Petter Stordalen kjøper Ving etter Thomas Cook-konkursen

Hotellkongen og to oppkjøpsfond tar over Ving etter konkursen i eierselskapet Thomas Cook. – Dealen forener hjerte og hjerne, sier Stordalen.

PRESSEKONFERANSE: Petter Stordalen, i velkjent entusiastisk stil – og med gul pique-skjorte – ble presentert som en av de nye Ving-eierne i Stockholm onsdag.

Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:,

STOCKHOLM/OSLO (E24): Under ett døgn etter at den britiske reiselivsgiganten Thomas Cook i høst meldte om at den var konkurs, var det klart at det nordiske Vinggruppen skulle drive videre.

Nå er de nye eierne klare etter rundt en måned med forhandlinger med interessenter.

– Forener hjerte og hjerne

Vings konsernsjef Magnus Wikner presenterte følgende eiere under en pressekonferanse i Stockholm til stor applaus fra de ansatte:

Petter Stordalens Strawberry Group, det svenske oppkjøpsfondet Altor og det britiske oppkjøpsfondet TDR Capital tar over som eiere av den lønnsomme, nordiske virksomheten.

– Jeg kjente at jeg fikk gåsehud da jeg gikk ned trappen her.

– Denne «dealen» forener hjerte og hjerne. Jeg har hjertet og partnerne har hjernen, sier Stordalen fra scenen, som legger til at «dealen er spesiell».

Konsernsjef Wikner sier til E24 at prosessen om å skaffe nye eiere startet med 25 interessenter.

Les også: (+) Ekspertenes dom: Disse børsselskapene kan bli kjøpt opp

Stiller med seks milliarder

Strawberry Group og Altor kjøper 40 prosent hver av selskapet, og TDR Capital kjøpe de resterende 20 prosentene.

Dermed har selskapet for første gang en nordisk majoritetseier.

Stordalen oppgir ikke kjøpssummen, men sier at de som nye eiere kommer til å sikrestille omtrent 6 milliarder svenske kroner i likviditet og garantier.

Det opplyses også at flyselskapet i Ving-systemet skifter navn til Sun Class Airlines. Sun Class er det gamle navnet på Vings premium-flyklasse.

Med dette vant Stordalen og de to fondene kampen om Ving mot flere andre betydelige aktører som meldte sin interesse.

Han kaller Ving-selskapene «Nordens kronjuveler».

– Konkurransen var steinhard for å bli eiere, men vi var den eneste som jobbet med en helhetlig løsning for alle.

Etter det E24 kjenner til var både kinesiske Fosun Tourism Group, oppkjøpsfondet Triton og reiselivsinvestor Per G. Braathen blant interessentene.

Fosun var en stor aksjonær i Thomas Cook før konkursen og var en av de sentrale støttespillerne til redningspakken som skulle redde konsernet, men det endte i konkurs likevel.

Det kinesiske konsernet var villig til å legge betydelige midler på bordet i prosessen, men slet med eierskapsbegrensningene på flyselskap i Europa. Den opprinnelige planen var derfor at kineserne skulle ta mesteparten av eierskapet i reisebyråvirksomheten og bli en minoritetsaksjonær i flyselskapet.

Oppkjøpsfondet Triton er allerede involvert i reiselivsbransjen og det samme er Per G. Braathen, som gjennom sitt investeringsselskap eier både reisebyrået Ticket og flyselskapet Bra.

Konkurs

Thomas Cook gikk konkurs i slutten av september. Selskapet var verdens lengstlevende reiseoperatør, og hadde over 21.000 ansatte.

I den nordiske virksomheten til Thomas Cook inngår Ving i Norge og Sverige, Spies i Danmark og Tjäreborg i Finland

Selv om virksomheten i Norden har gått svært godt for Thomas Cook, har selskapet hatt store finansielle problemer utenlands over lengre tid.

– Ving har alltid gått bra og vært et solid selskap. De over tok ut alle pengene hele tiden og drenerte Ving for alt det var. Selskapet ble tømt for milliarder. Ving gjorde alt rett, mens Thomas Cook gjorde alt feil, sier Stordalen om situasjonen.

Tidligere denne måneden kjøpte Hays Travel alle de britiske butikkene. Også den belgiske delen av Thomas Cook har tidligere blitt solgt.

To oppkjøpsfond på eiersiden

Oppkjøpsfondet Altor har i to tiår kjøpt opp selskaper og solgt dem med profitt. De har omvendt selskap Helly Hansen og kjøpt opp blant annet Dale of Norway. Nylig ble det også storeier i hardt pressede XXL.

Britiske TDR Capital ble startet i 2002 med støtte fra den kjente amerikanske hedgefondforvalteren Paul Tudur Jones, og er kontrollerende eier av Hurtigruten.

TDR Capital ble startet i 2002 med støtte fra den kjente amerikanske hedgefondforvalteren Paul Tudor Jones, ifølge Bloomberg.

De fleste oppkjøpsselskap eier selskapene i bare noen få år, typisk sett mellom tre og fem år. Altor har et uttalt mål om å doble driftsresultatet i selskapene de investerer i på fem år, ifølge selskapets nettsider.