Tidligere XXL-ledere forteller: Slik jukset de med prisene

Fire tidligere selgerledere forteller til E24 at XXL-butikker fabrikkerte salgstall for ikke å bli tatt for villedende markedsføring. XXL-sjefen setter i gang interne undersøkelser.

FORTELLER OM JUKS: Christian Sandmo Olsen ble mellomleder i XXL som 20-åring. Den innebar å være med på et system der ansatte fabrikkerte salgstall, forteller han.

Foto: Hans Jordheim
Publisert:,

– Det ble gjerne jukset med større, dyre varer som det kunne være vanskelig å selge, sier Christian Sandmo Olsen (24).

Han er én av fire tidligere selgerledere ved tre ulike XXL-varehus som overfor E24 har fortalt om langvarig og systematisk fabrikkering av salgstall for å kunne reklamere med førpris i nye tilbudsaviser (DM-er).

En selgerleder har det overordnede ansvaret for en avdeling og inngår i varehusets ledergruppe.

Les børskommentar: (+) Det er sjeldent smart å lure kundene sine

Jukset går ut på at ansatte selv kjøper en vare for så å ta retur på den rett etterpå. Så om man slår opp produktet i XXLs datasystem, virker det som om butikken har solgt flere varer enn den faktisk har, forklarer selgerlederne.

På den måten skal ansatte ha sørget for at sportsbutikken ikke blir tatt for brudd på markedsføringsloven i forbindelse med nye tilbud.

Når man annonserer med førpris, kreves det nemlig at denne er reell. Butikken må kunne vise til et visst antall salg av en vare i tiden opp mot en fersk kampanje.

– Har man ikke solgt varen til førpris før salget, så er markedsføringen villedende, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Hva vil den «blinde» Newcastle-eieren med aksjen i «halte» XXL?

Varehussjef trakk kortet selv

Initiativet ble ofte tatt på ledermøter mellom varehussjefen og lederne for hver avdeling, forteller Sandmo Olsen.

– Her gikk vi gjennom neste ukes kundeavis. Da kunne det være at varehussjefen eller DM-ansvarlig i en avdeling hadde fått beskjed fra XXLs innkjøpsavdeling om at det var viktig å sørge for at vi hadde solgt noen spesifikke varer. Ofte sto det skrevet i DM-skrivet vi fikk utdelt at «her må vi kunne dokumentere ett salg i hvert varehus». Så ble det løst med at enten varehussjefen trakk kortet selv, eller at én av selgerlederne gjorde det, sier han.

24-åringen jobbet fire år som selgerleder ved et XXL-varehus i Oslo. Han jobbet i XXL frem til 2018 og sier han opplevde prisjukset inntil han sluttet.

Christian Sandmo Olsen, tidligere XXL-ansatt

Foto: Hans Jordheim

Ble oppfordret på regionale samlinger

De øvrige kildene har snakket med E24 under forutsetning om anonymitet.

En tidligere selgerleder ved et varehus i Akershus forteller at han opplevde at prisjukset skjedde fem til seks ganger i året på avdelingen han jobbet på.

– Det ble oftest gjort med de store, tunge produktene, for eksempel tredemøller. Dette var godkjent av varehussjef og så var det avdelingslederne og de heltidsansatte som tok seg av prisjukset, sier han.

Han jobbet frem til februar i fjor og bekrefter at han så og hørte om praksisen helt frem til han sluttet.

En tidligere selgerleder ved et varehus i Hordaland forteller at prisjukset var noe det ble snakket mye om på regionale fagsamlinger, møter hvor selgerledere fra forskjellige XXL-varehus ble oppdatert på nyheter og la strategier sammen.

– Et fast innslag som avslutning var at salgssjefene i Norge kom med en oversikt over hvilke varer som var solgt i de forskjellige varehusene i forkant av neste tilbudsavis. De varehusene som ikke hadde solgt nok, måtte hjem og lage en falsk ordre, sier han.

Han forteller at oppgavene var en fast rutine som ble utført av kassaleder, selgerledere og våpenansvarlige – i tillegg til varehussjefen selv.

Også han jobbet i XXL frem til februar i fjor.

XXL undersøker omfanget

XXL Norge-sjef Anders Kjellén er blitt presentert saken.

I en e-post svarer han at opplysningene som E24s kilder kommer med, er nye for ham og for resten av ledelsen i selskapet.

De har nå satt i gang interne undersøkelser for å komme til bunns i saken, skriver XXL-toppen.

– Dette er ikke måten vi skal opptre på overfor kundene våre! Alle våre ansatte har fått klar beskjed om at kundene selvsagt alltid skal kunne stole på informasjon som kommer fra oss.

Kjellén fortsetter:

– Vi undersøker dette nøye nå, men vi har så langt ikke funnet noe som tilsier at den praksisen E24s kilder beskriver er utbredt hos oss.

VARSLER GJENNOMGANG: XXL Norge-sjef Anders Kjellén avbildet under en konferanse for inkluderingsdugnaden i fjor.

Foto: Jan Richard Kjelstrup / ASD

Forbrukertilsynet: – Svært alvorlig

Forbrukertilsynet opplevde for noen år tilbake med jevnlige mellomrom at aktørene i sportsbransjen anklagde hverandre for prisjuks av ulikt slag. Ofte dreide det seg om manglende førpris i annonsene, forteller avdelingsdirektør Jo Gjedrem.

Det E24s kilder opplyser om, har han imidlertid aldri vært borti.

– Hvis næringsdrivende forfalsker salgstall, vil det være svært alvorlig. Det vil være helt ekstraordinært hvis de skjuler brudd på markedsføringsloven ved å fabrikkere dokumentasjon, sier Gjedrem.

Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt / Forbrukertilsynet

Anders Kjellén forteller at de nå har innledet dialog med Forbrukertilsynet.

– Endring må til

XXL har denne sommeren måttet ta et oppgjør med det selskapets grunnlegger Øivind Tiedemandsen beskriver som en vinnerkultur ute av kontroll, etter flere skandaleoppslag.

Etter at XXLs Sverige-sjef Per Sigvardsson først antydet at armhevinger ved et XXL-varehus i Stockholm var et isolert tilfelle, avslørte E24 i juni at ulike varehus i en årrekke har brukt den samme straffereaksjonen mot ansatte – og at toppledelsen visste om armhevingene.

I starten av juli skrev E24 om flere tilfeller hvor XXL har tømt konkurrenters hyller for tilbudsvarer for å påføre dem tap – eller la «fienden blø», slik XXLs Norge-sjef Anders Kjellén beskrev det i en intern melding. Kjellén har beklaget både krigsretorikken og varehamstringen.

Også den militære retorikken på ledertreningsprogrammet som gikk under kallenavnet «Krigsskolen», som E24 omtalte i starten av måneden, har XXL tatt selvkritikk på.

Kjellén skriver at medieoppmerksomheten har vært krevende, og erkjenner at kjeden «ikke har vært gode nok på en del områder».

– Vi var allerede i gang med å gjennomgå kultur, verdier og rutiner i XXL. Endring må til, og for meg er dette topp prioritet.

Les også

XXL-ansatte i undertøyet straffet med isvann på «Krigsskolen»

Les også

G-sport gjorde sko-blemme – da lot XXL «fienden blø»

Les også

Se video: XXL-ansatte feiret etter konkurrents konkurs

Les også

XXL-ansatte i Norge beordret til armhevinger

Her kan du lese mer om