Ny æra for varehandel

Nedgang for kjøpesentrene i årets siste måned

Omsetningen på kjøpesentrene falt med 2,5 prosent i desember sammenlignet med desember i 2018. Black Week i november får mye av skylden for nedgangen.

Sara Johannessen / SCANPIX
  • NTB
Publisert: Publisert:

Omsetningen i Black Week i 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med samme uke i 2018.

Til tross for en nedgang i desemberhandelen på 2,5 prosent økte handelen med 40 prosent i uke 52, inkludert 30. og 31. desember, ifølge et estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks. Den kraftige økningen skyldes blant annet at det i 2019 var en ekstra handledag i uke 52 sammenlignet med samme uke året før.

− Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

Analysen i julehandelsindeksen utarbeides ut fra omsetningen på 190 kjøpesentre.

Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

Les også

Ny XXL-sjef: – Jeg blir trigget av litt umulige utfordringer

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Black Friday
  3. Julehandel
  4. Virke
  5. Handel
  6. Kjøpesenter

Flere artikler

  1. Virke: Mindre julehandel på kjøpesentrene i år

  2. Nordmenn brukte 300 kroner mindre på typiske julegaver

  3. 40 millioner kortkjøp under Black Week

  4. Annonsørinnhold

  5. Økt omsetning for kjøpesentrene i fjor

  6. Klarna: 30 prosent høyere omsetning i Black Week