Tidligere ansatte i Espresso House Norge forteller: – Dette er rovdrift på unge mennesker

Espresso House-ansatte i Norge forteller om ekstremt press, sykemeldinger og ubetalte overtidstimer.

Børge Bruteig jobbet som mellomleder i Espresso House i to år. Han etterlyser at Arbeidstilsynet ser på de norske kaffebarene i kjeden.

Heiko Junge / Privat
Publisert:,

De gråter på jobb og må trøste de som ringer og gråter hjemmefra. Slik er hverdagen for ansatte i den svenske kaffekjeden Espresso House, som beskrevet i Aftonbladets artikkelserie de siste ukene.

Nå forteller norske ansatte om tilsvarende forhold også her til lands.

Børge Bruteig (30) fra Trondheim er blant dem som har fått med seg Aftonbladets avsløringer og tenkt at det samme gjelder i Norge.

Han jobbet som daglig leder - eller såkalt manager - i Espresso House, og hadde ansvaret for kjedens kafé på Aker Brygge i Oslo mellom 2015 og 2017.

– Det var kjempeartig i kanskje tre måneder. Så oppdaget jeg hvor mange som ble psykisk syke, gikk på veggen, og ut i lange sykemeldinger. Dette er rovdrift av unge mennesker satt i system, sier Bruteig til E24.

Administrerende direktør Torodd Gøystdal i Espresso House Norge har blitt forelagt påstandene i denne artikkelen, og kaller det både overraskende og leit å høre at medarbeidere ikke har hatt det bra på jobb.

Les hele Gøystdals svar nederst i saken.

Kjenner igjen fra Sverige

Bruteig forteller at han lå i kamp mot ledelsen for å bedre arbeidsforholdene i bedriften i lengre tid, men mener han aldri ble hørt. Heller ikke fagforeningen kunne hjelpe, fordi for få var organisert.

– Det er så stygt, det de gjør mot det som i hovedsak er unge jenter, det er horribelt. Det vi ser i Sverige overrasker meg ikke, for det er akkurat det samme i Norge.

– Jeg kjenner meg igjen i alt som skrives om Sverige, bortsett fra rotteproblemet og det med graviditet. Det føler jeg de er ordentlige på her i Norge. Men alt det andre, ja, sier Bruteig, med henvisning til Aftonbladets artikkel om Elin, som måtte slutte i jobben da hun fortalte at hun ventet barn.

Da E24 snakket med Torodd Gøystal tirsdag var han svært overrasket over avsløringen i Sverige.

Les også

Espresso House Norge-sjefen etter avsløringer: Overrasket over det som skjer i Sverige

Jobbet 300 timer

Som manager for en kafé får man aldri overtidsbetalt, forteller Bruteig, selv om han har sett enkelte jobbe oppunder 300 timer i måneden.

– På det verste kunne man ligge opp mot 280–290 timer, selv om det høres ut som galskap. Og det er ubetalt overtid.

Hovedbudskapet fra ledelsen og ned til mellomledere ved kafeene var å holde personalbudsjettet så lavt som overhodet mulig, forteller Bruteig videre.

Han ønsker imidlertid å understreke at hans egen distriktssjef var et unntak, og beskriver vedkommende som en person som prioriterte mennesker foran tallene.

– Man får beskjed om å presse ned personalkostnadene for alt det er verdt. Det er et begrep man blir presset på – personalkostnadene må ligge under en viss prosent. Gjør man ikke det, oppnår man ikke bonusen. Den er målet. Og dette gjør vi på lave lønninger, som bonusen skal gjøre opp for.

Den vedvarende underbemanningen gjør at arbeidsmengden blir for stor, forteller han videre.

– Jeg har grått på jobb, trøstet på jobb, jobbet 30 timer i strekk en gang, sett kolleger bli borte i sykemelding, og jeg har sett timelistene. Det er sånn man gjør det: Det er billigere å få inn nye mennesker med nytt engasjement og pågangsmot enn å sette opp lønna på de vi har, sier Bruteig, som medgir at han har et ansvar selv, i og med at han var leder.

– Det er på personalbudsjettet man kutter kostnader og der det er penger å hente. Leia får du ikke gjort noe med, varer koster det de koster. Personal kan du gjøre noe med. Personal og svinn.

Les også

Espresso House-avsløring i Sverige: – Gråt hysterisk på grunn av presset

60 dager sammenhengende

E24 har snakket med en rekke tidligere og nåværende ansatte i Espresso House som forteller at de ble tvunget til å jobbe selv om de var syke, at de ikke fikk betalt overtid og at de ble frarådet å fagorganisere seg.

Felles for alle er beskrivelser av en ekstremt presset arbeidshverdag. Flere av dem E24 har snakket sier de har slitt med varige mén etter det som ble deres første møte med arbeidslivet.

En tidligere daglig leder ved flere kafeer i Oslo forteller at hun på det meste jobbet 60 dager sammenhengende uten en eneste fridag.

