Ny æra for varehandel

Nedgang for kjøpesentrene i årets siste måned

Omsetningen på kjøpesentrene falt med 2,5 prosent i desember sammenlignet med desember i 2018. Black Week i november får mye av skylden for nedgangen.

Sara Johannessen / SCANPIX
  • NTB
Publisert:

Omsetningen i Black Week i 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med samme uke i 2018.

Til tross for en nedgang i desemberhandelen på 2,5 prosent økte handelen med 40 prosent i uke 52, inkludert 30. og 31. desember, ifølge et estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks. Den kraftige økningen skyldes blant annet at det i 2019 var en ekstra handledag i uke 52 sammenlignet med samme uke året før.

− Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

Analysen i julehandelsindeksen utarbeides ut fra omsetningen på 190 kjøpesentre.

Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

Les også

Ny XXL-sjef: – Jeg blir trigget av litt umulige utfordringer

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Black Friday
  3. Julehandel
  4. Virke
  5. Handel
  6. Kjøpesenter

Flere artikler

  1. Nordmenn brukte 300 kroner mindre på typiske julegaver

  2. Virke: Mindre julehandel på kjøpesentrene i år

  3. 40 millioner kortkjøp under Black Week

  4. Annonsørinnhold

  5. Økt omsetning for kjøpesentrene i fjor

  6. Klarna: 30 prosent høyere omsetning i Black Week