 prosent i desember sammenlignet med desember i 2018. Black Week i november får mye av skylden for nedgangen.

Sara Johannessen / SCANPIX
NTB
Publisert:

Omsetningen i Black Week i 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med samme uke i 2018.

Til tross for en nedgang i desemberhandelen på 2,5 prosent økte handelen med 40 prosent i uke 52, inkludert 30. og 31. desember, ifølge et estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks. Den kraftige økningen skyldes blant annet at det i 2019 var en ekstra handledag i uke 52 sammenlignet med samme uke året før.

− Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

Analysen i julehandelsindeksen utarbeides ut fra omsetningen på 190 kjøpesentre.

Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

Les også

Ny XXL-sjef: – Jeg blir trigget av litt umulige utfordringer