Flere mellomledere skal ha tatt opp de utfordrende arbeidsforholdene med ledelsen, men opplevde ikke å bli hørt. Andre sier de ikke turte å varsle.

– Vi har vært skikkelig redde. Jeg hadde aldri turt å si noe hvis det ikke var for sakene i Sverige, sier en kilde til E24.

Stressanfall og fryktkultur

Ida Amundsen (24) jobbet et drøyt år i flere ulike avdelinger i Espresso House, deriblant en periode som daglig leder i en nyåpnet kafé i Trondheim.

Hun opplevde å få et stressanfall på jobb og bli sykmeldt som følge av det hun beskriver som et enormt arbeidspress og fryktkultur i selskapet.

Amundsen forteller at kaffekjeden fremsto som profesjonell og seriøs med mye kursing i begynnelsen, men at hun etter kurset ble overlatt til seg selv og skulle styre en avdeling, og fikk kjeft dersom hun gjorde noe feil.

I likhet med hva avdelingsledere i Sverige har fortalt Aftonbladet, opplevde Amundsen å bli oppringt av sine ansatte når hun hadde fri, og måtte selv komme inn å hjelpe til fordi de var utslitte og det var for mye å gjøre.

Helst skulle det være så få folk på jobb som mulig. Egenmeldinger skulle slettes fra systemet, og sykemeldinger skulle helst ikke forekomme. Ble noen av Amundsens ansatte sykemeldt, skulle hun ringe dem og spørre hvorfor, forteller 24-åringen.

– Bruker unge håpefulle mennesker

Den såkalte kontortiden hun som daglig leder skulle ha, ble det aldri tid til i arbeidstiden. Arbeidet måtte hun gjøre hjemme på kveldene, uten ekstra betalt, forteller hun.

– Jeg skjønner hvorfor de har råd til å åpne så mange kafeer som de gjør, sier Amundsen, og forteller at det var et daglig jag etter å kjøre kampanjer, slå de andre avdelingene i omsetning og få penger i kassa.

– De bruker unge, håpefulle mennesker og har en holdning om at vi trenger ikke personen, vi ansetter bare en annen om personen ikke takler det, sier hun.

Amundsen sier hun var for redd for hva konsekvensene kunne bli til at hun turte å varsle om arbeidsforholdene oppover i systemet.

Hun opplevde også ikke å bli trodd på at hun faktisk var syk, og ble bedt om å si opp i stedet for å ta ut sykmelding. Hun sier hun tror jaget etter resultat var årsaken til en slik holdning.

Flere tar kontakt

Opplysningene underbygges av en rekke andre nåværende og tidligere ansatte som E24 har vært i kontakt med de siste dagene.

De ber om å få være anonyme, noen av frykt for represalier, andre fordi de er i nye arbeidsforhold som de ikke ønsker å utsette for risiko.

– Vi har internkontroller en gang i måneden. Det finnes to forskjellige kontroller med 100 punkter på hver. Vi får en prosentscore og om den er under 93 prosent får vi kjeft. Kontrollene handler om renhold, service, produkt, uniform og så videre. Det er utrolig strengt og man blir hengt ut om noe ikke er bra nok, sier en av kildene som har tatt kontakt.

Personen er fortsatt ansatt i kjeden, og sier at de ofte blir nedbemannet og sendt hjem fra jobb mot sin vilje, slik at avdelingen kan oppnå sine budsjettmål.

– Jeg har jobbet i Espresso House i mange år nå, og jeg har ofte opplevd frustrerte og gråtkvalte kolleger på grunn av alt presset.

Espresso House-sjefen: Trist å høre

Administrerende direktør Torodd Gøystdal i Espresso House Norge har blitt forelagt kritikken og påstandene som fremkommer i denne artikkelen, og har besvart E24s spørsmål på e-post.

– Jeg synes det er trist å høre om disse opplevelsene. Jeg forstår at det er enkelte av våre medarbeidere som ikke har hatt det bra på jobb hos oss, dette synes jeg er både overraskende og leit. Vår jobb er å sørge for at fornøyde ansatte serverer fornøyde gjester, noe alle våre undersøkelser forteller at vi i dag gjør, skriver Gøystdal.

– I dag har vi en dokumentert høy medarbeidertilfredshet, høy og økende søkermasse samt turnover på linje med bransjen generelt. Disse gode resultatene kunne vi ikke sett uten den fantastiske innsatsen våre medarbeidere gjør hver eneste dag.

Gøystdal understreker at E24 har blitt forelagt de systemer, den struktur og de verktøy Espresso House har for å ta vare på medarbeiderne sine.

– Resultatene viser at trivselen i dag er høy.

– Har vi i dag medarbeidere som ikke har det bra på jobb så ønsker vi at man tar kontakt med oss så fort som mulig, og vi har en egen varslingstjeneste hvor man kan melde fra i slike tilfeller. Dette skal være et godt sted å jobbe, skriver Gøystdal.

Les også

Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent