Næringslivsaktører vil ta nattoget: – Tilbudet er sprengt

Over tusen personer har signert et opprop om å forbedre nattogtilbudet på Bergensbanen. Jernbanedirektoratet sier at de jobber med saken.

STORT OPPROP: Over tusen næringslivsaktører fra både Bergen og resten av landet har signert oppropet til Norsk Klimastiftelse og Sparebanken Vest. De synes nattogtilbudet er for dårlig.

Foto: Marit Hommedal NTB scanpix
Publisert:,

Flere kjente næringslivsaktører i Bergen har signert et opprop for å få et bedre tilbud på nattoget mellom Bergen og Oslo.

– Utfordringen i dag er at mange som vil redusere kostnader og utslipp med jobbreiser, opplever at nattog-kapasiteten er sprengt. Derfor går vi sammen for å utfordre Jernbanedirektoratet og aktørene som konkurrerer om å drifte Bergensbanen, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen til E24.

Michelsen er daglig leder i Norsk Klimastiftelse, som sammen med Sparebank Vest startet initiativet. Ifølge han har over tusen personer signert oppropet.

– Hvis man vil kutte Norges transportutslipp må man komme opp med bedre alternativer til fly enn det som eksisterer, sier Paarup Michelsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor blir jernbanekostnadene høyere og høyere

Nattog er for spesielt interesserte

Konserndirektør Siren Sundland i Sparebanken Vest forteller at hun opplever dagens nattogtilbud som frustrerende.

– Jeg har blitt så overrasket over hvor vanskelig det er å få plass på nattoget. Jeg må vanligvis bestille fem uker i forveien, og Vy legger bare ut billetter for tre måneder i slengen, så jeg har påminnelser i kalenderen for å få tak i billetter i forkant av møter i Oslo, sier Sundland.

Hun forteller at Sparebanken Vest har innført såkalte flyvettregler for å senke antall flyreiser i egen organisasjon, men mener det må legges til rette for andre måter å reise på.

– Kompleksiteten i klimakrisen er skyhøy, så det er fint å ta tak i det som er lettest å ta tak i, nemlig jobbreiser. I dag må man være spesielt interessert for å ta nattoget i Norge. For mange næringslivsfolk er det ikke engang et alternativ fordi det er så utilgjengelig, sier Sundland.

– Jeg tror det ikke er så stort tilbud basert på en hypotese om at det ikke finnes noe særlig marked for det, noe som er feil, legger hun til.

Les også

Full strid om sparte tog-milliarder: – Støre vil kaste penger ut av vinduet

– Handler om mer enn Bergensbanen

nettsidene til Norsk Klimastiftelse står det at «å reise med nattog er for personer virksomheter en god mulighet til å redusere klimagassutslippene fra reiser mellom Bergen og Oslo. Dagens nattogkapasitet er imidlertid altfor liten.»

– Dette handler om mer enn Bergensbanen. Det handler om at nattogtilbudet i Norge ikke har blitt bedre, snarere tvert imot. Det er på tide å heve ambisjonene og gi næringslivet gode alternativer til fly for jobbreiser, sier Michelsen.

– Fristen for å levere tilbud til Bergensbanen gikk ut 1. august, og frem til desember skal Jernbanedirektoratet forhandle. Nå må Jernbanedirektoratet bruke forhandlingene til å sørge for at nattogkapasiteten blir langt bedre, sier han.

– Vi jobber med saken

Kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet ser at det finnes utfordringer med det nåværende nattogtilbudet.

– Vi holder på med en utredning som skal bli ferdig til høsten om hvordan vi bør satse på fremtidens nattog, og hvordan de bør se ut. Vi ser at det er en økende interesse for nattog, og må vurdere hvordan vi skal gå videre med det, sier Horrisland til E24.

– Er nattogtilbudet for dårlig?

– Det er sikkert mulighet for å forbedre nattogtilbudet, og vi jobber med saken, svarer Horrisland.

– Den største utfordringen er at kapasiteten er for liten, så plassene på nattoget blir utsolgt fort. Men i dag er nattogtilbudet kraftig subsidiert av staten, og spørsmålet er hvordan det skal finansieres dersom kapasiteten må økes, legger han til.

Her kan du lese mer om